Dodávky a obytné vozidlá na dovolenku: koľko stojí kúpa nového vozidla?

Roland Regely | rubrika: Článok | 6. 8. 2020
Obmedzenia spôsobené koronavírusom menia dovolenkovanie. Začiatočníkom s obytnými vozidlami sa dôrazne odporúča školenie z bezpečnej jazdy.
Dodávky a obytné vozidlá na dovolenku: koľko stojí kúpa nového vozidla?

Zdroj: Shutterstock

Pandémia COVID-19 vedie k zásadným zmenám v plánovaní dovoleniek v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi. Mnoho ľudí zostane doma, iní chcú vyskúšať niečo nové. Pozitívne dôsledky pocítia napríklad výrobcovia karavanov a dodávok. Zároveň rastie aj počet vodičov, ktorí si upravujú dodávky alebo mikrobusy na obytné vozidlá.

Obytné vozidlá sa tak stávajú symbolom nového, mobilného životného štýlu. Tento trend možno pozorovať už aj na sociálnych sieťach: na Instagrame bolo zverejnených už viac ako 7,5 milióna príspevkov s hashtagom #vanlife.

Koľko stojí obytné auto a na čo pozor pred kúpou?

Ak neplánujete pravidelne jazdiť na dovolenku v mesačných intervaloch, výhodnejšou alternatívou pre vás bude požičanie karavanu alebo obytnej dodávky. Kúpa takéhoto vozidla je totiž väčšia investícia, ktorú je potrebné si dobre premyslieť. Ak nemáme k dispozícii aspoň 36-tisíc eur, zrejme nové obytné nekúpime. Treba tiež brať do úvahy, že k autu budeme chcieť ďalšiu výbavu, napríklad markízu, televízor, satelitnú anténu a veľa ďalších drobností, ktoré pochopiteľne vyžadujú ďalšie finančné prostriedky.

Pri kúpe je dobré zvážiť najmä to, ako často budete obytným vozidlom jazdiť na dovolenku, pre koľko ľudí ho vlastne potrebujete a ako rýchlo ho potrebujete. V Európe sa objednávajú obytné autá pre ďalšiu letnú sezónu už na jese. Veľa zákazníkov má záujem o nové obytné auto na jar s možnosťou vyraziť na ňom za mesiac na dovolenku. To išlo ťažko aj v minulosti a dnes to už nie je možné takmer vôbec. 

Pre koľko ľudí potrebujete auto? Budete prepravovať aj deti? V obytnom aute sa nachádzajú maximálne štyri plnohodnotné lôžka, ďalšie miesta na spanie sa vytvárajú zo sedadiel. Takto vytvorené miesta na spanie nie sú úplnou náhradou postele. Pre deti alebo osoby menšieho vzrastu však môžu byť postačujúce. Je dobré vedieť, že počet cestujúcich stále viac komplikujú prísne predpisy EU, ktoré sú výrobcovia povinní dodržiavať.

Váha je dôležitým kritériom. Prečo? Musíte sa rozhodnúť nad variantom do alebo nad 3 500 kg. Celková hmotnosť súvisí aj s počtom miest na sedenie. Bežná doložnosť u obytných áut je okolo 400 kg. Ak má v aute cestovať 6 osôb, tak 5 osôb po 80 kg celkom túto doložnosť využije. Z toho vyplýva, že celková hmotnosť do 3500 kg väčšinou pre viac ako 2 osoby nestačí a každé obytné auto v praxi je značne preťažené.

Na šoférovanie auta od 3500 kg do 7500 kg treba mať už vodičský preukaz skupiny C1. Urobiť si toto rozšírenie vodičského preukazu je značne jednoduchšie ako skupinu C. Treba mať na zreteli, že obytné auto je vždy zaradené do skupiny M1 ako osobné autá. Vôbec pritom nezáleží koľko váži.

 

Aký typ obytného auta vybrať?

Poznáme polointegrované obytné autá, obytné autá s nadstavbou alebo integrované obytné autá. Polointegrované majú klasickú kabínu obytného auta bez nadstavby. Miesta na spanie majú buď iba v zadnej časti, alebo je aj v strednej časti umiestnená plnohodnotná spúšťacia posteľ pre dve osoby. Tieto autá majú všeobecne málo priestoru v obytnej časti, avšak dobrú aerodynamiku čo znižuje ich spotrebu. Obytné autá s nadstavbou teda s tzv. alkovňou majú klasickú kabínu úžitkového auta s nadstavbou na spanie. Miesta nad kabínou tak poskytujú veľmi komfortný a rozmerný priestor na spanie. Integrované obytné autá sú kompletne konštruované u výrobcu obytných áut. Z priestorového hľadiska poskytujú najväčší komfort a v prednej časti majú zväčša štandardne zabudovanú spúšťaciu posteľ. Do dĺžky aj šírky poskytujú tieto autá najväčší a najkomfortnejší obytný priestor, sú však aj najdrahšie.

Čo treba zvážiť pred kúpou:

  • treba brať ohľad na veľkosť nádrží na pitnú a odpadovú vodu
  • veľkosť a prevedenia chladničky a mrazničky
  • prevedenie kúpeľne – integrovaná, alebo samostatná sprcha
  • počet a rozmiestnenie úložných priestorov vrátane možnosti prevozu bicyklov a pod.
  • rozsah štandardnej výbavy
  • dĺžka záruky

Aké pneumatiky vybrať pre obytné auto?

Z perspektívy skutočných rozdielov medzi šoférovaním obytného vozidla a typického osobného auta a v dôsledku vplyvu tvaru, zaťaženia obytných vozidiel na ich dynamickú stabilitu, je však obzvlášť dôležitá voľba správnych pneumatík.

Zatiaľ čo množstvo obľúbených modelov je možné v princípe používať s bežnými pneumatikami, Continental to ako výrobca pneumatík neodporúča. Špeciálne pneumatiky pre dodávky poskytujú skutočnú výhodu pre vozidlá, ako sú napríklad modely T4 alebo T5 od Volkswagenu alebo Mercedes-Benz Vito alebo modely triedy V – hlavne ak sú plne naložené. Okrem väčších bezpečnostných rezerv medzi výhody patrí aj vynikajúca stabilita v zákrutách a nižšie opotrebovanie. Robustnejší dizajn takýchto pneumatík im tiež dodáva lepšie vlastnosti pri rozbiehaní. Faktom je, bežné pneumatiky pre osobné automobily vykazujú pri dlhšej jazde na diaľnici s plne naloženým obytným vozidlom výrazné zvýšenie teploty. Po následnom zastavení a zaparkovaní sa môžu chladnúce pneumatiky deformovať a splošťovať (angl. „flat spot phenomenon“).

Aké pneumatiky pre dodávku?

Jednou zo pneumatík určených špeciálne pre dodávky je Continental VanContact, ktorá bola uvedená na trh minulý rok. Okrem nižšieho valivého odporu, ktorý zvyšuje efektívnosť využitia a znižuje spotrebu paliva, ponúka pneumatika VanContact špičkový výkon pri ovládaní vo všetkých jazdných situáciách aj pri vysokom zaťažení plus maximálnu bezpečnosť vďaka krátkym brzdným dráham na suchej aj mokrej vozovke. 

Pre vodičov, ktorí chcú cestovať mimo hlavnej letnej dovolenkovej sezóny, ale nechcú platiť za ďalšiu súpravu špeciálnych zimných pneumatík, existujú aj celoročné pneumatiky pre segment obytných vozidiel. V teste celoročných pneumatík portálu AutoBild Reisemobil na rok 2020 získala pneumatika VanContact 4Season značky Continental označenie najlepšej testovanej pneumatiky a hodnotenie „ukážková“. Táto pneumatika ponúka celoročnú efektívnosť jazdy vďaka zníženej spotrebe paliva, ako aj dobré brzdné vlastnosti na mokrých, blatistých a zasnežených cestách a pri brzdení na suchom asfalte.

Dôležitý symbol CP

Ak vlastní veľké obytné vozidlo, mal by vodič hľadať symbol CP na bočnici pneumatiky. CP znamená „camping pneus“ a označuje, že pneumatika vyhovuje štandardu Camping Pneus, ktorý bol špeciálne vytvorený na vývoj pneumatík pre obytné vozidlá. Pneumatiky vyvinuté podľa štandardu CP zohľadňujú špeciálne požiadavky vyplývajúce zo špecifického rozloženia hmotnosti obytných vozidiel. Dokážu sa tiež vyrovnať s nerovnomerným zaťažením, ktoré spôsobuje napríklad poloha nádrže s vodou.

V porovnaní s bežnými pneumatikami rovnakej veľkosti znesú oveľa vyššie tlaky na zadnú nápravu a ponúkajú podobný výkon pri záťaži vyššej o 300 kg. Špecialistom pre tento segment je pneumatika Continental VanContact Camper určená na celoročné použitie. Na suchej vozovke zabezpečuje krátku brzdnú dráhu, lepšie ovládanie a vyššiu stabilitu vozidla vďaka dobrej reakcii na riadenie. Na mokrom povrchu ponúka bezpečné brzdenie a účinnú ochranu pred akvaplaningom. Každý milovník zimného kempovania v obytnom vozidle ocení vynikajúcu priľnavosť tejto pneumatiky a kvalitu brzdenia a riadenia na zasnežených cestách.

U dodávok a obytných vozidel Continental vždy odporúča používať bezpečnostné príslušenstvo pre špeciálne pneumatiky - konkrétne robustné kovové ventily na pneumatiky pre dodávky. Odborníci tiež odporúčajú, aby nováčikovia vo svete dodávok a obytných vozidiel a všetci, ktorí takéto vozidlá riadia len zriedkavo, absolvovali špeciálny školiaci kurz pre vodičov.

Anketa

Kde budete tento rok dovolenkovať?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

27. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

Nové clá na dovoz automobilov do USA, zavedené administratívou Donalda Trumpa, môžu výrazne ovplyvniť slovenský automobilový priemysel, ktorý je základným pilierom národnej ekonomiky.... celý článok

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

25. 3. 2025 | Redakcia

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

Umelá inteligencia (AI) sa čoraz viac uplatňuje aj v slovenskom bankovom sektore. Banky ju využívajú nielen na automatizáciu bežných operácií, ale aj na zlepšenie bezpečnosti a zákazníckych... celý článok

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

24. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

Kedy sa mení čas? Už túto nedeľu, 30. marca 2025, sa opäť ocitneme pred tradičnou zmenou času, ktorá nás núti posunúť ručičky hodín o jednu hodinu dopredu.

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

20. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

Minister práce Erik Tomáš chystá prepočítavanie dôchodkov ľudí, ktorí boli na materskej či rodičovskej dovolenke a vychovali deti. Hovorí o dôchodkovej revolúcii, ktorá odstráni nespravodlivosť... celý článok

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

19. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

Slovensko sa nachádza na kritickom rozhraní, kde hrozí, že jeho dlh prerastie do neudržateľných rozmerov. Najvyšší kontrolný úrad varuje, že bez zásadných reforiem sa krajina môže ocitnúť... celý článok