Počas tohto leta veľké množstvo Slovákov cestuje v rámci poznávania Slovenska alebo uprednostňujú dovolenku na chatách či chalupách. Aj preto stúpa záujem o vozidlá kombi a SUV, ktoré majú pre takýto typ dovolenky vhodné parametre. Dopyt po niektorých modeloch sa takmer strojnásobil. Najväčším „skokanom“ leta je VW Tiguan, no výrazne stúpol aj záujem o Hondu CRV. Vyplynulo to z analýzy najväčšieho predajcu ojazdených automobilov, spoločnosti AAA AUTO.
Tohtoročné letné prázdniny prinútili množstvo Slovákov k zmene svojich tradičných zvykov aj trávenia dovoleniek, pričom sa mnohí z nich rozhodli investovať do auta. Výrazne stúpol záujem o verzie kombi a SUV. „Podiel predaných kombíkov sa za posledný mesiac vyšplhal na 26 percent, čo sa výrazne približuje k dlhodobo najobľúbenejšej karosérii typu hatchback. Očakávame, že kombi na Slovensku dobehne v obľúbenosti menšie vozidlá rovnako, ako je to dnes už v Českej republike. Záujem o SUV sa pohybuje na úrovni 22 percent. Slováci si jednoducho vyberajú priestrannejšie vozidlá, ktoré pri obmedzení leteckých zájazdov do zahraničia kvôli pandémii poskytujú pri dovolenke v tuzemsku alebo pri cestách na chaty a chalupy, väčší komfort,“ uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva skupiny AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO.
„Ľudia pri cestovaní do zahraničia uprednostňujú väčšie automobily, ako sú napríklad MPV. Pretože je momentálne cestovanie autom do cudziny značne obmedzené, pozorujeme oproti minulému letu znížený záujem o vozidlá MPV, a to aj napriek tomu, že ešte v zime ich predaje naopak dlhodobo rástli,“ doplnila Topolová.
Aj keď v rebríčku obľúbenosti verzií kombi a SUV vedie stále Škoda Octavia, do popredia sa začínajú dostávať aj donedávna o niečo menej obľúbené modely. Napríklad záujem o VW Tiguan sa za posledný mesiac takmer strojnásobil. Predaje tohto SUV v najbližšej dobe zrejme prekonajú doteraz najobľúbenejšiu Kiu Sportage. O viac než dvojnásobok vzrástol dopyt aj po ďalších SUV ako Honda CRV alebo Ford Kuga.
Pandémia a zmena cestovateľských zvyklostí Slovákov ovplyvňujú aj nároky na výbavu automobilov. Aj keď komfortné prvky sú stále na vzostupe, momentálne autobazáry po Slovensku práve tam pozorujú výraznejší skok. „Napríklad automatickú prevodovku si volí u väčších automobilov už tretina zákazníkov, čo je najviac v našej histórii. Auto bez klimatizácie už prakticky nikto nechce,“ upozorňuje Karolína Topolová. Oproti minulému roku vzrástol aj záujem o benzínové varianty veľkopriestorových vozidiel, ktoré sú v letných mesiacoch praktickejšie a pri aktuálnych cenách palív výhodnejšie.
Zánovné autá za rok zdraželi o 7 300 eur
V neľahkej situácii súvisiacej s koronavírusom dražejú aj málo jazdené vozidlá, ktorých je však na trhu stále dostatok. Množstvo áut v ponuke inzertných webov na Slovensku za prvý polrok je prakticky zhodné s rovnakým obdobím minulého roka. Za šesť mesiacov tohto roku sa na trhu ponúkalo 20 709 zánovných vozidiel s priemerným vekom 1,9 roka a s najčastejším nájazdom 22 500 kilometrov. Ich cena však oproti minulému roku narástla o 7 300 eur - na priemerných 25 930 eur. Tieto údaje vyplývajú to z kontinuálneho monitoringu trhu ojazdených áut spoločnosťou AAA AUTO.
Zánovné ojazdené automobily sú pre tuzemskú klientelu stále veľmi populárne a ani pandémia ich obľúbenosť výrazne nezmenila. Ekonomické výhody takmer nových áut sú nesporné. Pri bežných značkách a modeloch sa úspora oproti novému autu pohybuje v priemere medzi 20 až 30 %, u prémiových a luxusných značiek nie je výnimkou cena nižšia aj o 50 % v porovnaní s ich pôvodnou hodnotou. Pritom spravidla ide o vozidlá, ktoré budú ešte niekoľko rokov v predĺženej továrenskej záruke od výrobcu a servisné náklady sú tak nižšie než u starších a dlhšie používaných ojazdených automobiloch.
V ponuke je výrazne viac hybridov aj plne elektrických áut
Najväčšia ponuka mladých ojazdených vozidiel je štandardne v Bratislavskom, potom v Žilinskom kraji a Nitrianskom kraji. Najmenej ich naopak ľudia ponúkajú v Prešovskom a Banskobystrickom kraji. Takmer 41 % inzerovaných vozidiel je s benzínovými motormi, necelých 52 % naopak využíva dieselové agregáty. Zvyšok pripadá na rôzne alternatívne pohony, ktorých v posledných rokoch pribúda a zákazníci k nim získavajú čoraz väčšiu dôveru. Napríklad pri hybridných modeloch sa oproti vlaňajšiemu prvému polroku ponuka rozšírila o 201 áut - na tohtoročných 462. Plne elektrických modelov predajcovia ponúkali 210, teda o 78 kusov viac než minulý rok. Mierne však klesla ponuka áut na LPG a CNG.
Na poli zánovných áut na prvej priečke ponúkaných vozidiel vystriedal Mercedes mladoboleslavskú Škodovku, s podielom viac ako 17 % ponúkaných vozidiel. Za Mercedesom teda nasleduje Škoda, potom BMW, Volkswagen a päticu najviac inzerovaných vozidiel uzatvára Audi, ktoré vlani bolo až na ôsmej pozícii. Medzi desiatimi najviac ponúkanými modelmi sú až štyri z dielne automobilky Škoda.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.