Koľkokrát sa vám už za volantom stalo, že ste nedostali prednosť v jazde a mali ste ju dostať? Je to jav, ktorý nie je o nič zriedkavejší, ako ostatné priestupky, vďaka ktorým vznikajú nehody. Všeobecné pravidlo, ktoré platí pre všetkých vodičov - buďte obozretní a predvídajte. To je jediný spôsob, ako sa čo najviac vyhnete potenciálnemu stretu s iným vodičom.
Darmo máme odjazdené tisíce kilometrov, keď ich jazdíme stále po tých istých cestách a časom zabudneme na uplatňovanie základných pravidiel. Určite neplatí, že veď "to" ide samo a vy ste takí dobrí, že sa pravidlami nemusíte zapodievať. Musíme ich ovládať všetci rovnako dobre. Porušovanie pravidiel je totiž hlavnou príčinou nehodovosti na cestách.
Križovatka v tvare T
Poisťovňa Generali pred rokmi robila nevinne vyzerajúci prieskum, ktorý však odhalil šokujúce poznatky. Väčšina vodičov nezvládla správne nasimulovať konkrétne situácie na križovatkách. Pri najjednoduchšej situácii, ktorá sa týkala prednosti sprava, chybne odpovedala až štvrtina vodičov.
Kameňom úrazu bolo vtedy riešenie dopravnej situácie na križovatke tvaru T a často je to problém aj pri testoch v autoškole. Vodič musí určiť, ktoré auto prejde ako prvé križovatkou v tvare T a v akom poradí križovatku opustia jednotlivé vozidlá.
Zdroj: Generali
Poznáte správnu odpoveď? Nezabúdajte, že okrem prednosti sprava stále platí prednosť protiidúceho vozidla, ak vodič odbočuje vľavo. Správne je to teda tak, že do križovatky ako prvé vojde červené auto, ktoré však dáva prednosť zelenému. To však musí pustiť modré auto, pretože dáva prednosť sprava a zároveň modrému autu už sprava nikto nestojí v ceste, pretože červené auto už vošlo do križovatky. Ako prvé teda prejde križovatkou modrý automobil, potom zelený a ako posledné ju opustí červené auto," vysvetlil.
Špecialisti na dopravu hovoria, že tento typ križovatky približne dve percentá vodičov riešia heslom, kto skôr príde, ten skôr melie. Potom až desať percent šoférov vôbec nevie, akým spôsobom situáciu riešiť. Zvyšok ju vyrieši správne.
Mnohí vodiči podľa odborníkov nedokážu správne vyriešiť spomíinanú križovatku ani na papieri ani v skutočnosti. Túto situáciu ešte zhoršuje nedbalé dopravné značenie, keď v križovatkách tvaru T dajú z odbočky značku Daj presnosť v jazde, ale na priamu cestu nedajú značka hlavná cesta. Potom stačí keď takto navyknutý vodič príde do iného mesta a vznikajú nepochopiteľné dopravné nehody.
Neoznačené križovatky parkovísk
Viacerí vodiči majú problém s určovaním prednosti v križovatke v prípade, že tam nie je dopravné značenie, semafor alebo policajt.
Mylne sa domnievajú, že čiara oddeľujúca krajnicu od vozovky, ktorá pokračuje prerušovaním v mieste napojenia inej cesty, upravuje prednosť v jazde.
Problém u mnohých šoférov nastáva tiež vo chvíli, keď dorazia na neoznačené križovatky parkovísk pod holým nebom. Podzemné garáže totiž zväčša bývajú označené. Aj pred nejedným nákupným strediskom takéto malé križovatky kvôli zvýšenej nehodovosti preventívne označujú. No ani veľká tabuľa pred vjazdom na parkovisko so značkou P4, križovatka, kde nie je prednosť v jazde upravená značkami, a veľkým nápisom „PREDNOSŤ SPRAVA“ to podaktorým vodičom nehovorí dosť jasne.
Odborníci na dopravu hovoria, že policajné hliadky sú často vysielané k nákupným centrám, pretože práve na ich parkoviskách sa najmenej dodržiavajú predpisy. Vodiči si tiež často neuvedomujú, že takmer všetky dopravné priestupky sú zaznamenané na kameru a ak by Polícia chcela alebo potrebovala záznam z kamery, môže ho použiť proti vám.
Problémom sú tiež šoféri, ktorí si chodia na parkoviská skúšať svoje prvé jazdy. Neuvedomujú si, že aj keď ide často o uzavreté cesty, vystavujú seba aj okoloidúce vozidlá nebezpečenstvu. Jazdiť v týchto priestoroch by mali len s inštruktorom autoškoly.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.