Kríza je vždy príležitosť
Rozšírenie koronavírusu z lokálneho ohniska v Číne na celosvetový požiar, spôsobilo extrémne rýchlu ekonomickú evolúciu. To znamená, že silné prvky prežijú, ale musia počítať s odreninami. Mnoho odvetví zanikne, ale ďalšie sa objavia. Pretože zmenený svet znamená aj zmenené potreby ľudí a kto na ne dokáže reagovať čo najrýchlejšie, ten prirodzene zarobí najviac.
Každá kríza prináša možnosť na ekonomický rast. Mení zavedené zvyklosti a urýchľuje naštartovaný proces dôležitých zmien. Koronavírus nie je výnimkou. Okrem pandémie priniesol aj zmenu spotrebiteľského správania a návykov, nárast digitálnej interakcie a s ním súvisiaci dopyt po kybernetickej bezpečnosti. Svet sa teda razom stal omnoho digitálnejší ako kedykoľvek pred tým.
Internetové obchody sú absolútnym víťazom
Slováci čoraz viac nakupujú cez internet. „Najčastejšie nakupujeme oblečenie a obuv, v priemere na to míňame 300 eur. Až takmer 40 percent Slovákov práve za jeden nákup na internete minie v priemere od 100 až 500 eur. Podľa štatistík si nákup cez internet doprajeme približne raz až dvakrát do mesiaca,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne. Slováci si na nákupy cez internet zvykali dlhšie. No počas zatvorenia maloobchodu sa nákup cez interne stal prakticky jedinou možnosť ako si kúpiť nové veci. Obchodníci, ktorý teda nemali internetovú platformu prišli z večera do rána o akékoľvek tržby. Naopak e-shopy neuveriteľne vyrástli a to po celom svete.
Príkladom je CEO spoločnosti Amazon a podnikateľ Jeff Bezos, ktorý si stihol počas pandémie koronavírusu prilepšiť o 24 miliárd dolárov, čo je zhruba 20% nárast za posledné štyri mesiace. Bezos vlastní 11% podiel v spoločnosti a od roku 2017 je najbohatším človekom na svete.
Vývoj spoločnosti Amazon počas jedného roka a nárast v čase koronakrízy
Zdroj: Bloomberg
Spotrebitelia smerujú čoraz viac svojho dopytu do online priestoru, z čoho ťažia internetové obchody Amazon či eBay. Avšak netreba zabúdať, že tovary musí niekto dovážať, čo je vodou na mlyn pre logistické spoločnosti. „Uber, Eats, Wolt či Bolt si na nedostatok práce nemôžu sťažovať. Pri uprednostňovaní zdravia sú žiadané aj technologické spoločnosti napríklad ich koncentráciou na vývoj autonómnych doručovacích prostriedkov,“ hovorí Jakub Rosa, portfólio manažér Across Private Investments.
Telemedicína ukázala svoju silu
Jedným z odvetví, ktoré zaznamenalo unikátny nárast bola telemedicína, hoci bola pred pandémiou len v plienkach. No kombinácia strachu o zdravie a obmedzenie pohybu zmenili na počkanie bežné postupy pri vyšetrovaní. Mnohé z nich sa stanú žiadané aj po skončení pandémie, pretože sú lacnejšie a pohodlné.
Pandémia koronavírusu priniesla obrovský rozvoj telemedicíny a využívania elektronickej preskripcie aj na Slovensku. Podľa údajov zdravotnej poisťovne Union bolo v máji až 90% všetkých receptov vystavených elektronicky. V posledných mesiacoch sa lekári a pacienti navzájom skôr počuli ako videli. Najviac boli využívané konzultácie cez telefón so všeobecnými lekármi pre dospelých.
Na druhom mieste skončili konzultácie s pediatrami a lekármi špecialistami. „Zaujímavosťou je, že u pediatrov sa využívali aj video hovory. Predsa len, napríklad rôzne kožné problémy, ktoré mávajú deti často, sa ľahšie ukazujú, ako opisujú,“ hovorí Beáta Dupaľová Ksenzsighová hovorkyňa zdravotnej poisťovne Union.
V apríli a máji poisťovňa zaznamenala viac ako 61 000 výkonov telemedicíny cez telefón a 1500 cez videohovor. Preto aj spoločnosti zaoberajúce sa videokonferenciami ako Zoom, Webex, Skype či Microsoft Teams dosiahli pri poklese ekonomiky prudký nárast tržieb. Zvýšil sa aj záujem o úložiská súborov v cloudoch, s čím súvisí dopyt po kyberbezpečnosti.
Telemedicína a na ne naviazané služby zaznamenali ekonomický rast a s nimi aj farmaceutický priemysel. Biotechnologická spoločnosť Gilead Sciences dosahuje zaujímavé výsledky pri vývoji lieku Remdesivir, Roche zasa ťaží z dodávok testovacích súprav.
Ako si počínali firmy počas koronakrízy?
Spoločnosť | Zhodnotenie za prvý kvartál 2020 |
Regeneron Pharmaceuticals | 30,0 % |
Netflix | 16,0 % |
SBA Communications | 12,0 % |
MSCI | 11,9 % |
Marathon Oil | -75,9 % |
Norwegian Cruise Line | -81,2 % |
Royal Carribean | -75,9 % |
Zdroj: Bloomberg
Cestovanie a ropa ako prežitok
Medzi najviac postihnuté oblasti koronakrízou patrí cestovný ruch a s ním všetky oblasti, ktoré sú naň naviazané. Vrátane ropných spoločností, keďže dramaticky klesla mobilita, na trhu sa objavil prebytok ropy. Na krízu doplatil aj Warren Buffett, ktorý vypredal všetky akcie aerolínií v strate a označil ich nákup za chybu. Pokles cestovania vyústil do zníženého záujmu o palivá a zapríčinil bezprecedentný pokles cien ropy. Pandémia koronavírusu tvrdo zasiahla aj globálny filmový priemysel a profesionálnych športovcov. Na druhej strane poukázala na to, že ľudia sa neprestali túžiť zabávať. Len z reálneho sveta sa posunuli smerom k digitálnemu.
Rozmach zaznamenal zábavný priemysel a nárast užívateľov hlásili platformy Netflix či Disney+, ale aj herný priemysel a e-športy. Tento jav jasne dokladuje fakt, že kríza neznamená koniec rastu ekonomiky. Len opustenie starých modelov v prospech nových.
Marek Mittaš
Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu. Ďalšie články autora.