Či už si práve robíte autoškolu alebo máte vodičák už dlho, pravidlá cestnej premávky by ste mali poznať a v prípade noviniek sa vzdelávať. V prípade električiek a ich práv v cestnej premávke sa v minulosti viedli dlhé diskusie či už medzi odborníkmi alebo na internete. Stále však platí, že električka má takmer vždy prednosť. Výnimku môže tvoriť len situácia, kedy značenie na križovatke prikáže dávať električke prednosť ostatným vozidlám.
Priechod pre chodcov bez semaforu
Na semaformi neriadených priechodoch pre chodcov má električka prednosť. Vodiči si to už nejaký piatok uvedomujú a rešpektujú to, no problémom môžu byť chodci. Tých musel na toto pravidlo niekoľkokrát upozorňovať aj Dopravný podnik Bratislava.
Nebola to vždy samozrejmosť? Nie. Slovensko sa až v roku 2014 prijatím novely zákona zaradilo medzi posledné krajiny Európskej únie (EÚ), v ktorých táto legislatíva platí. Na semaformi neriadených priechodoch pre chodcov tak museli začať chodci od 1. novembra 2011 dávať prednosť električkovej doprave. Na tento krok vtedy zareagoval aj spomínaný Dopravný podnik Bratislava svojou informačnou kampaňou, ktorej cieľom bolo dosiahnutie bezpečnosti a plynulosti premávky. Pomohli však až roky praxe a ľudia si postupne zvykli.
Pre zvýšenie bezpečnosti pri prechodoch cez električkovú trať zriadil dopravný podnik takzvané Z-priechody, ktoré tvarom zábradlia „nútili“ kráčať oproti prichádzajúcim električkám, takže chodec električku v podstate vždy vidí. Takto boli napríklad realizované priechody pre chodcov na novo zmodernizovanej električkovej trati v Dúbravke.
Prečo je priechod pre chodcov veľkým nebezpečenstvom pre električku aj pre chodcov? Električka má totiž v porovnaní s cestnými vozidlami výrazne dlhšiu brzdnú dráhu, ktorú odborníci stanovujú pri 40 kilometrovej rýchlosti od 45 do 55 metrov.
Kedy električka nemá prednosť?
Situácii, kedy električka nemá prednosť je skutočne veľmi málo. Jednu konkrétnu však definuje cestný zákon a existuje križovatka na pomerne frekventovanej ceste v Bratislave, kde si túto situáciu možno vyskúšať naživo.
Stačí sa vybrať po Vajnorskej ulici smerom do mesta a ak máte šťastie a hneď na začiatku nefungujú semafory a cestu sa chystá križovať električka, dochádza k nie veľmi často vídanej situácii. Električka totiž stojí v smere jazdy vodiča, dáva znamenie o smere jazdy vozidla, avšak nemá prednosť, pretože pred zmenou smeru jazdy má dopravné značenie, ktoré jej prikazuje dať prednosť ostatným vozidlám a ostatné vozidlá nemajú na križovatke značku: Daj prednosť električke. Električka tak musí počkať, kým prejdú všetky ostatné vozidlá a až následne môže križovať cestu a pokračovať v jazde.
Ako je to možné? Veď podľa všeobecnej úpravy cestnej premávky majú električky prednosť v jazde, keď križujú smer jazdy vozidla idúceho po jej pravej alebo po jej ľavej strane. Odpoveď dáva paragraf 60 zákona o cestnej premávke. Tam je totiž jasne stanovené, že úprava križovatky dopravnými značkami je nadradená všeobecnej úprave premávky.
Je teda možné, že aj vo vašom meste máte podobnú úpravu, len ste si ju nikdy nevšimli a svetelná signalizácia vždy fungovala. V prípade Vajnorskej ulice v Bratislave sa skrátka správca cesty rozhodol pre inú úpravu, než tú všeobecnú, a električkám "prikázal" dávať prednosť v jazde autám. Keby električky nemali značku vedľajšej cesty, museli by ich autá púšťať.
Dopravné značenie má prednosť
S nadradenosťou značiek oproti všeobecným pravidlám sa stretávame veľmi často. Napríklad vždy, keď je určená hlavná a vedľajšia cesta, má prioritu toto značenie pred všeobecnou prednosťou podľa pravidla pravej ruky.
Cestný zákon hovorí, že v cestnej premávke sa používajú zvislé dopravné značky, vodorovné dopravné značky a dopravné zariadenia. Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.
Ak je nesúlad medzi zvislými dopravnými značkami a vodorovnými dopravnými značkami, zvislé dopravné značky sú nadradené vodorovným dopravným značkám.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.