Ak ste ešte neprezuli na letné pneumatiky, je najvyšší čas. Spolu so sezónou sa často spája aj nákup nových pneumatík. Pri nákupe novej sady pneumatík sa vodiči môžu zaujímať aj o skutočný vek pneumatiky, ktorý je možné nájsť na bočnici pod názvom DOT. Tento údaj slúži však predovšetkým výrobcovi, ktorý vďaka nemu dokáže presne sledovať jednotlivé šarže svojich produktov. Skutočné starnutie pneumatiky nastáva až po nasadení na vozidlo. Ako sa však starať o pneumatiku tak, aby jej jazdné vlastnosti vydržali čo najdlhšie?
Podľa aktuálne zverejneného prieskumu spoločnosti Continental až 74% vodičov kontroluje pri nákupe pneumatík ich vek. Niektorí z nich si môžu klásť otázku, či nenakupujú pneumatiky, ktorým už skončila doba použitia. Vodiči môžu však zostať pokojní, na skutočne expirovanú pneumatiku narazia na slovenskom trhu naozaj málokedy.
Dátum výroby pneumatiky
Každá pneumatika má na sebe takzvaný DOT. Tieto štyri čísla pomôžu určiť presný vek a dátum výroby. Ak je na pneumatike napríklad 3519, znamená to, že pneumatika bola vyrobená v 35. týždni roku 2019. Toto číslo slúži predovšetkým výrobcom, ktorí dokážu presne sledovať jednotlivé šarže svojich produktov. Vďaka DOT a kódu na bočnici sa dohľadá, aká zmes bola pri výrobe pneumatiky použitá, rovnako ako to, aké stroje a ktorí operátori na nej pracovali.
Vo výrobe je bežné, že sa letné pneumatiky vyrábajú už na jeseň. Samotná výroba jednej pneumatiky síce trvá len niekoľko hodín, ale vďaka sezónnemu nákupu sa môže cesta od výrobcu k samotnému zákazníkovi predĺžiť. „Behúňová zmes moderných plášťov obsahuje činidlá s postupným uvoľňovaním, ktoré chránia pneumatiku pri správnom skladovaní minimálne po dobu 5 rokov,“ hovorí Ing. Aleš Langer, šéf oddelenia Technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental Barum s.r.o.
Pneumatika starne až na vozidle
Pneumatika začína skutočne starnúť až obutím na vozidlo. Až vtedy na ňu vo väčšej miere začínajú pôsobiť vonkajšie vplyvy ako slnko, vzdušná vlhkosť a ozón. Zákonom určená záručná doba na pneumatiky je dva roky a začína plynúť dátumom nákupu plášťov. Celková životnosť pneumatík je však omnoho dlhšia.
„Nové modely pneumatík môžu byť drahšie ako tie z minulých rokov. Preto sú staršie pneumatiky, presnejšie modely z predchádzajúcich rokov v obľube, najmä keď v porovnávacích testoch získali dobré umiestnenie. Pri kúpe pneumatík vyrobených v predchádzajúcich rokoch majú problém iba vlastníci vozidiel, ktorí málo jazdia a nestihnú pneumatiky v doporučenom limite 10 rokov zodrať, ale takých je veľmi málo,“ uviedol dopravný analytik Jozef Drahovský.
Prvých päť rokov má pneumatika prakticky rovnaké vlastnosti ako tá, ktorá práve zišla z výrobného pásu. Ale aj po uplynutí tejto doby zostáva ešte do konca celkovej životnosti pneumatiky ďalších päť rokov, kedy sa môžete spoľahnúť na špičkovú kvalitu jazdy. Hraničný vek pneumatík, kedy je potrebné uvažovať nad ich výmenou je 10 rokov, bez ohľadu na stav dezénu.
"Vo viacerých interných testoch, ktoré sme realizovali počas uplynulých rokov, sa potvrdilo, že bežný vodič nemôže rozpoznať rozdiel medzi novou pneumatikou a plášťom vyrobeným pred 5 rokmi. Rozdiely sú tak minimálne, že ich nezaregistrujú ani profesionálni testovací jazdci," hovorí Aleš Langer.
Deformácia pneumatiky na odstavenom vozidle
Čo s pneumatikami, ktoré sú na dlhodobo nevyužívanom vozidle? Najmä počas obdobia koronavírusu vodiči najazdia menej kilometrov ako obvykle, keďže mnohí z nich nejazdia do práce, na výlety či dovolenky. Autá tak stoja na parkovisku či v garáži. Vodiči však nemusia mať obavu, pri správnom prístupe si pneumatiky zachovajú svoje jazdné vlastnosti v plnej miere.
Ak je auto odstavené dlhší čas, môže šofér po začatí jazdy cítiť mierne vibrácie, ktoré však zvyčaje zmiznú po niekoľkých kilometroch. Tento jav nastáva z dôvodu dlhého kontaktu pneumatiky s rovnou plochou a tlakom vytvoreným váhou auta. Tento jav sa nazýva dočasný Flat Spotting a riziko vzniku sa zvyšuje s podhustením pneumatík a dĺžkou odstavenia vozidla. Počas jazdy sa pneumatika otáča približne 518 krát/kilometer (pneumatiku rozmeru 205/55R 16) a týmto vytvára teplo, vďaka čo mu je pneumatika poddajnejšia. Po zaparkovaní sa ochladí a mierne prispôsobí povrchu, na ktorom stojí. Závažnosť deformácie záleží aj od tlaku v pneumatikách, a teda či sú pneumatiky podhustené alebo prehustené.
Najhorší pre pneumatiku je tandem vysokých teplôt a podhustenia. Ak vozidlo stálo len niekoľko dní alebo týždňov, ale pneumatika je správne nahustená, obvykle sa nič nestane. Ak však pneumatika stojí dlhšiu dobu a podhustená, hrozí dočasná deformácia po pár kilometroch jazdy sa pneumatiky vrátia do normálu po dosiahnutí prevádzkovej teploty. Keď je však vozidlo odstavené dlhšie ako mesiac, spolu s vyššími teplotami a podhustením, vznikne trvalá deformácia, ktorú už nenapraví ani jazda, ani automechanik.
Pri správnom postupe je možné takejto deformácii predísť či zmierniť následky odstávky. Najdôležitejšie je udržiavať v pneumatikách správny tlak, podhustené pneumatiky sú na vytvorenie plochého miesta náchylnejšie. Preto predtým, ako plánujete dlhodobejšiu odstávku vozidla, je odporúčané tlak v pneumatikách mierne zvýšiť. Aj v autosalónoch majú pneumatiky nahustené na maximálny tlak 3,5 barov, ktorý upravujú až pred predajom. Takto zabránia Flat Spottingu. Rovnako je vhodné počas odstávky mierne meniť pozíciu pneumatík a tým zabrániť dlhodobému kontaktu jednej časti pneumatiky so zemou.
Správne skladovanie používaných pneumatík
Keďže sme v období prezúvania, je dôležité nepoužívanú sadu správne uskladniť, aby v ďalšej sezóne mohla naďalej plniť plnohodnotnú funkciu pri jazde. Dôležité je začať umývaním: po sezóne pneumatiky riadne očistite, nebojte sa kefy, saponátov ani vody. Nielen, že sa Vám s pneumatikami potom bude lepšie manipulovať, ale predĺžite tým aj ich životnosť. Plášte sa musia následne dobre vysušiť a uložiť, ideálne zabalené v igelitových vreciach (vždy platí: čím suchšie prostredie a menej vzduchu, tým lepšie) na miesto, kam nesvieti slnko, do chladu a sucha. Ideálna teplota je okolo 10-15 ºC.
Okrem dodržiavania základných pravidiel pre skladovanie je rozdiel aj v tom, či odkladáte len plášte, alebo celé kolesá. Všeobecne sú možné oba varianty.
V prípade samotných pneumatík sa odporúča ukladať ich nastojato a pravidelne pootáčať. Naopak, pri uskladnení celých kolies aj s ráfikmi, je odporúčané ich uskladňovať naležato, prípadne v závese. Dôležité je, aby pneumatiky boli rovnomerne zaťažené, a preto by sa mali približne po mesiaci popremiestňovať.
Umytie a uskladnenie nepoužívaných pneumatík si môže zariadiť každý sám. Ak sa, ale rozhodnete nechať ho na odborných pneuservisoch, bezpečnosť a správne podmienky skladovania máte takto vždy zaručené. Pneuservisy totiž disponujú vhodnými skladovacími priestormi, v ktorých zostanú unikátne vlastnosti pneumatík zachované.