Pre skúseného vodiča zvyknutého na jeden typ vozidla to môže byť úsmevná a ťažko pochopiteľná situácia, ale natankovanie nesprávneho druhu paliva sa stáva aj v lepších rodinách. Poisťovne riešia stovky takýchto prípadov každý rok. Žijeme v uponáhľanej dobe, pri tankovaní myslíme na veľa vecí okolo a skutočne sa môže stať, že siahneme po zlej pištoli.
A často tomu nepomáhajú ani čerpacie stanice, ktoré používajú rôzne marketingové označenia svojich palív a iné farby pištolí. To aby sa človek naozaj dvakrát presvedčil, že berie do ruky tú správnu. Najčastejšie sa taký nepríjemný omyl stáva ľuďom, ktorí veľmi často striedajú rôzne autá.
Natankoval som benzín do dieselu
Toto je najpravdepodobnejší scenár. Vezmete zo zvyku pištoľ s benzínom, zasuniete, pustíte palivo do auta... A potom si rýchlo svoju chybu uvedomíte a benzín vypnete. Lenže do nádrže už natiekol liter alebo dva. Dá sa takáto situácia nejak vyriešiť bez toho, aby ste si potupne museli volať odťahovú službu do servisu? Dá, ale jednoduché to nebude.
Hlavne neštartujte a ani nezapínajte zapaľovanie, nech sa nepustí palivové čerpadlo. Ak ste totiž mali v nádrži napríklad len päť litrov nafty, pomer bude veľmi nepriaznivý. Benzín odmasťuje a mohli by ste si nenávratne zničiť čerpadlo, vstrekovače a tiež filter pevných častíc. Ale nič nie je stratené. Popíšte problém obsluhe čerpacej stanice, zaplaťte za tých pár litrov benzínu a dotankujte do plnej nádrže kvalitnú naftu. Ideálne ešte pred tým kúpte nejaké osvedčené aditívum a nalejte ho pred dotankovaním do nádrže.
Veľmi malé množstvo benzínu v nafte (dajme tomu do 5% pomeru), by nemuselo vadiť. Veď niektorí motoristi dokonca v tuhej zime dávajú pred tankovaním nafty do nádrže benzín. Je to však na zváženie. Kto chce mať istotu a má napríklad ešte auto v záruke, asi mu nezostane nič iné než skutočne zavolať odťah a servis. Pri moderných turbodieseloch s veľmi citlivými vstrekovačmi odborníci neodporúčajú dotankovanie naftou, vtedy je na mieste okamžitý odťah a servis. Ale ak ste naozaj natankovali napríklad len dva litre benzínu a doplníte potom napríklad 50 litrov nafty, nemalo by to byť vôbec cítiť. Potom však postupujte tak, aby ste pri každej príležitosti dotankovali naftu - napríklad po každých 100 kilometroch. Robíte to preto, aby sa benzín v nádrži nariedil čo najrýchlejšie.
Zdroj: Shutterstock
Natankoval som plnú dieselovú nádrž benzínom
S týmto si už motor neporadí. Odborníci varujú, že v takomto prípade hrozí nielen vážne poškodenie motora, ale dokonca aj požiar. Nezostáva nič iné ako volať servis a odťahovku. Hlavne auto neštartujte, ani neotáčajte kľúčikom, nech si čerpadlo nepustí benzín do systému. Horšie to budú mať majitelia áut so štartovacím tlačidlom a automatickým zámkom volantu. Ak stojíte s kolesami rovno, snáď bude možné pohnúť autom od stojana pohnúť bez toho, aby bolo nutné zapínať zapaľovanie pre odomknutie riadenia.
Natankoval som diesel do benzínu
Benzínové autá sú vybavené užším tankovacím hrdlom a preto by mal byť tento variant prakticky nevykonateľný, niektorým šikovníkom sa to podarí. Pri starších autách platí, že ak je nafty len trochu - aj v tomto prípade by mohlo stačiť doliať do nádrže kvalitný benzín s aditívami. Vstrekovačom mastná nafta až tak vadiť nebude.
Asi najväčšie riziko spočíva v poškodení katalyzátora, ale môžu sa aj „zalepiť“ sviečky - to sa deje napríklad keď motor požiera veľké množstvo oleja. Naftu zapaľovacou sviečkou nezapálite, auto proste pôjde horšie, ale pôjde. Odchádzať s takýmto automobilom je teda risk. Pri moderných priamovstrekových a preplňovaných motorov odborníci dotankovanie benzínom považujú ako nie úplne optimálne riešenie. Síce úplná deštrukcia motora, ako v opačnom prípade (pri dieseli) nehrozí, ale auto jednoducho prestane ísť.
Servisný zásah s vyliatím a čistením systému palivového vedenia vrátane odťahu väčšinou stojí do 150-200 eur. Je to skrátka "daň za blbosť", ale často výrazne nižšia ako problémy, ak s plnou nádržou zlého paliva skúsite naštartovať a odísť. Opäť platí, že ak si chybu uvedomíte a nechcete riskovať dotankovanie benzínom, vôbec neštartujte ani nezapínajte zapaľovanie, aby sa nespustilo palivové čerpadlo.
Natankoval som plnú nádrž dieselu do benzínového motoru
Ak ste sa nenechali odradiť ani užším hrdlom nádrže, podaril sa vám niečo, čo sa podarilo len málo ľuďom na svete. V tomto prípade rozhodne neštartujte, nezapínajte zapaľovanie a rovno volajte odťah. Bez dôkladného servisného zásahu s čistením nádrže a celej palivovej sústavy sa asi nezaobídete.
Ako mať istotu, že tankujete správne?
Pred každým tankovaním sa pre istotu pozrite, aké palivo je uvedené na viečku nádrže. Obzvlášť ak striedate rôzne autá. Pri dieseloch býva na viečku napísané DIESEL, benzínové autá majú najčastejšie anglický nápis Unleaded ONLY (ako bezolovnatý benzín) a prípadne informáciu o oktánovom čísle, najčastejšie RON 95, prípadne RON 91-98 alebo MIN RON 91 a podobne.
Tiež sa vždy uistite, akú tankovaciu pištoľ beriete do ruky. Zelená je väčšinou na benzín, ale nemusí to tak byť vždy. Na stojane a tankovacej pištoli musí byť zo zákona štítok s označením paliva. Po novom sa bežný benzín Natural 95 označuje ako E5, motorová nafta ako B7 podľa podielu biozložky. Väčšina čerpacích staníc sa ale stále drží klasického označenia Natural pri benzíne a Diesel alebo Nafta pri naftovom palive.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.