Na svoju prvú jazdu motorkou sa pripravte fyzicky aj mentálne. Prvé kilometre majú byť o radosti z jazdy a nie o strachu z toho, že sa vám niečo stane. Kde získať zručnosti na motorke? Ako je to s vodičským preukazom? Podľa čoho vyberať motorku a aká je jej povinná výbava? V našom praktickom článku sa pokúsime zodpovedať na všetky otázky.
Ako získať vodičský preukaz na motorku?
Pre jazdu na motorke budete potrebovať vodičský preukaz skupiny A. Takýto vodičák si budete musieť spraviť opäť v autoškole. Jeho cena je o niečo výhodnejšia ako v prípade typického vodičáku pre osobné autá, no ak jazdíte na oboch typoch presúvadiel, najvýhodnejšie vás vyjde zaplatiť si kurz autoškoly na vodičský preukaz skupiny A aj B spoločne. Vodičský preukaz na motorku si však môžete spraviť už v 15 rokoch, presnejšie na skupinu AM.
Vodičské oprávnenie typu AM
-
Možno získať už v 15 rokoch, je však potrebný súhlas zákonného zástupcu
-
2,3 alebo 4-kolesový motocykel, maximálna rýchlost do 45 km/h
-
Objem motora je povolený do 50 cm3
-
Vodičský preukaz na motorku skupiny AM získavate pri vodičských oprávneniach skupín A1, A2, A, B, C alebo D automaticky, netreba si ho zriaďovať zvlášť
Vodičské oprávnenie typu A1 a A2
-
Motocykel skupiny A1 je možné šoférovať už v 16 rokoch
-
Patria sem motocykle s objemom motora do 125 cm3 a s výkonom, ktorý nepresahuje 11 kW
-
Patria sem aj motocykle s postranným vozíkom a trojkolky s výkonom do 15 kW
-
Vodičské oprávnenie A1 umožňuje viesť motorové vozidlá do 400 kg v nezaťaženom stave
-
Po dosiahnutí 18 roku života je možné urobiť si vodičský preukaz skupiny A2, do ktorého patria motocykle s postranným vozíkom, či bez neho a s výkonom motora max. 35 kW.
Vodičské oprávnenie typu A
-
Skúšky na oprávnenie typu A možno spraviť až v 24 rokoch
-
Ak máte oprávnenie typu A, už nie ste limitovaný objemom motora, výkonom alebo hmotnosťou svojho motocykla
-
Do tejto kategórie patria rovnako trojkolky s výkonom nad 15 kW a štvorkolky do 15 kW a s hmotnosťou do 400 kg v nezaťaženom stave
Vodičský preukaz máme, ešte vybrať motorku
Základom úspechu je vybrať si správnu motorku. Prvá motorka by nemala byť príliš ťažká ani príliš silná. Odborníci hovoria, že na začiatok je ideálny radový dvojvalec s objemom okolo 500 kubíkov. Svoju prvú motorku si radšej kúpte „z druhej ruky“ a nechajte si poradiť od známych či mechanikov, ktorí sa vyznajú v motorkách a poradia vám, na čo sa pri kúpe zamerať. V závislosti od konkrétneho typu motorky si pripravte od stoviek do niekoľko tisíc eur.
Pred kúpou je dobré zvážiť, na čo motorku kupujete. Chcete jazdiť sólo alebo vo dvojici? Chcete cestovať alebo len jazdiť v okolí? Cesta alebo terén? Univerzálnosť alebo účelovosť? Tieto základné otázky vám pomôžu pri výbere tej správnej motorky.
Urobte si tiež rezervu na motorkárske oblečenie. Kompletná výbava vás vyjde na 700 až 1000 eur. Základom je poriadna bunda a chrániče. Pri výbere dbajte na kvalitu a veci si vyskúšajte, ostanú vám na dlho.
Motorka je v pomere k hmotnosti oveľa výkonnejšia ako auto a potrebuje tiež adekvátnu starostlivosť. Predpísané servisné intervaly pre výmenu oleja a olejových filtrov sa odlišujú, ale vždy platí, že by olej nemal v motorke zostávať cez zimu a mal by byť vymenený aspoň raz za sezónu. S výmenou oleja ide samozrejme ruka v ruke výmena olejového filtra.
Prvá jazda? Dajte si najskôr tréning
Zmierte sa s tým, že zrejme spadnete. Aj preto ste si nakúpili to drahé oblečenie, ktoré vás chráni. Ochranné oblečenie a prilba sú povinnosť, štuplíky a ochranné padáky vedia tiež veľa zachrániť. Začnite tým, že budete chodiť okolo stojacej motorky a budete ju držať v rovnováhe. Nie je zlé, keď niekto ďalší dáva pozor a v prípade potreby motorku chytí. Potom si skúste motorku tlačiť dopredu, dozadu, zdvihnúť na veľký stojan. Sadnite si na ňu, skúste si spojku, brzdy, plyn ešte keď motor nebeží.
V autoškole vás naučia ako pracovať so spojkou, plynom a brzdou - rovnako ako pri osobnom aute. Dôležité je naučiť sa základné pohyby a točiť motorku do zákrut. Kým to nebudete mať zvládnuté, do cestnej premávky by ste nemali vstupovať.
K tréningu patrí aj tréning krízových situácií. To znamená tréning vyhýbania sa v priamom smere a v náklone.
Prihlásenie nového motocyklu?
Ak ste kúpili novú motorku, budete ju musieť prihlásiť. Budete k tomu potrebovať:
-
Leasingovú zmluvu alebo faktúru
-
Povinné zmluvné poistenie
-
Splnomocnenie s úradným podpisom, ak je vlastník zastupovaný
-
Certifikát o konfirmite, tzv COC doklad - ak sa eviduje vozidlo, ktoré má typové schválenie ES
-
Správny poplatok (tarifa sa určuje podľa výkonu motora)
Prihlásenie motocykla musí nastať do 30 dní od jeho zakúpenia a novinkou je, že už nie je nutné pristavovať vozidlo na obhliadku a vlastník nemusí dopredu predkladať žiadosť o prihlásení vozidla do evidencie.
Pri drahších motorkách je na mieste aj havarijné poistenie. Chráni stroj v prípade prírodných katastrof, pri vandalizme či pri účasti na dopravnej nehode.
Povinná výbava motocykla
Ak máte osobné auto, musíte mať povinnú výbavu. Ak máte motorku, záleží na type. Pre kategóriu motorových vozidiel L3e až L5e a L7 nie je povinná výbava. V niektorých prípadoch silnejších motoriek je to iba motolekárnička a ak sa bavíme celkovo o motorkách s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 40 km/h, tie musia byť vybavené zadnou označovacou tabuľkou pre pomalé vozidlá a ich prípojné vozidlá podľa predpisu EHK č. 69.
Takže ak máte objem valcov nižší ako 50 cm3, nepotrebujete riešiť povinnú výbavu - nie je totiž povinná. Ak však máte vyšší objem valcov, alebo vyššiu konštrukčnú rýchlosť, tak nezabudnite na lekárničku. Uvedená vyhláška definuje aj obsah motolekárničky.
Lekárnička rovnako ako pre autá aj pre motocykle má byť oranžovej farby s bielym krížom. Lekárnička pre motocykle je však o čosi chudobnejšia ako autolekárnička. V lekárničke pre motocykle nemusia byť štyri zatváracie špendlíky, stačí v nej jeden elastický obväz miesto štyroch. Kde vyhláška predpisuje minimálne rozmery, v lekárničke pre motockyle sú menšie – sterilné gázové štvorce v aute musia mať najmenej 10×10 centimetrov, v motorke len 7,5×7,5 cm. Aj vďaka tomu môže byť lekárnička pre motocykle menších rozmerov, čo je v prípade obmedzeného batožinového priestoru motorky užitočné.
Lekárnička pre motocykel musí obsahovať:
-
gáza hydrofilná skladaná sterilná 7,5×7,5 cm – 5 ks 2 ks,
-
obväz hotový sterilný č. 3 – 1 ks,
-
obväz hydrofilný sterilný 6 cm x 5 m – 1 ks,
-
náplasť s vankúšikom 8 cm x 4 cm – 4 ks,
-
trojrohá šatka – 1 ks,
-
resuscitačné rúško s ventilom – 1 ks,
-
dezinfekčný roztok v originálnom balení – 1 ks,
-
rukavice gumové jednorazové – 1 pár,
-
náplasť hladká 1,25 cm x 2 m – 1 ks; odporúčané.
Výstražná vesta nie je povinná pre motocykle ani pre štvorkolky, rovnako ani náradie na opravu defektu.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.