Kontroly technického stavu vozidla bývajú pre mnohých stresujúcou záležitosťou. Tí, ktorí ju zažili už totiž vedia, že motorové vozidlo by počas návštevy staníc STK skutočne malo byť v adekvátnom stave, so správnymi pneumatikami, dobre nastavenými svetlometmi, plne funkčnou výbavou a bez závažnejších technických závad. Ako vlastne prebieha STK a EK?
Nezabudnite si doklady
Na termín STK sa dnes už môžete v mnohých staniciach objednať cez internet, ale pokojne aj „po starom“ telefonicky. Niektoré stanice STK dokonca posielajú mesiac vopred aj pripomienku o chystanej kontrole STK - túto možnosť určite odporúčame využiť. Mesiac je totiž dostatočne dlhá doba na to, aby ste stihli vyriešiť všetky nedostatky na aute.
V Deň D si dajte obzvlášť pozor na to, aby ste si nezabudli doklady k automobilu. Budete potrebovať najmä:
-
technický preukaz (osvedčenie o evidencii časť I alebo časť II alebo technické osvedčenie vozidla pri vozidle, ktoré nepodlieha prihláseniu do evidencie vozidiel), protokol o montáži plynového zariadenia (vozidlo s pohonom na LPG alebo CNG, ktoré nie je vybavené zariadením od výrobcu),
-
protokol o inšpekcii CNG, LNG nádrže (ak takú máte)
-
certifikát o vykonaní opravy vozidla vydaný certifikovaným miestom opravy
Všetky potrebné doklady odovzdáte na pokladni, prípadne prijímacému technikovi. Auto si buď prevezme technik a dopraví vás na miesto, kde sa vykoná kontrola alebo budete šoférovať vy ako majiteľ.
Estékáčka začína emisnou kontrolou
Po príchode na stanicu kontroly technik začína emisnou kontrolou. Ak ste na stanicu prišli zo vzdialenejšieho miesta, nemusíte sa báť, že motor nebude zahriaty na prevádzkovú teplotu - to je totiž k úspešnej skúške potrebné. Ak sa vám to nepodarí cestou, technici to urobia za vás jednoduchým naštartovaním a voľnobehom motora.
Emisie vo vašom automobile máte len minimálnu šancu ovplyvniť. Mali by však dosahovať limity stanovené výrobcom, ak sa tak nedeje, niečo je nesprávne a budete musieť ísť do servisu. Meranie obsahu škodlivín vo výfukových plynoch pri kontorle STK sa musí vykonávať na schválených zariadeniach s automatizovaným postupom merania, ktoré sú pravidelne kalibrované. Iba tak možno skontrolovať skutočné hodnoty. Limity sú pre každé vozidlo stanovené výrobcom a preberajú sa automaticky z centrálnej databázy poverenej technickej služby.
Počas merania emisií môže technik okrem voľnobehu skúšať aj rôzne záťažové testy na motore, kedy postupne pridáva a uberá na plyne. Chce totiž vedieť (najmä pri dieselových motoroch), či sú vypúšťané emisie v norme aj počas vyšších otáčok motora.
Nasleduje technická kontrola stavu vozidla
Počas STK sa vozidlá nesmú opravovať ani nastavovať, účelom je len zistiť aktuálny stav a vyhodnotiť ho. Samotná kontrola sa začína overovaním, či identifikačné údaje v dokladoch súhlasia s tými, ktoré sa nachádzajú na vozidle. Technik STK kontroluje funkčnosť a stav dverí, okien, pneumatík, osvetlenia a pod. Taktiež overí aj úplnosť povinnej výbavy.
Kontrola ďalej pokračuje meraním sklonu predných svetlometov. Predpísaná hodnota sa nachádza priamo na každom svetlomete.
Účinnosť bŕzd sa zisťuje na valcovej skúšobni pre každú nápravu zvlášť, nezabúda sa ani na parkovaciu brzdu.
Na ďalšom stanovisku kontrolnej linky technik na zdviháku zospodu skontroluje stav karosérie, podvozku a tlmičov, zisťujú sa vôle v riadení a uložení kolies.
Následne technická kontrola končí a vy sa dozvedáte jej výsledok. Ak je všetko v poriadku, dostanete nové osvedčenie a nálepku a nasledujúcu návštevu absolvujete o 2 roky. Ak technik zistil nedostatky, pre ktoré nie je možné udeliť nové osvedčenie - vaše ďalšie kroky povedú do servisu, kde musí dôjsť k náprave.
Opakovaná technická kontrola sa vykonáva v čiastočnom rozsahu so zameraním na kontrolu odstránenia chýb. Deje sa tak do 60 dní odo dňa vykonania pôvodnej technickej kontroly. Po tomto termíne sa musí vykonať nová technická kontrola a to v plnom rozsahu.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.