Či už plánujete ako podnikateľ prerušiť živnosť alebo ju chcete rovno ukončiť, čaká vás vybavovanie na viacerých úradoch. Niektoré úrady už si údaje o ukončení živnosti zdieľajú, iným to budete musieť nahlásiť. Zrušiť živnosť môžete osobne alebo elektronicky.
Kde a ako zrušiť živnosť?
-
osobne na tzv. jednotnom kontaktnom mieste - v rámci okresného úradu kam patríte podľa trvalého pobytu alebo miesta sídla (pri právnických osobách)
-
elektronicky cez formulár na Slovensko.sk - potrebujete Oznámenie o ukončení podnikania, nájdete ho pod Službami živnostenského registra a opäť v rámci okresného úradu kam patríte podľa trvalého pobytu alebo miesta sídla (pri právnických osobách)
Zrušenie živnosti osobne
Ak nezvládate zrušiť živnosť elektronicky, ešte stále tak môžete urobiť osobne. Potrebujete si vopred stiahnuť formulár, ktorý slúži na účel oznámenia ukončenia podnikania a vopred v ňom vyplniť požadované údaje a dátum, ku ktorému plánujete živnosť ukončiť.
Živnostenské oprávnenie potom zaniká dňom uvedeným v oznámení o ukončení podnikania.
K vybaveniu potrebujete platný občiansky preukaz. Po vyplnení potrebných údajov dostanete potvrdenie o ukončení podnikania, ktoré sa vydáva na počkanie, resp. k dátumu uvedenému v Oznámení o ukončení podnikania. Toto potvrdenie si uschovajte ako dôkaz o ukončení podnikania, ak by ste ho niekedy v budúcnosti potrebovali.
Ukončenie živnostenského podnikania je bez poplatku, čiže nepotrebujete e-kolky.
Jednotné kontaktné miesto vaše ukončenie živnosti nahlási na daňový úrad a takisto aj do zdravotnej poisťovne. Stačí len zaškrtnúť túto možnosť pri vypĺňaní formulára.
Takisto nemusíte túto skutočnosť nahlasovať Sociálnej poisťovni. Tá vám sama nad rámec zákona pošle v lehote 20 dní od zániku sociálneho poistenia informáciu o tejto skutočnosti. Pozor, ak chcete živnosť len prerušiť, tam táto oznamovacia povinnosť platí naďalej.
Zrušenie živnosti elektronicky
Pre elektronické podanie Oznámenia o ukončení podnikania musíte mať k dispozícii nový občiansky preukaz s čipom, certifikát určený na vytváranie kvalifikovaného elektronického podpisu (ak ste si o neho nepožiadali pri vydaní nového občianskeho preukazu, treba o neho požiadať dodatočne na polícii na oddelení vydávania dokladov). Nesmie vám chýbať ani čítačka kariet a softvér určený na elektronickú komunikáciu, ktorý nájdete v sekcii Na stiahnutie.
Postup sa môže zdať na prvý pohľad komplikovaný, v skutočnosti to však zvládnete hravo - najmä ak ste už predtým elektronicky vybavovali iné veci.
Prihlásite sa cez občiansky preukaz pripojený na čítačku do portálu Slovensko.sk. V sekcii Nájsť službu na portáli zadáte do poľa Názov služby text „Služby živnostenského registra - jednotné kontaktné miesto“, do poľa Názov inštitúcie alebo úradu vpíšte okresný úrad, kam patríte.
Cez tlačidlo „Služba“ budete presmerovaní na podstránku vybranej sekcie, kde sa uvádza zoznam služieb s popisom každej služby vo formáte .PDF a uvádzajú sa tu aj technické požiadavky.
Po stlačení tlačidla „Prejsť na elektronickú službu“ budete presmerovaní na výber služby, kde sú umiestnené odkazy na jednotlivé elektronické formuláre, z ktorých si vyberiete Oznámenie o ukončení podnikania.
Správne vyplnené podanie podpísané kvalifikovaným elektronickým podpisom odošlete.
Po odoslaní podania sa ešte overí váš kvalifikovaný elektronický podpis a po overení podpisu je podanie zaslané do centrálnej podateľne.
Ak bude niečo potrebné opraviť, pracovníci jednotného kontaktného miesta vás budú kontaktovať telefonicky. Ak je ukončenie živnosti kompletné, dostanete správu o vybavení podania a potvrdenie dostanete aj elektronicky. Papierovú formu si môžete vyzdvihnúť osobne na JKM alebo vám ju zašlú poštou - toto si môžete vybrať pri odosielaní formulára.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.