Máte už prezuté pneumatiky? Neriskujte tzv. dojazdenie zimných gúm

Roland Regely | rubrika: Článok | 30. 4. 2020
Nastáva čas prezúvania zimných pneumatík na letné. Neriskujte dojazďovanie zimných plášťov v lete.
Máte už prezuté pneumatiky? Neriskujte tzv. dojazdenie zimných gúm

Zdroj: Shutterstock

Povinnosť používať zimné pneumatiky v prípadoch daných legislatívou s nástupom teplejšieho jarného počasia končí a začalo obdobie prezúvania na letné plášte. Kvôli novému koronavírusu má však tohtoročná sezóna pomalší nástup. Upozorňuje na to prieskum agentúry STEM / MARK. Slovenskí vodiči majú podľa neho k prezúvaniu zodpovedný prístup, až 95 % opýtaných mení pneumatiky pred ďalšou sezónou, 5 % vodičov praktizuje tzv. „dojazdenie“ pneumatík.

Väčšina tuzemských motoristov prezúva v pneuservisoch, tie sú v prevádzke v špeciálnom režime aj počas súčasných obmedzení.

Tento rok toho toľko nenajazdíme

S nástupom jari neprichádzajú len dlhšie slnečné dni, ale aj dôležité obdobie v kalendároch motoristov. S teplejším počasím prestáva platiť nariadenie o povinnom používaní zimných pneumatík v zákonom daných prípadoch súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza na vozovke.

Priemerný slovenský vodič najazdí za rok približne 15 000 kilometrov, z toho väčšia porcia pripadá na letnú sezónu, ktorá je dlhšia. Tento rok však bude nájazd vodičov nižší kvôli pandémii nového koronavírusu a opatreniam, ktoré obmedzujú cestovanie. Postupne bude dochádzať k zmierňovaniu nariadení a motoristi budú môcť opäť vyraziť na cesty.

 

Len 5 percent vodičov dojazdí zimné pneumatiky

Slovenskí vodiči si pri prezúvaní zo zimných pneumatík na letné počínajú zodpovedne a s výmenou plášťov čakajú až na dobré počasie. Aj napriek tomu z prieskumu spoločnosti Continental vyplýva, že motoristi sú v tomto ohľade dôslednejší pred zimou, keďže žiadny z opýtaných motoristov neuviedol, že by používal letné pneumatiky po celý rok. Na počiatku letnej sezóny však mnoho šoférov váha a premýšľa, ako ušetriť za prezutie a za ďalšiu sadu plášťov, a to i napriek tomu, že najazdia proporčne omnoho viac kilometrov než v zime. To potvrdzujú aj výsledky prieskumu, podľa ktorého volí správne letné obutie o 5 percent menej majiteľov vozidiel.

Kompromisom môžu byť tzv. celoročné pneumatiky

Podľa uvedených dát z prieskumu sa nájdu Slováci, ktorí praktizujú tzv. „dojazďovanie“, kedy jazdia aj v lete na zimných pneumatikách, čím môžu riskovať nielen svoju bezpečnosť, ale ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky. Dojazďovanie je veľmi obľúbené u vodičov, ktorých zimné pneumatiky majú dezén menší ako 3 milimetre a nemôžu ich tak použiť cez ďalšiu zimnú sezónu.

Zákon síce používanie zimných pneumatík v letnej sezóne nenakazuje, z hľadiska bezpečnosti môže byť však jazda na nevhodných plášťoch riziková, pretože zimné plášte sú konštruované na jazdu v nižších teplotách a ich vlastnosti nie sú v lete optimálne, čo potvrdzujú aj odborníci. 

"Jazda na zimných pneumatikách mimo zimné obdobie vyžaduje zvýšenú opatrnosť. Zimné pneumatiky jednoducho nie sú konštruované na jazdu v letných podmienkach. Na zimných plášťoch v lete musia vodiči počítať s dlhšou brzdnou dráhou, s horším bočným vedením aj s vyššou hlučnosťou. Preto odporúčame všetkým vodičom, aby v lete skutočne používali letné plášte. Ak chcú iné riešenie, na trhu sú aj celoročné pneumatiky, ktoré sú pre použitie v lete jednoznačne vhodnejšie ako plášte zimné," nabáda Aleš Langer z oddelenia Technického zákazníckeho servisu Barum Continental.

Práve celoročné pneumatiky sú vhodným riešením pre vodičov, ktorí najazdia menej kilometrov, necestujú v extrémnych podmienkach a absolvujú len krátke vzdialenosti. Univerzálne plášte sú u slovenských vodičov stále obľúbenejšie vďaka zlepšeným jazdným vlastnostiam a bezpečnosti, ak ich porovnáme s celoročnými plášťami v minulosti. K ich výhodám patrí aj časová a finančná úspora. Vodiči však nesmú zabúdať, že ide stále o kompromisné riešenie. Tým, ktorí cestujú viac, odborníci radia prezuť na letné plášte.

Správne načasované prezúvanie. Existuje také?

Dôležité je tiež načasovanie prezúvania. Vzhľadom na našu legislatívu sa oplatí sledovať hlavne vývoj počasia. "Dlhodobo motoristom radíme, aby sa riadili „pravidlom“ 7 ° C a prezúvali až vo chvíli, kedy sa teploty ani v nočných hodinách dlhodobo nedostávajú pod sedem stupňov. Letné a zimné pneumatiky sú totiž vyrobené z rozdielnych zmesí, líšia sa aj konštrukciou a reagujú rozdielne pri rôznych teplotách. Pozorujeme, že túto prax dodržiava čoraz väčšie percento vodičov, čo kvitujeme s radosťou," hovorí Aleš Langer.

Mnoho vodičov si pneumatiky prezúva doma, mnoho motoristov sa však spolieha na služby pneuservisov. To môže v súčasnej dobe, kedy na území Slovenskej republiky platia kvôli pandémii koronavírusu sprísnené opatrenia, priniesť určité obmedzenia. Pneuservisy sú však otvorené a aj naďalej môžu poskytovať svoje služby, musia ale dodržiavať špeciálne opatrenia, ktoré minimalizujú kontakt s klientmi.

"Z prieskumov vieme, že vodiči sa radi starajú o svoje vozidlá sami. Všetkým motoristom napriek tomu odporúčame, aby po každom prezutí navštívili odborníkov za účelom vyváženia pneumatík a nastavenia geometrie kolies, čo zvyšuje bezpečnosť aj životnosť obutia," dodáva Aleš Langer.

Prieskum agentúry STEM / MARK, zadaný spoločnosťou Continental Barum s.r.o., vykonali u 500 vodičov na Slovensku starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom aute.

Anketa

Kde prezúvate svoje pneumatiky?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

27. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

Nové clá na dovoz automobilov do USA, zavedené administratívou Donalda Trumpa, môžu výrazne ovplyvniť slovenský automobilový priemysel, ktorý je základným pilierom národnej ekonomiky.... celý článok

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

25. 3. 2025 | Redakcia

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

Umelá inteligencia (AI) sa čoraz viac uplatňuje aj v slovenskom bankovom sektore. Banky ju využívajú nielen na automatizáciu bežných operácií, ale aj na zlepšenie bezpečnosti a zákazníckych... celý článok

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

24. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

Kedy sa mení čas? Už túto nedeľu, 30. marca 2025, sa opäť ocitneme pred tradičnou zmenou času, ktorá nás núti posunúť ručičky hodín o jednu hodinu dopredu.

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

20. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

Minister práce Erik Tomáš chystá prepočítavanie dôchodkov ľudí, ktorí boli na materskej či rodičovskej dovolenke a vychovali deti. Hovorí o dôchodkovej revolúcii, ktorá odstráni nespravodlivosť... celý článok

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

19. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

Slovensko sa nachádza na kritickom rozhraní, kde hrozí, že jeho dlh prerastie do neudržateľných rozmerov. Najvyšší kontrolný úrad varuje, že bez zásadných reforiem sa krajina môže ocitnúť... celý článok