Opatrenia súvisiace so šírením koronavírusu COVID-19 zatvorili v marci množstvo obchodov a prevádzok. Spočiatku vláda Petra Pellegriniho prikázala zavrieť aj všetky autoservisy a pneuservisy, neskôr si to rozmyslela.
Po novom môžu byť otvorené práčovne a čistiarne, takisto budú môcť fungovať autoservisy, pneuservisy, ale i odťahové služby. "Takisto budú môcť fungovať taxislužby, no nie na prevoz ľudí, ale na prevoz tovaru, donáškovú službu,“ vysvetľoval dosluhujúci premiér Pellegrini.
S blížiacou sa jarou sa blíži aj čas prezúvania zimných pneumatík na letné. Kedy odporúčame prezuť?
Hlavne sa neunáhlite
S prezutím pneumatík na letné sa ponáhľať netreba. Tento rok nám síce aktuálne podmienky a bezpečnosť neumožnia cestovať do zahraničia na lyžovačku, počasie však ešte môže prekvapiť. Historicky vieme, že aj na Slovensku môže byť počasie v apríli ešte stále nevyspytateľné. Napokon, zrejme sa vyhnete aj húfom motoristov v autoservisoch, ktorí prezúvajú ihneď, ako po zime prvýkrát ortuť teplomera ukáže viac ako 10 stupňov.
Zimné pneumatiky a prechodné obdobie
Ak sa bojíte, že si zimné pneumatiky na jar zničíte, ste na omyle. O zvýšenej miere opotrebenia zimných plášťov sa dá hovoriť až pri teplotách nad 20 – 25 stupňov Celzia. Aj to len vtedy, keď sa často jazdia veľké vzdialenosti, pri viac zaťaženom aute alebo pri ostrejšej jazde.
Zimné plášte neovplyvňujú ani priemernú spotrebu do takej miery, že by to bolo neprijateľné. Najväčší rozdiel vždy robí vodič a spôsob jazdy. No a, samozrejme, správne hustenie pneumatík. Tieto faktory sú schopné urobiť rozdiel väčší ako pol litra na sto kilometrov. Samotné použitie zimných pneumatík neovplyvní spotrebu viac než o pár desatín litra na 100 km.
Kedy prezuť tento rok?
Počkajte si na prvý nával motoristov, ktorý príde v apríli a prezujte pokojne až v máji. Pri aktuálnej situácii so šíriacim sa koronavírusom COVID-19 je napokon lepšie, ak sa vyhýbate miestam, kde sa pohybuje veľké množstvo ľudí. Do servisu si zavolajte pár týždňov vopred a rezervujte si termín. Na termín príďte pripravený - majte okrem pneumatík (ak ich nemáte uskladnené priamo v pneuservise) a poistného kľúča aj rúško alebo respirátor.
Cena práce za bežné prezutie, teda výmenu dvoch sád kolies začína v tých lacnejších pneuservisoch zhruba na hranici 10 až 15 eur. Zvyčajne si pneuservisy účtujú 3-4 eurá za zvesenie a opätovnú montáž jedného disku na vozidlo. Cena sa zvyšuje, ak chcete koleso napríklad aj vyvážiť. Väčšina pneuservisov potom ponúka balíky kompletného prezutia, teda nielen montáže diskov, ale aj výmeny pneumatík, vyváženie kolies a kontrolu stavu diskov a pneu. Niekto totiž používa jednu sadu diskov kolies, ale dve sady pneumatík.
Nezabudnite na vyváženie
Vibrácie nevyváženého kolesa sa negatívne prejavujú nielen na komforte jazdy, ale aj na opotrebení pneumatiky, podvozku vozidla a predovšetkým na ovládateľnosti.
Viac kilometrov najazdíme v lete
Podľa minuloročných prieskumov spoločnosti Continental najazdí priemerný slovenský vodič vyše 15-tisíc kilometrov za rok, a to na pneumatikách starých zhruba tri a pol roka. Väčšia časť najazdených kilometrov pripadá na letnú sezónu, ktorá je dlhšia a pekné počasie láka viac vodičov na výlety.
Pri prezúvaní na zimné plášte sú šoféri dôslednejší a prezúvajú skôr. Je to najmä z toho dôvodu, že zimná vozovka vie byť v prípade neprezutia omnoho nebezpečnejšia z pohľadu jazdných vlastností - môže mať až fatálne následky. V rámci terénneho prieskumu Continental zistil, že počas letnej sezóny používa letné plášte 83 % vodičov, no až 16 % jazdí na zimných a len jedno percento používa celoročné pneumatiky.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.