Rebríčk nemocníc hodnotených podľa spokojnosti pacientov sa zostavuje na Slovensku už 14 rokov. To, že to má význam dokazuje i fakt, že priemerná známka hodnotenia je 1,56. Čo najlepšou známkou za posledné roky. Svedčí o tom, že sa podmienky v našich nemocniciach zlepšujú.
„Pacienti nehodnotili odbornosť lekárov alebo použité liečebné metódy, pretože tomu zväčša nerozumejú. Sústredili sa na kvalitu ubytovania, prístup personálu a subjektívny pocit zlepšenia zdravia po prepustení s odstupom času. Z prieskumov vidíme, že niektoré nemocnice sa svojou usilovnosťou dostávajú v rebríčku stále vyššie a mnohé kvalitné zariadenia si udržujú priazeň pacientov. Dobrou správou je aj zlepšenie celkovej priemernej známky od pacientov,“ povedal generálny riaditeľ Dôvery Martin Kultan.
A že výsledky rebríčka neberie vedenie nemocníc na ľahkú váhu dokazuje i fakt, že práve víťazná Fakultná nemocnica J. A. Reimana v Prešove bola pred piatimi rokmi hodnotená ako najhoršia. Už vlani sa dostala medzi TOP 10 nemocníc a tento rok jednoznačne zvíťazila.
6500 pacientov hodnotí "hotelové" služby nemocníc
Rebríček sa zostavuje na základe dotazníka spokojnosti počas hospitalizácie. Vlani vyplnilo svoj dotazník až 6 500 pacientov. V dotazníku pacient zodpovie na 12 otázok. V prípade rodičov hospitalizovaných detí je dotazník kratší o polovicu. Tieto dotazníky však klienti odpovedajú až doma po hospitalizácii. Nemocnici, v ktorej boli hospitalizovaní, priradia známku od 1 po 5, tak ako v škole.
Tabuľka: Otázky z dotazníka spokojnosti pacientov a výsledná známka
Otázka pre dospelého pacienta | Priemerná známka |
2017 | 2018 | 2019 |
1. Ako ste boli spokojný/á so správaním lekárov na oddelení? | 1,47 | 1,38 | 1,39 |
2. Ako ste boli spokojný/á s informáciami o vyšetreniach a o vašej chorobe zo strany ošetrujúceho lekára? | 1,60 | 1,40 | 1,49 |
3. Ako ste boli spokojný/á so správaním sestier na oddelení? | 1,56 | 1,37 | 1,48 |
4. Ako ste boli spokojný/á so starostlivosťou lekárov na oddelení? | 1,52 | 1,33 | 1,42 |
5. Ako ste boli spokojný/á so starostlivosťou sestier na oddelení? | 1,54 | 1,36 | 1,45 |
6. Ako ste boli spokojný/á s kvalitou ubytovania na oddelení? | 1,90 | 1,67 | 1,75 |
7. Ako ste boli spokojný/á s kvalitou stravy na oddelení? | 2,05 | 1,86 | 1,94 |
8. Ako ste boli spokojný/á s kvalitou upratovania na oddelení? | 1,63 | 1,45 | 1,54 |
9. Ako ste boli spokojný/á s poskytnutou zdravotnou starostlivosťou? | 1,55 | 1,36 | 1,44 |
10. Ako ste boli spokojný/á s informáciami od ošetrujúceho lekára o ďalšom postupe pri domácej liečbe? | 1,60 | 1,42 | 1,52 |
11. Ako ste boli spokojný/á s informáciami od sestier o ďalšom postupe pri domácej liečbe? | 1,71 | 1,53 | 1,61 |
12. Ako ste boli spokojný/á so zlepšením vášho zdravotného stavu po prepustení z nemocnice? | 1,71 | 1,59 | 1,65 |
Otázka pre rodičov a zákonných zástupcov detí | Priemerná známka |
2017 | 2018 | 2019 |
1. Ako ste boli spokojný/á s prístupom sestier k vášmu dieťaťu a k vám? | 1,77 | 1,73 | 1,64 |
2. Ako ste boli spokojný/á s prístupom detského lekára k vášmu dieťaťu a k vám? | 1,63 | 1,63 | 1,54 |
3. Ako ste boli spokojný/á s vysvetlením zdravotného stavu vášho dieťaťa, následnej liečby, starostlivosti a prípadnej kontroly? | 1,78 | 1,82 | 1,68 |
4. Ako ste boli spokojný/á s úrovňou poskytovanej starostlivosti personálom vášmu dieťaťu? | 1,89 | 1,75 | 1,64 |
5. Ako ste boli spokojný/á s úrovňou hygieny na oddelení (klinike)? | 1,94 | 2,05 | 1,81 |
6. Ako by ste hodnotili celkový pobyt na oddelení (klinike)? | 1,99 | 2,01 | 1,82 |
Zdroj: Zdravotná poisťovňa Dôvera
Z tabuľky jasne vyplýva, že je v našich nemocniciach stále čo zlepšovať. Najhoršie výsledky získava otázka ohľadne stravy. To je oblasť, na ktorú pacienti neustále poukazujú čoraz častejšie aj prostredníctvom sociálnych sietí. Zlepšenie naopak vidíme v prístupu sestričiek a lekárov k pacientom.
Zdroj: Zdravotná poisťovňa Dôvera
Top nemocnice v jednotlivých kategóriách
Hodiť všetky nemocnice do jedného "vreca" a potom z nich vybrať najlepšiu by určite nebolo úplne správne, preto vznikli kategórie:
- fakultná nemocnica
- víťaz: Fakultná nemocnica s poliklinikou J.A. Reimana, Prešov
- 2. miesto: Národný ústav detských chorôb, Bratislava
- 3. miesto: Detská fakultná nemocnica s poliklinikou, Banská Bystrica
- všeobecná nemocnica
- víťaz: Nemocnica s poliklinikou, Spišská Nová Ves
- 2. miesto: Ľubovnianska nemocnica, Stará Ľubovňa
- 3. miesto: Univerzitná nemocnica s poliklinikou Milosrdní bratia, Bratislava
- špecializované zdravotnícke zariadenie
- víťaz Národný endokrinologický a diabetologický ústav, Ľubochňa
- 2. miesto: CINRE, Bratislava
- 3. miesto: Onkologický ústav sv. Alžbety, Bratislava
- ostatné zdravotnícke zariadenie
- víťaz Národný ústav detskej tuberkulózy a respiračných chorôb, Dolný Smokovec
- 2. miesto: Mamacentrum sv. Agáty, Banská Bystrica
- 3. miesto: ORL Humenné
Najlepšie udelené známky pacientov v jednotlivých kategóriách
Kategória zdravotná starostlivosť, spokojnosť s lekármi a so sestrami:
-
Inštitút nukleárnej a molekulárnej medicíny, Košice
-
ORL Humenné
-
Národný endokrinologický a diabetologický ústav, Ľubochňa
Kategória ubytovanie, strava a upratovanie:
- Národný ústav detskej tuberkulózy a respiračných chorôb, Dolný Smokovec
- Mammacentrum sv. Agáty, Banská Bystrica
- Clinica Orthopedica, Bratislava
Kategória spokojnosť s informáciami od zdravotníckeho personálu a zlepšenie zdravotného stavu po prepustení z nemocnice:
- Mammacentrum sv. Agáty ProCare, Banská Bystrica
- Národný ústav detskej tuberkulózy a respiračných chorôb, Dolný Smokovec
- Nemocnica s poliklinikou, Spišská Nová Ves
Najhoršie udelené známky pacientov v jednotlivých kategóriách (od posledného miesta)
Kategória zdravotná starostlivosť, spokojnosť s lekármi a so sestrami:
- Psychiatrická nemocnica prof.Matulaya, Kremnica; Fakultná nemocnica, Trnava; Nemocnica Alexandra Wintera, Piešťany
Kategória ubytovanie, strava a upratovanie:
- Nemocnica Alexandra Wintera, Piešťany; Fakultná nemocnica Trnava; Psychiatrická nemocnica prof.Matulaya, Kremnica
Kategória spokojnosť s informáciami od zdravotníckeho personálu a zlepšenie zdravotného stavu po prepustení z nemocnice:
- Psychiatrická nemocnica prof .Matulaya, Kremnica; Kysucká nemocnica s poliklinikou, Čadca; Nemocnica Alexandra Wintera, Piešťany
Zdroj: Zdravotná poisťovňa Dôvera
Miroslava Hrášková
V článkoch sa najradšej venuje problematike daní, dávok a dôchodkov. Okrajovo spracováva aj oblasť financovania bývania, termínovaných vkladov a sporenia. Vyštudovala hospodársku politiku na ekonomicko-právnej fakulte Masarykovej... Ďalšie články autora.