Čím lacnejšia letenka, tým menšia šanca, že získate pri storne časť peňazí naspäť. Pravidlá leteckých spoločností pri zrušení resp. odstúpení od letenky sú nekompromisné. Možnosť refundovať alebo meniť rezerváciu máte len za určitých okolností.
Storno letenky Ryanair, Wizzair a iné lowcosty
Nízkonákladové letecké spoločnosti majú svoje cenovú politiku nastavenú veľmi dômyselne. Síce s nimi môžete za pár eur precestovať svet, avšak ak budete potrebovať zmeniť letenku, prípadne stornovať, takmer v 99% prípadov nedostanete naspäť ani cent. Najlacnejšie tarify totiž znamenajú, že nemáte možnosť vrátenia peňazí.
K vráteniu peňazí môže dôjsť iba v prípade veľmi vymedzených situácií ako napríklad smrť blízkej osoby. V takomto prípade musíte leteckej spoločnosti alebo sprostredkovateľovi letenky zaslať kópiu úmrtného listu a tieto spoločnosti posúdia, či máte nárok na vrátenie finančných prostriedkov alebo nie. V prípade, že zomrel samotný cestujúci, vrátenie peňazí za letenku sa stáva súčasťou dedičského konania.
Ak nenastúpite na let, teda dôjde k tzv. no-show, nezískate naspäť žiadne peniaze - ba dokonca letecké spoločnosti majú právo pokutovať vás za takéto správanie.
Osobitným prípadom môžu byť situácie, kedy letecká spoločnosť zmení čas letu, prípadne úplne zruší let. V takom prípade musí podľa pravidiel Európskej únie ponúknuť možnosť vrátenia peňazí alebo náhradný let. Ak s náhradným letom nebudete súhlasiť, môžete žiadať peniaze naspäť.
Storno letenky od tradičného dopravcu
Medzi tradičných leteckých dopravcov zaraďujeme všetky ostatné spoločnosti, ktorými napríklad lietate do USA, Ázie, ale aj Európy. Títo tradiční dopravcovia majú osobitné tarifné podmienky pre nákup letov a stanovujú presné možnosti odstúpenia od letu a vrátenia peňazí, na ktoré má cestujúci v takom prípade nárok.
Za samotnú letenku síce vo väčšine prípadov nedostanete peniaze naspäť, môžete si však nárokovať vrátenie letiskových poplatkov. Tie sa často pohybujú v desiatkách eur.
Niektoré letecké spoločnosti umožňujú aj vrátenie časti peňazí za letenku. Pred kúpou preto odporúčame poriadne skontrolovať obchodné podmienky tej ktorej leteckej spoločnosti.
Neschopnosť nastúpiť na palubu lietadla a uskutočniť let sa dá nahlásiť aj prostredníctvom špeciálneho kontaktného formulára. Môžete tak urobiť priamo na stránke leteckého dopravcu alebo u sprostredkovateľa, kde ste letenku kupovali.
Niektoré aerolinky umožňujú vrátiť letenku v deň jej vystavenia. Preto treba bezodkladne kontaktovať leteckú spoločnosť alebo sprostredkovateľa a požiadať o storno.
Vo všeobecnosti ale platí, že každá žiadosť o preplatenie cestovných nákladov z dôvodu neschopnosti cestujúceho uskutočniť let sa posudzuje individuálne a letecké spoločnosti môžu vašu žiadosť o refundáciu cestovného zamietnuť.
Ak ste si letenku kúpili priamo v leteckej spoločnosti, musíte o vrátenie žiadať v anglickom jazyku a pripojiť k nej všetky dokumenty, ktoré máte. Pokiaľ ste letenku zakúpili cez slovenskú či českú agentúru, odporúčame reklamáciu riešiť prostredníctvom nej. Sprostredkovateľské agentúry majú právomoc konať vo vašom mene a žiadať vrátenie peňazí za vás - je to jednoduchšie, lacnejšie a časovo nenáročné.
Poistenie môže zachrániť peniaze
Letenku si možno aj poistiť. Neznamená to však, že ju potom môžete kedykoľvek zrušiť. Aj tu ide o špecifické dôvody a situácie, ku ktorým musí dôjsť, aby ste mohli dostať peniaze naspäť. Pri poistení však máte istotu, že keď ochoriete alebo sa vážne zraníte, prípadne zomrie niekto z rodiny alebo napríklad nespravíte maturitu, dostanete full refund - teda peniaze za letenku naspäť.
Poistenie sa dá často kúpiť k letenke aj dodatočne. Najneskôr však 1 deň pred dátumom uvedeným na letenke ako začiatok letu a najneskôr 1 deň.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.