Limit 95 g oxidu uhličitého na kilometer jazdy totiž okrem elektromobilov splní máloktoré bežne dostupné auto. Do výslednej ceny nových áut sa tak začínajú premietať emisné pokuty, ktoré musia automobilky platiť. Prvé náznaky zdražovania sa objavujú aj na sekundárnom trhu s jazdenými vozidlami. Vyplýva to z kontinuálneho monitoringu trhu ojazdených áut spoločnosťou AAA AUTO, patriacej do skupiny AURES Holdings.
Najpredávanejšie auto drahšie o stovky eur
Podľa analýzy dát zo slovenského trhu s jazdenými autami, ktorú realizovala spoločnosť AAA AUTO, sa cenový medián jedného z najpredávanejších slovenských vozidiel - Škody Fabie, medziročne zodvihol o 700 eur. Porovnávali sa tu vozidlá vo veku do jedného roka a s priemerným nájazdom okolo 17 tisíc kilometrov. Rovnaký trend zaznamenala aj ďalšia Škodovka. Stredná cena Škody Rapid sa oproti minulému roku zdvihla o 400 eur. Zvyšovanie cien týchto dvoch žiadaných modelov je prítomné skoro vo všetkých krajinách, kde skupina AURES Holdings pôsobí.
„V druhej polovici roka očakávame, že sa zdraženie dotkne hlavne zánovných automobilov, ktoré majú najbližšie k trhu s novými autami. Podľa našich odhadov môže ísť o 10 až 15 percent, čo je približne polovica emisnej pokuty, ktorú bude automobilka platiť za novo vyprodukované vozidlo,“ hovorí prevádzkový riaditeľ skupiny AURES Holdings Petr Vaněček. Ceny starších jazdených áut podľa Vaněčka narastú tiež, ale nie až v takej miere. „Staršie, dajme tomu päťročné jazdenky, si cenovú úroveň dlhodobo držia a výkyvy na primárnom trhu ich neovplyvňujú tak, ako zánovné vozidlá,“ dopĺňa Vaněček.
Trh ojazdených automobilov vo februári 2020
V priebehu februára sa v ponuke ojazdených vozidiel na celom slovenskom trhu objavilo spolu 54 343 áut, za najčastejšiu priemernú cenu 6 000 eur. Ich vek sa pohyboval okolo 9,4 roku. Vo februári mierne vzrástol najčastejší priemerný nájazd, ktorý oproti predchádzajúcemu mesiacu narástol o 36 tisíc kilometrov - na 167 000 km. Medzi inzerovanými automobilmi sa najčastejšie objavovala Škoda Octavia, hneď po nej Volkswagen Passat a následne Škoda Fabia. Na štvrtej priečke rebríčka sa umiestnil model Volkswagen Golf. Vyššie spomínaná Škoda Rapid obsadila ôsmu priečku.
Ako zistiť EURO normu vášho auta?
Slovensku je zatiaľ v zisťovaní EURO noriem pozadu v porovnaní so zahraničím. Tam to funguje výrazne jednoduchšie - mnohé krajiny disponujú online databázami, kde do formulára zadáte evidenčné číslo a už o pár sekúnd vám systém vygeneruje odpoveď a vy tak viete, na čom ste. Rovnako, niektoré krajiny majú túto hodnotu uvedenú striktne aj v osvedčení o evidencii. U nás nájdete hodnotu emisií vypísanú v papierovom osvedčení o evidencii vozidla.
Vyššia emisná norma môže byť výhodnejšia
Ak cestujete často do zahraničia, budete sa čoraz častejšie stretávať s tým, že budete mať s autom s vyššou emisnou normou rôzne výhody. V prvom rade to spočíva povedzme v menšej sume za PZP, cestnej dani, iným poplatkom za mýta alebo poplatkom za diaľničné známky. Mnohé krajiny umožňujú autám s vyššou emisnou normou dokonca možnosť využívať autobusové pruhy alebo špeciálne parkovanie – v prípade elektromobilov. Čoraz častejšie sa však namiesto výhod skloňujú obmedzenia.
EURO normy máme od 90. rokov
EURO normy sa v Európe postupne zavádzajú od devätdesiatych rokov. Ich časová obmena prebieha zhruba každé 4 roky, nie je to však pravidlo. Platí však, že čo kategória vozidla, to iné podmienky. Všetky hodnoty uvedené v tabuľkách poukazujú na schválenie novej normy. Všetky novo vyrobené vozidlá túto normu musia spĺňať po roku od schválenia. Samozrejme, sú dobrovoľné výnimky, kedy výrobcovia začnú predávať vozidlá s motormi, ktoré emisné limity spĺňajú skôr.
Aktuálne platné európske normy
Od 1. septembra 2018 do konca roku 2019 bola v platnosti emisná norma EURO 6d Temp. Od roku 2020 je už v platnosti iba norma Euro 6d, ktorá sa od 6d Temp líši v odchýlke – odchýlka medzi WLTP a RDE môže byť maximálne 110 %, pričom pri emisnej norme Euro 6d už iba 50%. Čo to znamená? Že už len prechod medzi Euro 6c a 6d Temp spôsobil, že za rok musia výrobcovia všetky svoje motory upraviť. To však, samozrejme, nie je z rôznych technických dôvodov úplne možné. Preto viacero áut výrobu skončilo, pozastavilo alebo po novom sa do predaja v nových generáciách už ani nedostanú.
Tabuľka č. 1: Povolené emisie produkované benzínovými motormi
Norma | CO (g / km) | NOx (g / km) | HC (g / km) | HC + NOx (g / km) |
Euro 1 | 3,16 | - | - | 1,13 |
Euro 2 | 2,20 | - | - | 0,5 |
Euro 3 | 2,30 | 0,15 | 0,20 | - |
Euro 4 | 1,00 | 0,08 | 0,10 | - |
Euro 5 | 1,00 | 0,06 | 0,10 | - |
Euro 6 | 1,00 | 0,06 | 0,10 | - |
Tabuľka č. 2: Povolené emisie produkované naftovými motormi
Norma | CO (g / km) | NOx (g / km) | HC + NOx (g / km) | PČ (g / km) |
Euro 1 | 3,16 | - | 1,13 | 0,18 |
Euro 2 | 1,00 | - | 0,70 | 0,08 |
Euro 3 | 0,64 | 0,50 | 0,56 | 0,05 |
Euro 4 | 0,50 | 0,25 | 0,30 | 0,025 |
Euro 5 | 0,50 | 0,18 | 0,23 | 0,005 |
Euro6 | 0,50 | 0,08 | 0,17 | 0,005 |
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.