Auto na LPG je úspornejšie, ekologickejšie a s dvomi nádržami máte väčší dojazd. Ak ročne najazdíte desaťtisíce kilometrov, bude pre vás jazdenie na plyn omnoho výhodnejšie ako v prípade iných typov paliva. Investícia pri prestavbe auta resp. kúpe už prerobeného auta sa vám vráti už za jeden rok. S LPG pohonom sú spojené aj isté nevýhody a na internete koluje aj množstvo neprávd. Pozreli sme sa preto bližšie na to, čo všetko je fakt a čo fikcia.
Ako si „prerobiť“ auto na LPG pohon?
Pri prechode na LPG plyn máte v podstate na výber dve možnosti. Buď si necháte domontovať alternatívny pohon v niektorom z autorizovaných servisov alebo si rovno kúpite už automobil, ktorý má LPG pohon namontovaný od výroby. Druhý spomínaný prípad môže byť lepšia možnosť, pretože samotný výrobca už pripravil celé auto na LPG pohon a máte aj istotu kvalitnej montáže. Na druhej strane u nás máte len veľmi málo predajcov áut, ktoré takýto pohon ponúkajú v novom aute.
LPG pohon od fabriky má ďalšie zásadné výhody ako elegantné prepínanie pohonu cez prístrojovú dosku, integrácia ukazovateľov a informácií o zostatku paliva priamo na palubovej doske. Dokonca vidíte v palubnom počítači dojazd na benzín a dojazd na plyn, vrátane ich kombinácie.
Mýty a pravdy o tankovaní LPG
Na internete sa píše, že tankovanie LPG je zdĺhavé a musí vám ho natankovať len obsluha. Nie je to tak. S natankovaním LPG vám môže pomôcť obsluha, avšak omnoho efektívnejšie je absolvovať školenie u predajcu plynu, ktorý vydá preukaz na samotankovanie a môžete si natankovať v sieti LPG sami. Jediným problémom zostáva kvalita LPG, ak ju podceníte a budete tankovať aj na pochybných miestach, čoskoro sa vám to vráti v podobe vyšších nákladov na servis. Kvalitné LPG nájdete u overených dodávateľov a často má vyššie oktánové číslo ako stanovuje norma. Na Slovensku nájdete viac ako 300 takýchto LPG staníc.
Ako často sa servisuje auto na LPG pohon?
Ďalším mýtom spojeným s autami na LPG pohon je to, že budete musieť chodiť častejšie do servius a na emisnú a technickú kontrolu. Nie je to samozrejme pravda. Na STK a EK chodí majiteľ vozidla s LPG pohonom štandardne, ako všetci ostatní.
Treba si dať pozor na výmenu tlakovej nádrže včas, avšak tá má výrobcom garantovanú životnosť až 10 rokov. Odporúča sa tiež pravidelne meniť palivo a nejazdiť stále len na LPG - to by mohlo znižovať životnosť auta. Pri takomto striedaní paliva plyn výrazne predlžuje životnosť motora, pretože potláča tvorbu karbónových usadenín.
Parkovanie s LPG autami? Pozor na podzemné garáže
Dlhé roky bol vjazd áut s LPG pohonom do podzemných garáží zakázaný. V súčasnosti už mnohé podzemné garáže majú detektory úniku plynu a taktiež silné odvetrávanie a do takýchto garáží majú autá na LPG pohon vstup povolený.
Plánované sú tiež zmeny v zákone, kedy budú kladené na podzemné garáže a parkovacie miesta omnoho väčšie nároky už pri stavbe. LPG autá by mali mať samostatné parkovacie miesta a celkové zabezpečenie vzduchotechniky a protipožiarnych prvkov by malo byť na omnoho lepšej úrovni.
Znižuje LPG výkon auta? Skoro si to nevšimnete
Roky platilo, že LPG pohon znižuje výkon auta zhruba o desať percent. Technológie sa však pohli dopredu a v súčasnosti už to tak nemusí byť. Pri modernej prerábke auta na LPG si isté zníženie výkonu možno všimnúť len pri naozaj vysokých otáčkach motora. Ak v nich každodenne nejazdíte, v nízkych a stredných otáčkach si zmeny takmer vôbec nevšimnete.
Kde sa montuje LPG? Zaberie veľa miesta v aute?
Montéri LPG sa v súčasnosti snažia o to, aby šlo prestavbu na plyn namontovať do auta tak, aby čo najmenej znižovala komfort cestujúcich v aute. LPG sa vo všeobecnosti montuje do zadnej časti auta, do kufra alebo na miesto rezervy. Pokiaľ máte väčšia auto, takúto prerábku si viac-menej nevšimnete. Pri menších modeloch môže byť problém menší kufor.
Je vhodné montovať LPG aj do starších áut?
LPG možno dodatočne namontovať takmer do akéhokoľvek vozidla. Systémy vstrekovania plynu sú konštruované pre staršie aj nové vozidlá. Staršie auto vám dokáže ušetriť presne také isté množstvo peňazí ako nové. Pri prestavbe sa technici nepozerajú len na vek vozidla, ale na to, koľko najazdíte a aké typy jázd robíte (dlhšie, kratšie a pod.).
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.