Nový televízor, práčka, umývačka riadu, laptop alebo kuchynský robot. V predvianočnom čase ľudia vo veľkom nakupujú elektroniku prostredníctvom e-shopov a zabúdajú na niekoľko dôležitých zásad.
1. Prieskum začnite na internete
O produkte, ktorý chcete kupovať si zistite čo najviac z internetu. Ten je ideálny na prvý prieskum o cene, vlastnostiach, ale najmä spotrebiteľských skúsenostiach. Stačí zadať názov produktu do internetového vyhľadávača a prečítajte si recenzie a hodnotenia ľudí, ktorý už produkt v minulosti zakúpili. Takisto sa zamerajte na to, aby produkt spĺňal najvyššie normy a šetril vašu peňaženku aj domácnosť počas používania.
2. Pokračujte v kamennej predajni
Ak sa vám produkt zapáčil, ale ešte stále nie ste na sto percent rozhodnutí, vyberte sa do predajne a produkt si „ohmatajte“. Na internete môžu byť pekné fotografie aj videá, ale prvý dojem naživo dokáže rozhodnúť. Využite aj prítomnosť predavačov, ktorí o produktoch môžu vedieť pár informácií navyše, prípadne si môžete produkt porovnať s ďalšími modelmi iných značiek.
3. Kde kúpite daný produkt najlacnejšie?
Nasleduje porovnávanie cien. Produkt, ktorý ste si vybrali môžete totiž často kúpiť s výrazne nižšími cenami u niektorých online predajcov. Dajte si však pozor, aby ste nakupovali v overených e-shopoch. Použite porovnávače cien a rozhodujte sa aj podľa toho, či konkrétny e-shop poznáte alebo nie. Takisto je vhodné využiť rôzne zľavy a akcie, tie sa spravidla objavujú najmä po Vianociach.
Nakupovanie sa vďaka internetu zglobalizovali a aj Slováci si môžu kúpiť elektroniku zo zahraničia za zaujímavé ceny. Pri produktoch z Číny je napríklad poštovné často zdarma, čo predstavuje len ďalšiu motiváciu vyskúšať tento spôsob nakupovania. Pravdou však je, že výrobky Made in China nedosahujú európskych kvalít.
4. Dlhšia záruka a poistenie sa môžu hodiť
Záruka na elektroniku musí byť najmenej dva roky, ak niektorý výrobca ponúka viac, zohľadnite to ako jeho výhodu pri rozhodovaní sa medzi rôznymi značkami. Prípadne sa nebojte si za predĺženie záruky priplatiť. Pri produktoch ako televízor alebo práčka sa predĺžená záruka môže hodiť.
Starostlivo si odložte doklady o kúpe a záručné listy. Skontrolujte, či vám na nich správne vyznačili dátum predaja.
5. Kupujete cez e-shop? Tovar môžete vrátiť
Pri zmluvách uzatvorených na diaľku (nákup cez e-shop) si nadobúdané plnenie spravidla nemôžete vopred prezrieť a skontrolovať. Zákon vám preto dáva takmer pri všetkých typoch takýchto zmlúv možnosť od nich odstúpiť aj bez udania dôvodu, a to spravidla v lehote 14 dní odo dňa:
- prevzatia tovaru (v prípade uzatvorenia kúpnej zmluvy),
- uzatvorenia zmluvy o poskytnutí služby,
- uzatvorenia zmluvy o poskytovaní elektronického obsahu nedodávaného na hmotnom nosiči.
Rovnako sa nenechajte odbiť, ak obchodník od vás odmieta prevziať tovar, pretože nie je zabalený v originálnom balení, aj keď to bolo uvedené v podmienkach. Predávajúci je povinný za každých okolností reklamáciu prijať pričom nesmie spotrebiteľovi ukladať povinnosti bez právneho dôvodu.
Lehota v trvaní 14 dní od vyššie uvedených okamihov však platí len vtedy, ak vás predávajúci s vaším právom odstúpiť zoznámil riadne a včas. Informácia musí zahŕňať aj podmienky odstúpenia, dĺžku lehoty a postup, akým treba odstúpenie urobiť.
Pre úplnosť dodajme, že uvedené pravidlá pre odstupovanie budú platiť pre zmluvy uzatvorené na diaľku so spotrebiteľom aj vtedy, keď e-shop vo vami akceptovaných obchodných podmienkach uvádza niečo iné.
Tovar sa považuje za prevzatý okamihom, keď spotrebiteľ (alebo ním určená tretia osoba s výnimkou dopravcu) prevezme všetky časti objednaného tovaru. To znamená, že odovzdanie tovaru dopravcovi (na pošte alebo kuriérovi) zo strany e-shopu nie je možné považovať za prevzatie tovaru.
Ak si zákazník objednal viacero produktov v jednej objednávke a tieto produkty mu e-shop doručí po častiach, potom sa tovar považuje za prevzatý až v okamihu, keď zákazník prevezme posledný dodaný tovar.
Internetový predajca musí zákazníkoví poskytnúť informáciu o možnosti odstúpenia od zmluvy ešte pred nákupom. Zaujímavosť je, že ak si túto povinnosť e-shop splní až dodatočne (najneskôr však do 12 mesiacov od doručenia tovaru), tak zákazníkovi sa lehota na odstúpenie od zmluvy predlžuje, resp. začne plynúť až po splnení si tejto povinnosti.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.