Slováci čoraz častejšie využívajú internetbanking či mobilné bankovanie. Aktuálne internetové bankovníctvo na Slovensku využíva 78 % Slovákov. Pred nami skončila Česká republika, kde online bankovanie využíva 80 % obyvateľov. Zo sledovaných krajín výrazne menej využívajú túto službu Maďari (49 %), Chorváti (45 %), Srbi (36%) či Rumuni (33 %). Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre skupinu Erste zrealizovala spoločnosť IMAS International počas septembra tohto roka.
Online banking obľubujú najmä mladí
Z vekových kategórií najčastejšie bankujú ľudia vo veku 15- 29 rokov, a to až 92 %, najmenej 50 roční a starší (64 %). „Medziročne sa počet ľudí využívajúcich internetové bankovníctvo na Slovensku zvýšil o 10 %. Ide o najväčší nárast zo sledovaných krajín. Pred tromi rokmi využívali internetbanking ani nie dve tretiny Slovákov,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.
Na Slovensku k internetovému bankovníctvu viac inklinujú muži (82 %) v porovnaní so ženami (74 %). Platobné platformy ako PayPal, Apple Pay či Google Pay využíva na Slovensku 38 % ľudí. V tomto prípade sme na tom rovnako ako Česi, najmenej tieto platformy využívajú Srbi (19 %). Počet ľudí využívajúcich PayPal, Apple Pay či Google Pay sa za posledné tri roky zdvojnásobil.
Podľa štatistík Eurostatu pritom využívalo internetbanking v roku 2018 len 51 percent Slovákov vo veku od 16 do 74 rokov. Hranicu 50 percent sa prvýkrát podarilo prekročiť minulý rok. Počet Slovákov, ktorí však bankujú online narástol za posledných desať rokov viac ako trojnásobne.
V rámci Európskej únie je penetrácia internet bankingu priemerná.
Rastú aj nákupy cez internet banking
Slováci prostredníctvom internetu nielen bankujú, ale aj čoraz častejšie nakupujú. Z prieskumu vyplýva, že online obchody využívajú na nákup oblečenia, obuvi či rôznych doplnkov 61 % Slovákov, zhodne 61 %-tný podiel zaznamenala elektronika ako TV, počítače, tablety či smartfóny. Najmenej nakupujeme prostredníctvom internetu jedlo (22 %). Postupne menej ľudí je takých, ktorí si nevedia predstaviť, žeby si objednávali jedlo online. Aktuálne ich nie je ani polovica, pred troma rokmi sa v neprospech objednávania jedla cez internet vyjadrili viac ako dve tretiny Slovákov.
„Vyše polovica Slovákov nakupuje cez internet letenky alebo platí za hotel či iné cestovné položky. Rovnako vyše 50 % Slovákov uviedlo, že cez interne nakupuje knihy. Česi najčastejšie nakupujú online knihy (61 %), Maďari zase elektroniku (43 %),“ dodala Buchláková.
Online banking rastie najmä v mobile
Internet/mobil banking sa stal jednou z top 10 internetových aktivít, ktoré vykonávame denne. Ešte stále je veľký potenciál rastu, keďže priemerný počet prihlásení klientov, ktorí sa prihlásia do internet bankingu je približne 8 krát za mesiac. Pričom pri mobilnej aplikácii je to až 15 krát za mesiac. Flexibilita a v podstate minimum obmedzení pri správe svojich financií cez mobilný telefón však toto číslo ešte zvyšujú u 57% klientov prihlasujúcich sa cez mobil banking na viac ako 31 krát za mesiac. Takto vlastne majú pod kontrolou svoje financie denne. Takéto údaje prezentovala ešte na jar 2019 banka VÚB. Pripomíname, že VÚB má podľa hodnotení užívateľov jednu z najobľúbenejších bankových aplikácii na Slovensku.
K mobilnému bankovaniu v roku 2019 významne prispeli dve služby - Google Pay a Apple Pay. Google Pay sa zatiaľ teší väčšej obľube a dostupnosti a má mierny náskok pred konkurentom z Apple. Spomínané služby umožňujú bezpečne umiestniť fyzickú platobnú kartu do mobilu a platiť ňou za tovar či služby.
Cez mobil už dnes vybavíte účet, úver a čoskoro by mala pribudnúť aj digitálna hypotéka. Inovatívna aplikácia od Tatra banky už dnes umožňuje vytvoriť tzv. Digitálny účet, ktorý je na 12 mesiacov zadarmo a umožní vám platby a výbery z bankomatov zadarmo. Takisto si môžete prostredníctvom aplikácie vybaviť digitálny úver približne za 10 minút, prípadne si nechať vystaviť virtuálnu kreditnú kartu. Očakáva sa, že cez smartfón bude čoskoro možné žiadať aj o hypotéku.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.