Po prvých štyroch rokoch od registrácie nového vozidla prichádza na rad kontrola technického stavu vozidla a emisná kontrola. Následne sa deje každé dva roky. Jazdou bez platnej STK a EK riskujete vysokú pokutu, odobratie technického preukazu i tabuľku s evidenčným číslom, čo vám znemožní ďalšiu jazdu. Ako sa teda čo najlepšie pripraviť na STK?
1. Doklady v poriadku
Ešte predtým, než sa povenujete svojmu autu, povenujte sa svojim dokladom k autu. Sú všetky v poriadku? Máte v technickom preukaze zapísané všetky dodatočné úpravy na aute? V prípade, že máte namontované plynové zariadenie, tak budete potrebovať aj protokol o montáži systému LPG alebo CNG. Pred odchodom na STK si skontrolujte, či máte všetky doklady - ak zabudnete na technický preukaz, STK sa nebude konať.
2. Povinná výbava
Nezabudnite na nutnosť mať v aute povinnú výbavu. Musí byť úplná, to v praxi znamená, že na Slovensku potrebujete mať v aute trojuholník, reflexný odev (vesta, overal, nohavice, bunda alebo pláštenka), pričom odev má byť v dosahu zo sedadla vodiča vozidla, náhradné koleso s diskom, príručný zdvihák, kľúč na matice alebo skrutky kolies a autolekárničku. Dobrou správou je, že od roku 2020 sa už nebude prihliadať na platnosť autolekárničky.
3. Fungujú vám všetky svetlá?
Skontrolujte si všetky svetlá v aute. K najčastejším problémom na STK totiž patria svetlomety a žiarovky. Preto dobre skontrolujte funkčnosť denných, parkovacích, diaľkových, stretávacích, brzdových hmlových, aj smerových (vrátane ich výstražnej funkcie), spätných svetiel a osvetlenia tabuľky s EČV. Na STK choďte s funkčným svietením, v opačnom prípade vás môžu poslať domov.
4. Pneumatiky s dostatočným dezénom
Minimálna hĺbka dezénu na pneumatike je 1,6 milimetra. Skontrolujte nielen hĺbku, ale aj prípadné vizuálne poškodenie. Nezabudnite ani na rezervné alebo dojazdové koleso. Pred návštevou stanice STK a EK sa stavte na čerpacej stanici a dohustite pneumatiky na správny tlak. Predpísanú hodnotu správneho nahustenia má každý automobil inú. Správny údaj nájdete buď na pneumatike alebo v používateľskej príručke k automobilu. Prípadne sa poraďte so svojim pneuservisom.
5. Pozor na brzdy
Úplnú účinnosť bŕzd si v bežných podmienkach zmeráte len veľmi ťažko. Overiť si ale môžete aspoň ich základnú funkčnosť a súmernosť účinku ľavej a pravej strany. V miernom kopci si skúste funkčnosť parkovacej (tzv. ručnej) brzdy a nezabudnite preveriť aj hladinu brzdovej kvapaliny v nádržke pod kapotou.
6. Neunikajú žiadne kvapaliny?
Tečúci olej z motora či z prevodovky môže byť problém. Stačí pritom, že netečie, ale „slzí“. K poškodeniu olejovej vane môže dôjsť pri prudkom náraze napr. do podvozku. Preto každú takúto kolíziu po jazde preverte a presvedčte sa, či z auta neuniká žiadna kvapalina. Kvapkať vám môže jedine kondenzát z klimatizácie, nepomýľte si ho.
7. Umyte si auto
Možno vám to príde smiešne, ale auto by malo prísť do pracoviska STK a EK v čo možno najlepšom stave. Ak ho predtým necháte umyť a vyčistíte si aj podvozok a disky kolies, spravíte výbornú službu autu i sebe. Aj pre technikov je to znamenie, že kontrolu STK beriete svedomite a pristupujete k tomu zodpovedne.
Spolu s STK sa často vykonáva aj EK, teda emisná kontrola. To, či vozidlo prejde emisnou kontrolou závisí od toho, či je funkčné a nevypúšťa do ovzdušia nebezpečné množstvo oxidu uhličitého. Zhrňme si teda aspoň najdôležitejšie doklady, ktoré musíte mať pri sebe:
a) originál osvedčenia o evidencii, alebo
b) aktuálnu kópiu osvedčenia o evidencii spolu s platným potvrdením o zadržaní osvedčenia o evidencii vydaným útvarom Policajného zboru a uvedený stav sa zaznamená podľa osobitného predpisu do časti „Ďalšie záznamy“ elektronického protokolu informačného systému, alebo
c) technické osvedčenie vozidla, ak sa jedná o EK vozidla ktorému bolo vydané technické osvedčenie vozidla a nebolo prihlásené do evidencie vozidiel a podrobuje sa EK z dôvodu prihlásenia do evidencie vozidiel, alebo
d) výpis z karty vozidla vydaný orgánom Policajného zboru, ak bol doklad vozidla stratený,
e) protokol o montáži plynového zariadenia, ak ide o vozidlo s druhom paliva plyn, alternatívnym pohonom alebo duálnym pohonom a ak montáž plynového zariadenia bola vykonaná prestavbou vozidla podľa osobitného predpisu v SR. Z uvedeného dokladu sa urobí fotokópia, ktorá sa priloží k archivovanému výtlačku protokolu o emisnej kontrole motorového vozidla,
f) potvrdenie o vykonanej dezinfekcii, ak sa jedná o vozidlo záchrannej služby a podobne.
Koľko stojí STK?
Cena za STK a EK je síce rôzna na rôznych pracoviskách, ale vo všeobecnosti možno počítať so sumami od 45 až do 60 eur.
Ak budete jazdiť bez platnej STK a EK, Obvodný úrad pre cestnú kontrolu a pozemné komunikácie vám pokojne môže udeliť pokutu až 165 eur za každú chýbajúcu kontrolu na aute. Čiže ak nemáte STK ani EK, zaplatíte 330 eur. A kontroly si budete musieť dorobiť, takže zaplatíte ďalších 35 až 50 eur navyše.