Máte už prezuté pneumatiky na zimu? Zimnú výbavu pripravenú v aute? Patríte k väčšine slovenských šoférov. Aspoň tak to vyplýva z nedávneho prieskumu spoločnosti Continental. Ten odhalil, že až 60% slovenských vodičov prezúva na zimné pneumatiky v predstihu, bez ohľadu na počasie. Pre Slovákov je najdôležitejším dôvodom k prezúvaniu bezpečnosť, čo potvrdilo až 86% motoristov.
Neodkladajte prezutie, pri prvom snehu je už neskoro
Teploty klesajú, dni sú kratšie a onedlho nás môžu prekvapiť ranné mrazy či prvý sneh. Pripraveného vodiča to však nemusí zaskočiť, ak okrem nemrznúcej zmesi do ostrekovačov či škrabky na okno bude včas myslieť na prezutie z letných na zimné pneumatiky. Ako potvrdil prieskum spoločnosti Continetal väčšina slovenských motoristov býva na zimu pripravená a bezpečnosť je u nich na prvom mieste.
Každý rok sa stáva, že niektorých vodičov prekvapí prvý sneh a oni ešte nemajú obuté zimné pneumatiky. Myslieť na ich výmenu v tejto chvíli je už neskoro. Kedy je teda najlepšie prezúvať nielen kvôli zákonu, ale aj kvôli bezpečnosti?
Podľa prieskumu spoločnosti Continental až 60% vodičov prezúva pneumatiky v predstihu, bez ohľadu na počasie. Podľa počasia mení pneumatiky 28% Slovákov.
Kedy prezuť? Začiatok novembra býva ideálny
Vystihnúť pravý čas si žiada dávku predvídavosti a taktiež sledovanie počasia. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že správny čas nastáva, ak teplota dlhodobo neprekročí 7°C.
Z legislatívneho hľadiska na Slovensku platí, že ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s hĺbkou dezénu minimálne 3 mm.
„Aj keď vozovka nie je pokrytá snehom či ľadom, odkladať výmenu pneumatík na neskôr nie je najlepšie riešenie. Bezpečnosť by mala byť v tomto prípade na prvom mieste. Ak prezutie predsa len odkladáte, myslite na to, že vás môže čakať mastná pokuta či krátenie poistenia v prípade nehody. V porovnaní s takouto udalosťou vás nákup a prezutie na zimné vyjde určite lacnejšie,“ hovorí Aleš Langer z oddelenia Zákazníckeho servisu Barum Continental s.r.o.
Jedným z problémov brzdná dráha
S nastávajúcou zimou a zhoršenými dopravnými podmienkami je dôležité si uvedomiť, aký dopad môže mať neprezutá alebo poškodená pneumatika na jazdu. Prieskum odhaľuje, že najdôležitejší aspekt prezúvania pre Slovákov je bezpečnosť, čo potvrdzuje 86% motoristov. Tieto výsledky sú veľmi potešujúce, vzhľadom na správanie nevhodnej pneumatiky na zľadovatenej alebo zasneženej vozovke. V rýchlosti 50km/h je brzdná dráha auta na zimných pneumatikách až o 31m kratšia ako auta na letných pneumatikách.
Oplatí sa mať kompletné súpravy kolies?
Mať dve sady diskov s obutými pneumatikami na zimné a letné použitie je výhoda. Pneumatiky netrpia častým prezúvaním, v pneuservise zaplatíte menej a teoreticky sa kolesá dajú vymeniť aj doma. Vyžaduje si to však vysokú prvotnú investíciu. Plechové disky sú lacnejšie a menej náchylné na poškodenie. Drahšie zliatinové dobre vyzerajú a zlepšujú jazdné vlastnosti auta. Ak sa vám podarí zničiť plechový disk, škoda bude rádovo v desiatkach eur. Kvalitný zliatinový stojí aj stovky eur.
*Štatistické údaje pochádzajú z prieskumu agentúry STEM / MARK, zadaného spoločnosťou Continental Barum s.r.o., realizovaného v SR počas októbra 2019 na vzorke 505 vlastníkoch automobilov, starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom vozidle.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.