Zákon hovorí, že chodcom sa stáva ten účastník premávky, ktorý sa pohybuje pešo. Chodcom je aj mamička s detským kočíkom či osoba zo zdravotne ťažkým postihnutím na vozíku. Ak má chodec k dispozícii chodník a vzájomne sa s motorovými a nemotorovými vozidlami neohrozujú, je všetko v poriadku. Problém však začína vo chvíli, keď chodník k dispozícii nie je a chodec vstupuje na vozovku.
Choďte vozidlám naproti
Ak sa musíte dostať z bodu A do bodu B pešo a pri ceste nie je chodník, podľa zákona môžete využiť ľavú krajnicu. To znamená, že pôjdete oproti autám. Deje sa tak z dôvodu, aby ste videli prichádzajúce vozidlá a vodiči motorových vozidiel zase videli vás.
Reflexný odev za zníženej viditeľnosti
Ak sa chodec pohybuje po vozovke za zníženej viditeľnosti – najmä večer, v noci, skoro ráno, počas hmly a šera – musí mať na sebe reflexné prvky. Odporúčanie dopravných špecialistov totiž hovorí jasne: V tme noste svetlé farebné alebo reflexné oblečenie, prípadne reflexné prvky a počas dňa noste jasné farby.
Toto pravidlo v obci ale aj mimo obce. Pri zníženej viditeľnosti reflexné prvky pomáhajú vodičom vidieť chodca až na vzdialenosť 200 metrov.
Rovnako tak by ste sa mali pohybovať po dobre osvetlených trasách, najmä keď prechádzate cez cestu. Ak prechádzate cez cestu, pred vstupom na vozovku nadviažte s vodičom protiidúceho vozidla očný kontakt – uistíte sa tak, že vás vidí a vy tak môžete bezpečnejšie vstúpiť na vozovku.
Aj napriek tlaku polície a médií často počas zníženej viditeľnosti vidíte ľudí s tmavým oblečením bez reflexných prvkov. Takéto oblečenie však zhoršuje viditeľnosť chodcov. Ak chodec nemá na sebe reflexné prvky, výrazne sa skracuje vzdialenosť, na ktorú môže vodič chodca spozorovať. Vodič nestihne včas a správne zareagovať a dochádza k dopravným nehodám.
Aktuálne ročné obdobie môže prispieť k zníženej viditeľnosti na cestách. Preto ak sa po ceste musíte pohybovať v zimnom období, reflexné prvky na svojom oblečení zvážte počas celého dňa.
Žiadne telefóny, žiadne rozptylovanie
Vo výhlaške sa síce priamo nespomínajú mobilné telefóny, no chodci by počas prechádzania cez cestu mali venovať svoju pozornosť premávke. Ak kráčate, nemali by ste používať mobilný telefón a nemali by ste mať v ušiach ani slúchadlá. Uši a zrak majú prijímať informácie iba z premávky – sluch totiž často vníma aj to, čo očami nevidíte.
Používajte prechody, vždy keď je to možné
Ak prechádzate cez cestu, použite prechod pre chodcov. Ak práve nie je k dispozícii prechod pre chodcov, prechádzajte na úseku cesty, ktorý je najlepšie osvetlený a vo výhľade vodičovi nebránia žiadne prekážky. Vyhnite sa prechádzaniu cez cestu v zákrutách.
Mnoho chodcov, ktorí nepoznajú pravidlá si prechod pre chodcov vysvetľuje po svojom. Treba však poznamenať, že chodec nemá prednosť na priechode pre chodcov pred autom. Môže naň vstúpiť, ale len vtedy, keď je stopercentne presvedčený, že vozidlo stojí. Lebo ak náhle vstúpi do vozovky a vozidlo nezabrzdí, tvorí náhlu prekážku v cestnej premávke a berie sa to ako spoluúčasť.
Prekonávať zábradlia nie je povolené
Pre chodcov platí zákaz preko-návať zábradlie a iné zábrany, kto-ré oddeľujú chodník od cesty. Týka sa to zábradlí a zvodidiel popri chodníku, ale napríklad aj uprostred ciest. Mnohí jedinci si zvyknú skracovať cestu práve prekračovaním týchto cestných zábran a často sa púšťajú cez cestu na neprehľadných miestach. Takýto neočakávaný stret s vozidlom sa v drvivej väčšine prípadov končí smrteľne.
Cyklisti a kolobežkári to majú inak
Ak sa na bicykli ve-ziete, vzťahujú sa na vás odlišné pravidlá ako keby ste ho tlačili vedľa seba. Ako cyklista máte na vozovke dodržiavať pravidlá rovnako, ako motorové vozidlá.
Ako cyklista napríklad na priecho-de pre chodcov nemáte prednosť a na chodníku zase nemáte čo hľadať. Na chodníku by mali na bicykli jaz-diť len osoby mladšie ako 10 ro-kov. Ostatní sú povinní na chodníku svojho dvojkolesového tátoša tlačiť. Na chodníku sa však môžete viezť na kolobežke, ko-lieskových korčuliach alebo ly-žiach, a to spôsobom, ktorý ne-ohrozuje ostatných chodcov.
Elektrické kolobežky sa čoskoro dočkajú úpravy v zákone, ktorá ich postaví do rovnakej pozície, ako cyklistov. Očakáva sa, že sa tak stane začiatkom roka 2020.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.