Autor či spisovateľ na prenájom. Tak by sme mohli v skratke charakterizovať ghostwriting. Ghostwriterov si často najímajú celebrity či politikovia na písanie autobiografií, článkov, kníh, textov piesní a pod. V súčasnosti sa už s ghostwritingom môžete stretnúť napríklad aj pri sociálnych sieťach.
Za svoju prácu nezískate uznanie, len honorár
Duch spisovateľ, ako možno doslovne preložiť ghostwritera nemá v skutočnosti tak ďaleko od pravdivého opisu. V praxi funguje ghostwriting tak, že klient si vaše autorské služby prenajme, vy napíšete pre neho potrebný text a verejnosť ani nikto z jeho blízkych sa nemusí nikdy dozvedieť, či ten text skutočne písal ten, kto je pod ním podpísaný, alebo niekto iný.
Stačí mať počítač a výborné textové znalosti
Na ghostwriting nebudete potrebovať navštevovať žiadnu kanceláriu. Túto prácu zvládnete vykonávať ako slobodné povolanie či živnosť z ktoréhokoľvek miesta na svete. Všetci ghostwriteri pracujú anonymne, často z domu, prípadne z co-working priestorov. Je to skrátka výborná príležitosť pre freelancerov, teda ľudí, ktorí sú na voľnej nohe a živia sa písaním textov.
Ghostwriter a copywriter nie je to isté
Kým copywritera charakterizujú reklamné texty, ktorých cieľom je predaj, ghostwriter vytvára obsah, ktorý vyjadruje nejakú myšlienku alebo emóciu. Práca ghostwritera však kladie na respondenta omnoho väčšie nároky. Klienti majú totiž často veľmi špecifické požiadavky a svojich budúcich autorov si veľmi starostlivo vyberajú.
Ghostwriteri musia najprv ukázať, že majú vycibrený štýl a schopnosť prispôsobiť sa. Klient si totiž vyberá najmä taký spôsob písania, s akým sa stotožňuje najviac, no zároveň taký, ktorý sám nezvládne.
Veľmi úzka spolupráca s klientom
Pri ghostwritingu je mimoriadne dôležité, aby klient a jeho ghostwriter pochopili jeden druhého a správne odhadli želaný výsledok. Ghostwriter sa totiž musí vžiť do osobnosti a postavenia svojho klienta. Odborníci pri tomto type práce často hovoria aj o istom type schyzofrénie, s ktorým sa možno pri práci stretnúť.
Pri stretnutiach s klientom často pracujú so zvukovými nahrávkami. Ghostwriter ich potrebuje ako podklad k úspešnému dokončeniu práce.
Ľahšie sa rozbieha niečo nové
Ak ghostwriter rozbieha so svojim klientom nový projekt, na ktorom nikto predtým nepracoval, často je to jednoduchšie. Ľahšie dokáže nastaviť komunikačný tón ako už v zabehnutej komunikácii. Výborne to možno ilustrovať na príklade administrácie profilu na Facebooku. Ak jeho autor niekoľko rokov komunikuje určitým štýlom, nový ghostwriter sa tohto štýlu s veľkou pravdepodobnosťou bude musieť držať aj naďalej. Pri novom profile má však omnoho výhodnejšiu situáciu a komunikáciu môžu nastaviť spoločne s klientom.
Ghostwriting je lukratívne zaplatený
Ponúk na ghostwriting nie je veľa, často sú anonymné. Klient si svojich autorov starostlivo vyberá a je ochotný za vaše služby zaplatiť omnoho viac, ako v prípade reklamného textára.
Mlčanlivosť je pre klienta kľúčová
Pri práci ghostwritera si musíte zvyknúť na to, že mlčať je zlato. Napokon, budete to mať zahrnuté aj v zmluve. Ide v podstate o obchodné tajomstvo medzi textárom a klientom a jeho porušenie sa veľmi prísne trestá.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.