V Bratislave je zdieľaných áut zatiaľ len niekoľko desiatok a dá sa povedať že carsharing je u nás ešte v plienkach. Oproti tomu v českej metropole je aktuálne niekoľko stoviek zdieľaných áut, väčšina z nich ale patrí firmám, ktoré ich za peniaze prenajímajú ľuďom. Slováci si ale na myšlienku zdieľania vlastných vozidiel zatiaľ veľmi nezvykli.
Výhody carsharingu zatiaľ nedoceňujeme
Zdieľané vozidlá by mali byť receptom na efektívnejšiu dopravu. Vo väčšine áut totiž jazdí šofér sám. Zdieľaním by teda mohlo dôjsť k zníženiu počtu áut na cestách a parkoviskách. Mnoho miest v zahraničí carsharing podporuje a ponúka im bezplatné a neobmedzené parkovanie v centre.
K zdieľaniu vozidiel u nás zatiaľ dochádza len vo väčších mestách. V Bratislave je to okolo 50 automobilov, v Košiciach zhruba 20 elektromobilov, do desať zdieľaných áut ponúkajú aj Trnava a Nitra. Carsharing je síce u nás zatiaľ len na začiatku svojej cesty, no je možné, že čoskoro bude dostupných oveľa viac zdieľaných áut a dopyt po ich prenájme bude so stúpajúcimi nákladmi na vlastnenie auta čoraz väčší.
Jedno zdieľané auto nahradí desať a viac
Či carsharing skutočne pomáha výraznejšie znížiť premávku v mestách, podľa odborníkov zatiaľ nie je isté. „Podľa teórie môže jedno zdieľané auto nahradiť 10 až 15 vozidiel. Carsharingové firmy na Slovensku ale podrobné dáta a využívanie nezverejňujú. Ani v zahraničí prakticky neexistujú výskumy, ktoré by potvrdili, že zdieľanie vozidiel pomohlo znížiť počet áut v mestách,“ hovorí Stanislav Gálik, psychológ a výkonný riaditeľ inovačného laboratória AuresLab, ktoré vývoj na trhu sleduje pre skupinu AAA AUTO.
Gálik vidí dôvod, prečo sa zdieľanie vozidiel u nás zatiaľ veľmi nepresadilo, hlavne vo zvyklostiach obyvateľov. „Predstava, že auto, v ktorom jazdia, pred nimi používali stovky ľudí, je väčšine Slovákom nepríjemná. Než by sa zbavili svojho auta a namiesto toho si požičiavali zdieľané, tak to si radšej nechajú svoje vlastné,“ tvrdí Gálik.
Motivujúci príklad zo zahraničia
Zaujímavá je situácia v USA. Nedávne štúdie, skúmajúce vplyv zdieľaných a „spolujazdných“ služieb na dopravu v San Franciscu pritom ukázali, že po ich spustení premávka rapídne zhustla. Služby ako Uber alebo Lyft podľa autorov štúdie v rokoch 2010 až 2016 spôsobili predĺženie času na dopravu do daného miesta o 60 percent. Bez týchto služieb by sa pritom podľa štúdie čas predĺžil o zhruba 22 percent. Podľa štúdie taktiež viac než 2/3 vozidiel týchto služieb majitelia kúpili za účelom podnikania, nie teda ako vlastný automobil, ktorý zdieľajú.
Ako funguje carsharing
Prídete na vyhradené miesto v konkrétnom meste a v ľubovoľnom čase si vyzdvihnete vozidlo. Automobil si môžete rezervovať vopred, čiže dohodnúť typ či čas vyzdvihnutia. Potom, ako využijete jeho služby, vozidlo vrátite na jedno zo stanovíšť, čím sa stáva daný automobil opätovne voľným. Funguje to obdobne, ako napríklad požičiavanie mestských bicyklov v hlavnom meste.
Za túto službu zaplatíte na mieste alebo pomocou faktúry – najmä v mestách, kde carsharing funguje dlhodobo na báze mesačného poplatku, alebo ak chcete paušálu (berie do úvahy počet hodín/odjazdených km). Náklady na poistné či pohonné hmoty sú zahrnuté do sadzieb.
Výhody carsharingu
- prenajímateľ auta nerieši údržbu, čistenie, prihlasovanie, poistky
- auto má k dispozícii kedykoľvek, žiadne nemusí vlastniť
- vyberať si môžete rôzne typy vozidiel
- automobilky takto môžu propagovať nové modely, najmä ekologické
- mestá a obce prichádzajú o značnú časť vozidiel v centre
- mesto a obec získava viac voľných parkovacích miest
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.