Akčný plán rozvoja elektromobility na Slovensku. Tak sa volá dokument, ktorý hovorí o druhej etape takzvaného šrotovného s cieľom kúpy auta s alternatívnym pohonom. Plán však nie je len finančne podporiť kúpu elektromobily a autá jazdiace na plyn či biopalivá. Štát chce spropagovať samotnú elektrifikáciu ako takú. Dotáciu môže získať fyzická osoba, podnikateľ, mesto, obec i vyšši územný celok.
Účinnosť zákona navrhlo Ministerstvo hospodárstva na 15. Októbra. Znamená to, že výzva na predkladanie žiadostí bude vyhlásená ešte na jeseň 2019.
Výška a podmienky štátneho príspevku
Dotáciu poskytne štát len na nový automobil s alternatívnym pohonom. Tým pohonom sa myslí najmä skvapalnený zemný plyn, biopalivá a elektrický pohon.
Maximálna výška dotácie je vo výške tretiny z celkovej ceny. Tridsaťpäť percent z celkovej obstarávacej ceny vozidla dostane ten žiadateľ, ktorý kúpou nového vozidla súčasne vyradí z evidencie vozidiel auto so spaľovacím motorom. Vyradené auto musí byť staršie ako 15 rokov a poberateľ dotácie nesmel v minulosti prijať podobnú úľavu na iné vozidlo.
Ak staré auto nevyradíte z používania, dostanete príspevok maximálne vo výške jednej štvrtiny, čiže maximálne do výšky 25 % z ceny nového vozidla.
Dotáciu je možné dostať len na základe podanej žiadosti. Žiadosť bude možné podať hneď ako bude zverejnená výzva. Viac informácií zatiaľ nie je známych.
Po prihlásení nového vozidla do evidencie bude musieť žiadateľ používať auto s alternatívnym pohonom najmenej 4 roky od poskytnutia dotácie, inak o dotáciu príde.
Zdroj fotografie: Shutterstock.com
Výhody pre majiteľov áut s alternatívnym pohonom
Od roku 2020 budu môcť napríklad jazdiť aj v autobusových pruhoch. Aj takýmito opatreniami sa snaží zvýšiť počet takýchto áut na cestách. Vyplýva to z akčného plánu na podporu elektromobility, ktorý schválila vláda.
V prvej výzve išlo o dotácie v tisícoch eur
Prvá várka šrotovného bola spustená v novembri 2016. Ministerstvo hospodárstva SR vtedy v spolupráci so Zväzom automobilového priemyslu SR vyčlenilo celkový rozpočet vo výške 5,2 milióna eur. Z neho bolo možné čerpať príspevky do konca roka 2017. Štátna dotácia sa takisto vzťahovala na plne elektrické automobily (tzv. elektromobily), a to vo výške 5 000 eur a na plug-in hybridné automobily, vo výške 3 000 eur.
Pri prvej výzve sa muselo jednať o vozidlá, ktorých výrobca musí mať oficiálne zastúpenie na slovenskom trhu. Výhodu teda získali všetky overené a etablované značky zo zastúpením na Slovensku.
Viac ako tristo staníc
Podľa údajov Euraktiv je aktuálne na území Slovenska približne 300 verejne dostupných nabíjacích staníc. Neexistuje však ich mapa s komplexnými informáciami o umiestnení, dostupnosti či možnostiach platby.
Ceny elektrických áut budú omnoho priaznivejšie
Ceny elektromobilov sú na Slovensku rovnako vysoké ako v zahraničí. Radovo sa pohybujú v desiatkách tisíc eur. Šrotovné by však opäť mohlo značne znížiť cenové rozdiely medzi elektromobilmi a tradičnými automobilmi.
Najlacnejšie si budete vedieť obstarať elektromobil značky Škoda. Citigo-e má dojazd 270 kilometrov a jeho bežná cena sa pohybuje niekde okolo 16-tisíc eur.
O niečo drahší elektrický Golf sa ocitne v rovnako atraktívnej cenovej hladine. Jeho bežná cena je aktuálne viac ako 35-tisíc eur. Jeho výbava je na inej úrovni a dojazd predstavuje úctihodných 300 kilometrov.
Zaujímavou alternatívou môže byť aj Kia Soul EV. Mestský elektromobil s dojazdom 212 kilometrov a cenou 30-tisíc eur bude patriť medzi atraktívne možnosti. Z histórie vieme, že modely Kia patria medzi miláčikov na Slovensku.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.