Referencie o predajcovi, online záznamy z STK, dokumenty k vozidlu, údaje z riadiacich jednotiek a kamarát na telefóne. Pri kúpe automobilu zo zahraničia postupujte pomalšie a rozvážnejšie a pokiaľ môžete, vezmite si so sebou aj odborníka.
Pozor na nové veci v starom aute
Nový volant, radiaca páka a dokonale vyleštený lak na aute vyzerajú pekne, no môžu znamenať aj to, že predajca sa snažil zakryť nejaký problém na aute. Slúžia najmä k zastretiu opotrebenia vozidla. Napríklad aj narýchlo prestriekaný lak sa dá od pôvodného odlíšiť letmým pohľadom.
Tipy, ako zistiť silné opotrebenie na aute
- hlučný motorček na stieračoch,
- slabé motorčeky pri sťahovaní okien,
- nefunkčná elektronika v aute,
- kolísavé otáčky pri naštartovaní auta a voľnobehu,
- klepanie motora pri vypnutí,
- búchajúce a tzv. plávajúce vozidlo pri nerovnostiach na ceste,
- nerovnomerne opotrebované pneumatiky,
- slabá svietivosť stretávacích svetiel,
- slabá klimatizácia.
V prvom rade vždy trvajte na skúšobnej jazde a nenechajte sa len previezť predajcom. Skúšobná jazda môže odhaliť viaceré neduhy na aute. Ak predajca ponúka viacero áut, teda ide o spoločnosť, nebude problém si nájsť na internete referencie od spokojných alebo nespokojných zákazníkov.
Skontrolujte si všetky dokumenty k automobilu, servisná knižka sa už dnes dá sfalšovať, preto je dobré overiť si niektoré údaje uvedené v knižke priamo so servisom, ktorý vykonával opravy. Ak máte možnosť prizvať si ku kúpe automobilu aj odborníka či automechanika, urobte tak. Ideálne, ak si so sebou vie vziať aj mobilnú diagnostiku.
Kilometre najazdené vozidlom sa totiž ukladajú do prístrojového panela, ako aj do rôznych ďalších riadiacich modulov. Napríklad ABS, AIRBAG, ECU či do riadiaceho modulu filtra pevných častíc pri dieselových motorizáciách. Napojením sa na tento diagnostický prístroj môžete odhaliť rozdiely v kilometroch.
Auto z Nemecka nemusí byť vždy výhra
Zmeny daňových predpisov v Nemecku napríklad vedú k tomu, že množstvo nemeckých importov má holú základnú výbavu a ten najzákladnejší motor. Autá tiež mávajú obrovský kilometrový nájazd a stočené tachometre. Podľa analýzy ADACu má stočené kilometre možno až tretina všetkých ojazdených áut na tamojšom trhu.
Dajte si tiež pozor na automobily, ktoré majú v registračných dokladoch pečiatku s textom „Verwertungsnachweis lag vor“. Podľa nemeckej legislatívy sú totiž určené na zošrotovanie a v súlade s nemeckým právnym poriadkom sa takéto autá nesmú znova registrovať. Na Slovensku s takým autom neprejdete cez kontrolu originality.
Ako odhaliť stočené kilometre
Obrovskú pomoc vám v tomto môžu poskytnúť internetové stránky ako www.seka.sk alebo www.ko.sk, kde si podľa evidenčného čísla môžete preveriť históriu vozidla. Čo však v prípade, že neexistuje záznam o tomto vozidle a vy neviete ani VIN číslo auta?
Je tu jedna možnosť, o ktorej mnohí nevedia. Stránka Slovenskej kancelárie poisťovateľov. Na tejto stránke si môžete zistiť, kde má auto uzatvorené povinné zmluvné poistenie. Do prvej kolónky zadáte značku a do druhej dátum. Neudávajte aktuálny dátum, ale povedzme o rok späť, teda napríklad 2018. Tak získate predchádzajúce evidenčné číslo a to následne môžete znova preveriť na stránkach www.seka.sk, resp. www.ko.sk.
V skratke to znamená, že stránka Slovenskej kancelárie poisťovateľov vám povie aj predošlé evidenčné číslo vozidla a to sa bez toho, aby ste kontaktovali predajcu nedozviete nikde inde. Ak ste už kúpili automobil, čaká vás dovoz na Slovensko a prepis.
Zdroj fotografie: Pixabay.com
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.