Alternatíva financovania projektov
Crowdfunding funguje na princípe hromadnej finančnej zbierky priamo od potenciálnych zákazníkov alebo investorov. Funguje na webových portáloch, kde podnikateľ, resp. autor predstavuje svoj nápad alebo konkrétny projekt. Na základe vopred stanovených podmienok mu to umožní crowdfundingová platforma.
Konkrétny projekt má stanovenú cieľovú sumu, ktorú chce podnikateľ dosiahnuť a podrobný popis, ktorým sa snaží zaujať potenciálneho podporovateľa. Investormi sú obyčajní ľudia alebo aj firmy, ktorých projekt alebo nápad zaujal do takej miery, že sú ochotní mu finančne pomôcť.
Výška príspevku je v podstate dobrovoľná, u väčšiny projektov je stanovené cenové rozmedzie. Môže ísť napríklad o sumu od 5 eur až do 10 000 eur. Príspevok má rôznu protihodnotu, môže ísť o reálnu investíciu, odmenu vo forme zľavy na produkt alebo samotný produkt, ktorý z projektu vzíde, prípadne o menšiu pozornosť vo forme trička alebo vstupenky. Všetko závisí od konkrétneho projektu.
Tento spôsob získavania financií nevyužívajú len podnikatelia s dobrým nápadom, ale napríklad aj začínajúci spisovatelia, hudobníci, filmári a iní umelci. Systém „zbierky“ je vo svete veľmi obľúbený, na Slovensku a rovnako aj v Česku sa v podstate ešte len rozbieha. Väčšina crowdfundingových portálov u nás a v Česku funguje na princípe „Všetko alebo nič“. To znamená, že projekt alebo nápad musí získať v stanovenom čase cieľovú sumu.
Ak sa tento cieľ nepodarí dosiahnuť, projekt je neúspešný a jednotlivé finančné príspevky sa budú vracať ich odosielateľom. Samozrejme, ak je projekt úspešný, platforma si účtuje aj poplatok vo výške istého percenta z cieľovej sumy, za ktorý poskytuje autorom alebo podnikateľom v rámci podpory „zbierky“ aj rôzne služby. Výšku tohto poplatku a podmienky si určuje každá platforma individuálne.
Crowdfunding doma a vo svete
Ako to už býva zvykom, tento nápad nevznikol v našich končinách. Medzi svetové špičky patrí platforma Kickstarter, ktorá je považovaná za absolútnu jednotku na trhu. Venuje sa predovšetkým technologickým nápadom. Za svetovú dvojku sa považuje platforma Indiegogo. Prvú trojicu uzatvára Causes, ktorá je najlepšia pre neziskové organizácie.
Vo svetovom top rebríčku môžeme nájsť aj RocketHub, Patreon, GoFundMe, CircleUp a LendingClub. Slovenský a český trh tiež ponúka pomerne veľké množstvo platforiem. Väčšina z nich však bojuje o prežitie alebo pomaly zaniká. Úspešnosť vykazuje len malá hŕstka portálov. Potenciálny podnikatelia s nápadom by preto mali byť pri výbere opatrní.
Medzi najväčších hráčov trhu na Slovensku a v Česku môžeme zaradiť HitHit, StartLab, Startovač a investičné platformy Crowdberry a Conda.
Podnikateľské oblasti a legislatíva
Crowdfunding môže byť vhodný pre rôzne podnikateľské oblasti. Môže ísť o výrobu rôzneho druhu zaujímavých potravín alebo liehovín, výrobu oblečenia a nové technológie. Medzi projektmi sa objavujú aj rôzne podnikateľské nápady s predajom potravín bez obalu. Ešte pred vytvorením projektu treba myslieť na to, že pravou podstatou crowdfundingu nie je vyzbieranie peňazí, ale vybudovanie komunity k podpore projektu. Ide aj o overenie si myšlienky a dokázanie podporovateľom a investorom, že projekt má zmysel.
Slovensko a ani väčšina štátov Európskej únie zatiaľ nezaviedli legislatívne regulácie tejto formy financovania. Avšak s rastom objemu finančných prostriedkov v tejto oblasti a potrebou reagovať na určité riziká, už prebiehajú diskusie a príprava nariadenia, ktoré bude platiť v rámci celej EÚ. Investičná forma crowdfundingu však môže podliehať regulačnému rámcu a byť považovaná za typ investičnej služby vo vzťahu k určitému finančnému nástroju.
Miroslav Homola
Miroslav Homola písal pre denník Finance.sk od roku 2017 do 2019. Ďalšie články autora.