Už samotné pozvanie na pracovný pohovor je pre vás dobrým signálom, znamená, že váš životopis personalistov zaujal a boli ste vybraný spomedzi množstva uchádzačov.
Ešte predtým, ako budete pozvaný na osobný pohovor, môže vám personalista položiť niekoľko otázok formou tzv. telefonického pohovoru, ktorý býva zväčša zameraný na prvotné preverenie vašich údajov v životopise a na zistenie vašich pohotových reakcií na prípadné neočakávané situácie (telefonický pohovor býva zväčša neohlásený).
Ak je napríklad požiadavkou na pracovné miesto ovládanie cudzieho jazyka na určitej úrovni a vy máte túto zručnosť uvedenú v životopise, pravdepodobne bude personalista viesť s vami časť rozhovoru aj v tomto cudzom jazyku. Na otázky je dobré odpovedať pohotovo, jasne a veľmi zaváži aj váš tón hlasu. Dobrý dojem určite urobíte milou a prívetivou reakciou na nečakaný telefonát.
Vedomosti o firme sú samozrejmosťou
Základnú štruktúru pohovoru udáva najmä váš životopis. To, čo v ňom máte uvedené, bude určite detailnejšie zaujímať personalistu, preto by ste mali svoj životopis vedieť naspamäť.
Dôležité však je poznať aj firmu, v ktorej sa uchádzate o pracovné miesto. A to nielen jej názov, ale aj činnosť, ktorej sa venuje, prípadne produkty, druh ponúkaných služieb, ekologické aktivity, spoločenská zodpovednosť a taktiež nejakú novinku, ktorú ste v poslednej dobe zachytili (napr. reklama, nový produkt, podujatie ktorého ste sa zúčastnili a podobne).
Ak sa daná záležitosť bude týkať po odbornej stránke aj vášho oboru, určite bude personalistov zaujímať aj váš názor a prípadné návrhy na zlepšenie atď. Dnes už každá moderná firma má založenú webovú stránku, kde s nami zdieľa o sebe množstvo informácií a prostredníctvom pár klikov sa určite dozviete, čo potrebujete.
Spĺňa pozícia vaše predstavy a očakávania?
Jedným z vašich očakávaní na pohovore bude zrejme aj bližšie predstavenie pracovnej pozície zo strany personalistu. Mali by ste mať však jasno v tom, na aký pohovor ste prišli a čoho sa daná pozícia týka. Určite máte o pozícii aj svoje predstavy, ktoré pokojne môžete na pohovore vysloviť.
Ak vám čokoľvek z popisu nie je jasné, prípadne vás zaujíma viac detailov, pripravte si otázky, ktoré vám následne personalista veľmi rád zodpovie. Dáte tým najavo, že o danú pozíciu máte seriózny záujem. Určite nič nepokazíte, ak si vytlačíte pracovný inzerát a vezmete si ho so sebou.
Keď ovládanie cudzieho jazyka je naozaj potrebné
Ak je v pracovnom inzeráte vypísaná aj požiadavka na ovládanie cudzieho jazyka na požadovanej úrovni, firma niekedy aj v popise pracovnej pozície uvedie, pri akých príležitostiach bude používaný.
Niekedy sa jedná len o občasnú emailovú komunikáciu, inokedy je používanie cudzieho jazyka na dennej báze, či už v písomnej alebo ústnej podobe telefonicky alebo osobne na stretnutiach.
Či už na spomínanom telefonickom interview, alebo aj na osobnom pohovore si bude chcieť personalista preveriť formou rozhovoru, či úroveň cudzieho jazyka, ktorú uvádzate v životopise, naozaj ovládate. Preto je dôležité vedieť dobre zhodnotiť svoje jazykové zručnosti, aby ste predišli trápnej situácii.
Otázky, ktoré ste už niekde počuli
Na zistenie vašej motivácie, vašich doterajších úspechov, ale aj dôvodu, prečo si hľadáte novú prácu, alebo prečo chcete odísť zo súčasného zamestnania majú personalisti pripravené otázky, ktoré sú štandardne používané na väčšine pohovorov.
Sú to otázky ako napríklad:
- Prečo chcete odísť zo súčasného zamestnania?
- Prečo práve naša spoločnosť?
- Prečo by sme mali vybrať práve vás?
- Aký je váš najväčší úspech v poslednom zamestnaní?
- Aký problém/projekt ste naposledy v práci riešili a ako ste ho vyriešili?
- Uprednostňujete prácu v kolektíve/samostatnú prácu?
- Vaše silné/slabé stránky?
- Čo vás v práci motivuje?
- Aké sú vaše koníčky?
Niektoré môžu byť pre vás nepríjemné, ako napríklad dôvod vášho odchodu z aktuálneho zamestnania. Je však dôležité si odpovede na ne premyslieť a následne odpovedať jasne, pokojne, s rozvahou a samozrejme pravdivo, bez zahmlievania skutočností. A pri tých príjemnejších otázkach sa samozrejme originalite medze nekladú.
Dôležité detaily, ktoré tvoria prvý ale aj celkový dojem
Ak je pracovný pohovor pre vás naozaj dôležitý, budete sa zrejme cítiť nervózne. Skúste sa dostať do čo najväčšej psychickej pohody. Keď vojdete do miestnosti s úprimným úsmevom na tvári a dobre naladený, ľady sa budú lámať oveľa ľahšie. Na cestu na pohovor si ponechajte dostatočnú časovú rezervu, aby vás prípadné zdržania na ceste nedostali do stresu.
Vaše prípadné meškanie by bolo pre obe strany nepríjemné. S tým súvisia aj informácie ohľadne adresy firmy, premyslite si, ako sa čo najefektívnejšie prepravíte (auto, MHD), aké sú možnosti parkovania v okolí, ak nemá firma vlastné parkovisko s dostatočným počtom parkovacích miest. Pokojne sa môžete informovať telefonicky aj priamo vo firme.
Pri vstupe do firmy vás pravdepodobne uvítajú na recepcii, kde sa ohlásite. Samozrejmosťou by malo byť, že si budete pamätať mená osôb, s ktorými máte stretnutie.
A v neposlednom rade, na pracovnom pohovore naozaj platí, že šaty robia človeka. Vzhľadom na zameranie firmy, vášho budúceho pracovného miesta zvoľte vhodné oblečenie. Dnes už je dresscode na pohovoroch oveľa voľnejší, ako tomu bolo v minulosti, avšak stále platí, že by ste mali mať čisté a slušné oblečenie a malo by byť pohodlné aj pre vás.
Nástupný plat už viete z inzerátu, nemusí to však byť konečná suma
Keďže od roku 2018 sú zverejnené platové podmienky v inzerátoch, na pohovor už pôjdete s konkrétnou platovou predstavou.
Uvedený ponúkaný plat však nemusí byť konečný a je možné, že budete mať príležitosť o ňom ešte vyjednávať, prípadne sa dozviete, že s postupom času je možné dostať sa platovo vyššie.
Máte ešte nejaké otázky?
Na záver pohovoru dostáva uchádzač priestor na doplňujúce otázky. Ak by do tejto chvíle na pohovore nezazneli odpovede na všetko, čo vás zaujíma, určite sa opýtajte. Ak budete mať vopred pripravené otázky, budete mať prehľad o tom, čo už zaznelo a naopak, aké informácie vám ešte chýbajú.
Personalista vám určite rád predstaví firemné benefity, ktoré zahŕňajú napríklad aj rozvoj zamestnancov či už po odbornej stránke alebo tzv. soft skills. Mali by ste sa dozvedieť informácie o tom, aký bude ďalší postup, kedy môžete očakávať vyrozumenie, koľko kôl nasleduje, a aký je požadovaný termín nástupu na pracovné miesto.
Zdroj fotografie: Pixabay.com