Stratená batožina dokáže skomplikovať dovolenku či návrat domov. Najmä v takom prípade, ak máte v podpalubnej batožine dôležité veci. V prvom rade treba zachovať chladnú hlavu a situáciu bez zbytočného odkladania nahlásiť na zákazníckom servise daného letiska. Často nejde o chybu leteckej spoločnosti, ale o chybu letiska.
Krok prvý: Treba sa presvedčiť, že batožina nedorazila
Možno to znie smiešne, ale skutočne treba počkať kým pracovníci letiska nevyložia na pás kompletnú batožinu daného letu. Ak už si všetci pasažieri prevzali svoju batožinu a tá vaša nie a nie prísť, počkajte ešte dovtedy, kým sa nezastaví pás s batožinami a ak ani vtedy neuvidíte svoju vytúženú batožinu, vaše kroky by mali smerovať na zákaznícky servis.
Batožina sa mohla stratiť, prípadne mešká z viacerých dôvodov. Často ide o chybu v systéme na letisku, kedy batožina ostane z technických príčin visieť niekde v útrobách letiska. V tom horšom prípade ju pracovníci letiska nechtiac umiestnia do nesprávneho lietadla.
Batožina na letisku môže ostať aj vtedy, ak je váš prestup príliš krátky a pracovníci letiska nestihnú batožinu včas doručiť do vášho lietadla. Batožina môže meškať aj z dôvodu, že pracovníkom letiska ju vyhodnotili ako problémovú a poslali na skenovanie.
Krok druhý: Reklamačný formulár
Do rúk dostanete formulár na reklamáciu, kde vyplníte všetky potrebné údaje. V zahraničí sa to volá Property Irregularity Report (PIR). Urobte tak ešte na mieste a vypýtajte si kópiu. Spolu s potvrdenkou o batožine vám tento papier poskytne zamestnanec letiska.
Vo formulári budú otázky typu: ako vyzerá vaša batožina, odkiaľ ste leteli a pod. Pracovník často dokáže ihneď preveriť informáciu o stratenej batožine. Každá batožina totiž pri check-ine dostane unikátny kód, podľa ktorého ju vedia identifikovať na ktoromkoľvek medzinárodnom letisku. Väčšinou dostanete odpoveď na vašu otázku (kde je batožina?) do niekoľkých minút. Takže si dajte kávu, pracovníci letiska to za vás vyriešia. Povedia vám aj približnú informáciu, kedy váš kufor dorazí.
Krok tretí: Veci na osobnú potrebu
Letisko je povinné cestujúcemu pri stratenej či oneskorenej batožine poskytnúť veci potrebné na osobnú hygienu. Takýto balíček by vám mali poskytnúť už na pracovisku zákazníckeho servisu.
Krok štvrtý: Nárok na odškodnenie
Ak vaša batožina mešká, alebo sa stratila, máte nárok na odškodné. Vždy si však treba naštudovať podmienky konkrétnej leteckej spoločnosti. Vo väčšine prípadov to funguje tak, že letecká spoločnosť preplatí vaše škody spôsobené stratou či neskorým doručením batožiny. Stačí jej poslať potvrdenie o meškaní kufra (vydá zákaznícke centrum letiska) a pokladničné bloky od oblečenia a vecí, ktoré ste si nutne museli zabezpečiť po prílete.
Zvážte poistenie batožiny
Pri manipulácii s batožinou na letisku často dochádza k jej poškodeniu. Určite odporúčame pre tento prípad vždy poistiť aj svoju batožinu. Poškodenú batožinu potom zdokumentovať ihneď po jej obdržaní a fotodokumentáciu spolu s príslušným formulárom zaslať do poisťovne.
Tip redakcie: Cennosti, notebook, tablet či šperky radšej nenoste v podpalubnej batožine – môže dôjsť k ich poškodeniu či krádeži, využite priestor v príručnej batožine.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.