Brexit, alebo odchod z Európskej únie si Briti vybrali pred viac ako dvoma rokmi v referende. A aj keď sa blíži do finále, pretože 29. marca 2019 má oficiálne začať platiť, mnohé veci ešte nie sú jasné a Európa tak ešte stále nevie, čo ju čaká. Na stole je však niekoľko možných scenárov, medzi ktorými je aj odklad hraničného termínu.
Brexit bez dohody
Aj keď je v hre niekoľko scenárov, vláda britskej premiérky Theresy Mayovej trvá na tom, že proces brexitu nemá v úmysle zastaviť a s ostatnými 27 členskými štátmi EÚ uzavrela predbežnú dohodu, na základe ktorej by Británia mala z Únie vystúpiť.
Odkladanie hlasovania o dohode o brexite v britskom parlamente zvyšuje pravdepodobnosť, že Veľká Británia odíde z Európskej únie bez dohody. To by malo veľmi negatívny vplyv aj na ekonomiky členských krajín únie vrátane Slovenska. Uviedol to pre TASR člen predsedníctva Britskej obchodnej komory v SR Vladimír Vaňo.
Brexit bez dohody by mal veľmi negatívny dosah aj na nemeckú ekonomiku, kam smeruje 23% slovenského vývozu. Vaňo upozornil aj na iné riziko v budúcom roku, keď nastane termín odchodu Veľkej Británie z EÚ. "Brexit prichádza v období spomaľovania ekonomiky v EÚ. V roku 2008 sa začala recesia ešte pred finančnou krízou. Šok z krachu banky Lehmann Brothers ju však výrazne prehĺbil a rozšíril. To by sa mohlo stať aj v roku 2019 pri neriadenom brexite," dodal Vaňo.
Tvrdý brexit (a čo všetko by priniesol) v skratke:
- narušenie doposiaľ voľného obchodu (zavedenie cla, vyššie ceny tovaru),
- niektoré druhy britského tovaru by mohla EÚ odmietnuť, lebo budú potrebovať nové certifikáty,
- mnohé firmy by z Británie odišli pre komplikácie s prevozom tovaru,
- sprísnené kontroly na hraniciach by zdržiavali plynulý pohyb dopravy,
- hroziaci kolaps leteckej dopravy (3,7 milióna ľudí EÚ pracuje v Británii),
- Londýn by mohol stratiť neobmedzený prístup do celoeurópskych policajných databáz.
Zrejme dôjde k predĺženiu lehoty
Britská premiérka T. Mayová po výraznej porážke vládneho kabinetu v parlamente tvrdí, že vláda bude otvorene počúvať návrhy s cieľom dostať sa z tejto slepej uličky. Hlasovanie o dôvere jej vláda nakoniec tesne prežila, nové voľby sa teda nebudú konať.
Je však veľmi pravdepodobné, že Británia bude od Európskej únie požadovať predĺženie dvojročného obdobia určeného na vyrokúvanie a schválenie dohody o vystúpení. To si však bude vyžadovať súhlas všetkých zvyšných 27 členov.
V hre aj bremain, teda žiaden odchod
Celý svet a najmä Európa s očakávaním sleduje a praje si možnosť, že by predsa len mohlo dôjsť aj k jednostrannému zrušeniu článku 50 o brexite zo strany Spojeného kráľovstva. Súdny dvor EÚ totiž už rozhodol, že Spojené kráľovstvo to môže urobiť aj bez súhlasu ostatných členov EÚ.
Podľa analytikov z Amundi pravdepodobnosť, že Spojené kráľovstvo zostane v EÚ aj po marci tohto roka, vzrástla. Zvyšuje to aj neistotu, kedy a či vôbec dôjde k samotnému brexitu. Jedno je isté - poučenie z terajších problémov okolo brexitu si vezme každá krajina EÚ. Je pravdepodobné, že brexit bude odstrašujúci príklad pre iné krajiny EÚ.
Ako to môže celé dopadnúť: možné scenáre
- brexit bez dohody (najhoršia alternatíva pre všetky strany),
- vlastné riešenie parlamentu (nepravdepodobné),
- iná dohoda v podobe Európskeho hospodárskeho priestoru, Británia by si zachovala svoje členstvo na trhu a voľnosť pohybu osôb či tovaru,
- druhé referendum (nepravdepodobné).
Vplyv brexitu na Slovensko
Viaceré medzinárodné a nadnárodné spoločnosti nečakajú na kroky Veľkej Británie a pripravujú sa na brexit po svojom. Napríklad mnohé európske a americké banky už presunuli svoje kancelárie mimo Britániu.
V tejto nejednoznačnej situácii je skoro na špekulovanie, ktoré všetky oblasti budú zasiahnuté. Je však viac menej isté, že tvrdý brexit by nepochybne negatívne ovplyvnil napríklad automobilový priemysel, od ktorého je slovenská ekonomika tak závislá.
Ďalej si treba uvedomiť, že Veľká Británia je pre Slovensko piatym najdôležitejším obchodným partnerom. Vyvážame tam najmä autá, ropné plyny a uhľovodíky a tiež obrazovky a monitory. Ešte predvlani sme tam za celý rok exportovali tovary za 4,5 miliardy eur a za minulý rok sa predpokladá pokles vývozu.
Novinka nepomôže ani automobilke Jaguar Land Rover, ktorá začala vyrábať autá na Slovensku len prednedávnom.
Zmeny pocítime pri cestovaní do a cez Britániu
V prípade odchodu z EÚ bez dohody by mohlo dôjsť k náhlemu prerušeniu leteckej dopravy medzi Spojeným kráľovstvom a štátmi únie. Okamžite totiž prestanú platiť dopravné práva, prevádzkové licencie a osvedčenia o letovej bezpečnosti. Pre taký prípad chce Európska únia aspoň zabezpečiť práva na prelet a “technické zastávky” na doplnenie paliva. Bezpečnostné osvedčenia by mali počas určitého obdobia aj naďalej platiť.
Cestovanie do Londýna resp. celej Veľkej Británie by bolo po nekontrolovateľnom brexite veľmi komplikované. Víza by síce pravdepodobne nemali byť nutné, no zatvorenie hraníc nepochybne sprísni podmienky pri vstupe. Otvorené by zostalo aj uznávanie cestovných dokladov pre domácich miláčikov, vodičských preukazov, poistenia, spotrebiteľských práv, cestovania s veľkou hotovosťou, dovozu výrobkov živočíšneho pôvodu, atď.
Slováci v Británii zrejme bez väčších zmien
Stále nie je jasné, koľko ľudí sa v prípade tvrdého brexitu vráti na Slovensko, ale podľa doterajších informácií si Briti budú chcieť slovenskú pracovnú silu nechať, pretože ide zväčša o kvalifikovaných pracovníkov a Slováci nie sú tí, ktorí by vo veľkom zneužívali ich sociálny systém.
Zdroj fotografie: Pixabay.com
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.