Jazdíte na LPG? Doplňte si zimnú zmes

Miroslav Homola | rubrika: Článok | 9. 1. 2019
Aj keď jazdíte na LPG, na zimu sa musíte pripraviť úplne rovnako ako ostatní vodiči. Tak, ako existuje nafta na zimné a letné obdobie, existuje aj zimná zmes propán-butánu.
Jazdíte na LPG? Doplňte si zimnú zmes

Zdroj: Shutterstock

Zimná zmes LPG

Táto zmes obsahuje viacej propánu, ktorý sa na rozdiel od butánu dobre odparuje aj pri teplotách pod bodom mrazu. V zimnom období je preto veľmi dôležité, aby v nádrži neostala žiadna letná zmes. Dodávatelia a predajcovia sa starajú o to, aby bola zimná zmes LPG dostupná na čerpacích staniciach už od novembra.

Do úvahy sa berie aj aktuálne počasie, takže sa v predaji môže objaviť aj skôr. Aj napriek tomu je však letná zmes LPG pre motor výhodnejšia, nakoľko obsahuje viac butánu, zhruba 60 %. Bután ma totiž lepšiu výhrevnosť než propán, takže auto má aj nižšiu spotrebu.

Propán sa však pri nižších teplotách lepšie odparuje, preto musí byť v zime jeho podiel v zmesi vyšší. V zime tak zmes obsahuje 40 % butánu a 60 % propánu. Žiadny rozdiel v jazde nie je citeľný, avšak výraznejšie môže narásť spotreba, čo v konečnom dôsledku narastá aj autám na benzín či naftu.

„Pri pohone na LPG je zásadné, aby bol v nádrži dostatočný tlak pre dopravu kvapalného LPG do motora. Tlak vzniká odparovaním LPG. Na rozdiel od butánu, ktorý prechádza do plynnej fázy až mierne pod bodom mrazu, propán sa odparuje až pri mínus 42 °C, preto je jeho podiel v zimnej zmesi vyšší,“ vysvetľuje Ivan Indráček, výkonný predseda Českej asociácie LPG.

 

Problém nie je v štartovaní

Pri autách na LPG nespôsobujú mrazy problémy so štartovaním tak, ako je to u zamrznutej nafty. LPG autá totiž štartujú klasicky na benzín a až neskôr sa prepínajú na plyn. V lete sa motor zahrieva rýchlejšie, takže sa na LPG pohon prepne do zhruba 2 minút.

V zime môže tento interval trvať omnoho dlhšie. S prihliadnutím na vonkajšiu teplotu to môžu byť 3 až 4 minúty. Mráz teda nespôsobuje "štartovanie problémy", ale komplikácie môžu nastať až potom, ako sa vozidlo prepne na LPG pohon. Dôležitý je aj vzájomný pomer propánu a butánu, pretože od toho závisí, pri akej teplote bude dochádzať k odparovaniu LPG, čiže udržaniu potrebného tlaku v nádrži.

„Letná zmes LPG sa odparuje asi pri mínus 5 °C, zimná zmes asi pri mínus 12 °C. Je zrejmé, že motoristi, ktorí jazdia menej, môžu mať napríklad ešte v decembri v nádrži letnú zmes, čo môže spôsobiť problémy s chodom motora. Pri extrémnych mrazoch môžu však nastať problémy aj s použitím zimnej zmesi,“ dodáva Ivan Indráček.

6 tipov, ako jazdiť na LPG v zime

  • Keď klesnú teploty pod mrazu, auto na LPG by malo mať v nádrži natankovanú zimnú zmes LPG (s vyšším pomerom propánu).
  • LPG štartuje na benzín, takže až keď je motor zahriaty, prepína sa na LPG pohon. V zimnom období to môže trvať dlhšie. Ak prepínate na LPG pohon manuálne, v zimnom období treba počkať aspoň 3 až 4 minúty.
  • Pred jazdou musí byť auto očistené od snehu (na značkách, oknách, streche, spätných zrkadlách a podobne).
  • Než sa motor dostatočne zahreje, jazdite s autom plynule a motor zbytočne nevytáčajte.
  • Nezabudnite na povinnosť mať zimné pneumatiky s dostatočným dezénom.
  • Zabezpečte si aj (ne)povinnú zimnú výbavu auta. Medzi praktické pomôcky patrí škrabka, metlička, reťaze, rozmrazovač zámku, lopatku, prípadne aj vrecko s pieskom, ktorý môžete použiť na plynulý rozjazd na zamrznutej vozovke.

Zdroj: Česká asociácia LPG

Anketa

Ako meriate spotrebu auta?

Miroslav Homola

Autor článku Miroslav Homola

Miroslav Homola písal pre denník Finance.sk od roku 2017 do 2019. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+4
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

27. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

Nové clá na dovoz automobilov do USA, zavedené administratívou Donalda Trumpa, môžu výrazne ovplyvniť slovenský automobilový priemysel, ktorý je základným pilierom národnej ekonomiky.... celý článok

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

25. 3. 2025 | Redakcia

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

Umelá inteligencia (AI) sa čoraz viac uplatňuje aj v slovenskom bankovom sektore. Banky ju využívajú nielen na automatizáciu bežných operácií, ale aj na zlepšenie bezpečnosti a zákazníckych... celý článok

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

24. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

Kedy sa mení čas? Už túto nedeľu, 30. marca 2025, sa opäť ocitneme pred tradičnou zmenou času, ktorá nás núti posunúť ručičky hodín o jednu hodinu dopredu.

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

20. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

Minister práce Erik Tomáš chystá prepočítavanie dôchodkov ľudí, ktorí boli na materskej či rodičovskej dovolenke a vychovali deti. Hovorí o dôchodkovej revolúcii, ktorá odstráni nespravodlivosť... celý článok

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

19. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

Slovensko sa nachádza na kritickom rozhraní, kde hrozí, že jeho dlh prerastie do neudržateľných rozmerov. Najvyšší kontrolný úrad varuje, že bez zásadných reforiem sa krajina môže ocitnúť... celý článok