Zimná zmes LPG
Táto zmes obsahuje viacej propánu, ktorý sa na rozdiel od butánu dobre odparuje aj pri teplotách pod bodom mrazu. V zimnom období je preto veľmi dôležité, aby v nádrži neostala žiadna letná zmes. Dodávatelia a predajcovia sa starajú o to, aby bola zimná zmes LPG dostupná na čerpacích staniciach už od novembra.
Do úvahy sa berie aj aktuálne počasie, takže sa v predaji môže objaviť aj skôr. Aj napriek tomu je však letná zmes LPG pre motor výhodnejšia, nakoľko obsahuje viac butánu, zhruba 60 %. Bután ma totiž lepšiu výhrevnosť než propán, takže auto má aj nižšiu spotrebu.
Propán sa však pri nižších teplotách lepšie odparuje, preto musí byť v zime jeho podiel v zmesi vyšší. V zime tak zmes obsahuje 40 % butánu a 60 % propánu. Žiadny rozdiel v jazde nie je citeľný, avšak výraznejšie môže narásť spotreba, čo v konečnom dôsledku narastá aj autám na benzín či naftu.
„Pri pohone na LPG je zásadné, aby bol v nádrži dostatočný tlak pre dopravu kvapalného LPG do motora. Tlak vzniká odparovaním LPG. Na rozdiel od butánu, ktorý prechádza do plynnej fázy až mierne pod bodom mrazu, propán sa odparuje až pri mínus 42 °C, preto je jeho podiel v zimnej zmesi vyšší,“ vysvetľuje Ivan Indráček, výkonný predseda Českej asociácie LPG.
Problém nie je v štartovaní
Pri autách na LPG nespôsobujú mrazy problémy so štartovaním tak, ako je to u zamrznutej nafty. LPG autá totiž štartujú klasicky na benzín a až neskôr sa prepínajú na plyn. V lete sa motor zahrieva rýchlejšie, takže sa na LPG pohon prepne do zhruba 2 minút.
V zime môže tento interval trvať omnoho dlhšie. S prihliadnutím na vonkajšiu teplotu to môžu byť 3 až 4 minúty. Mráz teda nespôsobuje "štartovanie problémy", ale komplikácie môžu nastať až potom, ako sa vozidlo prepne na LPG pohon. Dôležitý je aj vzájomný pomer propánu a butánu, pretože od toho závisí, pri akej teplote bude dochádzať k odparovaniu LPG, čiže udržaniu potrebného tlaku v nádrži.
„Letná zmes LPG sa odparuje asi pri mínus 5 °C, zimná zmes asi pri mínus 12 °C. Je zrejmé, že motoristi, ktorí jazdia menej, môžu mať napríklad ešte v decembri v nádrži letnú zmes, čo môže spôsobiť problémy s chodom motora. Pri extrémnych mrazoch môžu však nastať problémy aj s použitím zimnej zmesi,“ dodáva Ivan Indráček.
6 tipov, ako jazdiť na LPG v zime
- Keď klesnú teploty pod mrazu, auto na LPG by malo mať v nádrži natankovanú zimnú zmes LPG (s vyšším pomerom propánu).
- LPG štartuje na benzín, takže až keď je motor zahriaty, prepína sa na LPG pohon. V zimnom období to môže trvať dlhšie. Ak prepínate na LPG pohon manuálne, v zimnom období treba počkať aspoň 3 až 4 minúty.
- Pred jazdou musí byť auto očistené od snehu (na značkách, oknách, streche, spätných zrkadlách a podobne).
- Než sa motor dostatočne zahreje, jazdite s autom plynule a motor zbytočne nevytáčajte.
- Nezabudnite na povinnosť mať zimné pneumatiky s dostatočným dezénom.
- Zabezpečte si aj (ne)povinnú zimnú výbavu auta. Medzi praktické pomôcky patrí škrabka, metlička, reťaze, rozmrazovač zámku, lopatku, prípadne aj vrecko s pieskom, ktorý môžete použiť na plynulý rozjazd na zamrznutej vozovke.
Zdroj: Česká asociácia LPG
Miroslav Homola
Miroslav Homola písal pre denník Finance.sk od roku 2017 do 2019. Ďalšie články autora.