Cena jazdeniek ponúkaných v inzercii na Slovensku za posledné dva roky klesla. Kým v roku 2016 si inzerenti najčastejšie za jazdenky pýtali 5 600 eur, v tomto roku to bolo 5 200 eur. Pokles ceny však so sebou nesie nárast veku a počtu najazdených kilometrov. Od roku 2016 vzrástol vek jazdeniek o rok a pol a počet najazdených kilometrov o 15 100. Vyplýva to z analýzy siete autocentier AAA AUTO, ktorá kontinuálne monitoruje inzertné ponuky na trhu ojazdených vozidiel v celej strednej Európe.
U susedov je dopyt po luxusnejších autách
V porovnaní s ostatnými krajinami Vyšehradskej štvorky je na Slovensku úplne iná situácia. Jazdenky v inzercii v Českej republike, Maďarsku aj Poľsku totiž každým rokom zdražujú, nepomerne s tým rastie aj ich vek a kilometrový nájazd.
„Dôvodom je orientácia ponuky smerom k luxusnejším vozidlám či autám s lepšou výbavou. V roku 2018 sa oproti tomu predchádzajúcemu napríklad dostalo medzi TOP 10 najponúkanejších áut v Českej republike a Poľsku BMW 5, naopak z nej vypadol Renault Megane,“ vysvetľuje situáciu generálna riaditeľka siete autocentier AAA AUTO Karolína Topolová.
Slovensko | Najčastejšia cena | Najčastejší vek | Najčastejší počet najazdených kilometrov |
2016 | 5 600 eur | 8,3 | 157 900 |
2017 | 5 400 eur | 9,2 | 166 000 |
2018 | 5 200 eur | 9,8 | 173 000 |
Česká republika | | | |
2016 | 4 974 eur | 8,9 | 151 000 |
2017 | 5 001 eur | 9,5 | 153 000 |
2018 | 5 206 eur | 9,5 | 151 616 |
Poľsko | | | |
2016 | 3 696 eur | 10,5 | 173 000 |
2017 | 3 813 eur | 11,1 | 178 987 |
2018 | 3 929 eur | 11,4 | 180 000 |
Maďarsko | | | |
2016 | 4 030 eur | 10,7 | 170 000 |
2017 | 4 281 eur | 11,1 | 170 000 |
2018 | 4 437 eur | 11,5 | 173 000 |
Staré autá ponúkajú najmä súkromné osoby
Najstaršie vozidlá na Slovensku ponúkajú súkromné osoby – občania. Kým v roku 2016 najčastejšie inzerovali jazdenky vo veku takmer desiatich rokov so 170 000 najazdenými kilometrami, v tomto roku sa vek prehupol cez jedenásť rokov a počet najazdených kilometrov vzrástol na 190 000. Každým rokom tiež klesá aj cena, ktorú za vozidlá požadujú, v tomto roku padla pod 4 000 eur.
Práve súkromné osoby – občania držia medzi inzerentmi prím. Ich podiel stále rastie a je najvyšší zo všetkých krajín Vyšehradskej štvorky. A to napriek tomu, že tento spôsob kúpy jazdeného automobilu považujú odborníci za najrizikovejší.
Z bazáru skôr kúpite novšiu jazdenku
Naopak, najdrahšie a zároveň najmladšie vozidlá ponúkajú dealeri, ktorí sa postupne preorientovávajú na zánovné vozidlá. Zatiaľ čo v roku 2016 najčastejšie inzerovali jazdenky vo veku dvoch rokov s nájazdom vyše 80 000 km, v tomto roku vek áut klesol pod dva roky a počet najazdených kilometrov na 35 000.
„Táto situácia je logickým vyústením narastajúceho záujmu slovenských motoristov o zánovné vozidlá, kedy dealeri reagujú na dopyt. Prekvapením nie je ani nárast počtu jazdeniek, ktoré ponúkajú súkromné osoby, a ich silnejšie zastúpenie oproti ostatným krajinám V4. Dôvody sú dva. Nový zákon, ktorý platí na Slovensku od roku 2016, zakázal stáčanie odometrov iba právnickým osobám, kým súkromné osoby – občanov nepostihuje. Mnohí vynaliezaví podvodníci tak radšej využívajú na predaj auta súkromné osoby. Zároveň s rastúcim vekom a počtom najazdených kilometrov rastie i počet závad, takže je aj väčšia pravdepodobnosť, že ich bazár nebude chcieť vykúpiť,“ objasňuje Karolína Topolová.
Alternatívne pohony rastú pomaly
Ďalším dlhodobým trendom je aj veľmi pomalý nárast ponuky vozidiel na alternatívne palivá, ktorá medziročne stúpla o pol percentného bodu. O dva percentné body stúpol aj počet jazdeniek s naftovým motorom, naopak, tých s benzínovým motorom o jeden bod klesol.
Najviac jazdeniek v tomto roku ponúkajú predávajúci v Bratislavskom kraji, kde boli zároveň aj najdrahšie. Jazdenky tu najčastejšie inzerovali za 8 200 eur a mali aj najnižší vek (6 a pol roka). Na druhej strane, najlacnejšie jazdenky s najčastejšou cenou 4 300 eur inzerovali v Košickom kraji.
Zdroj fotografie: Pixabay.com
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.