Operatívny lízing. Veci nevlastníte, ale využívate

Marek Mittaš | rubrika: Článok | 21. 11. 2018
Operatívny lízing je možnosť, ako využívať rôzny majetok bez toho, aby ste ho museli kupovať a vlastniť. Prenajímate si ho ako službu a ponuka sa neustále rozširuje.
Operatívny lízing. Veci nevlastníte, ale využívate

Zdroj: Shutterstock

Veci sa stávajú službou

Operatívny lízing je v princípe niečo podobné, ako prenájom priestorov. Dnes už mnoho podnikateľov nemá nehnuteľnosti, v ktorých podniká v osobnom vlastníctve, ale je pre nich výhodnejšie si objekt prenajať. Na tejto báze a výhodnosti prenájmu je postavený operatívny lízing, pri ktorom však nejde o nehnuteľný, ale hnuteľný majetok, ktorý si prenajímate. Operatívny lízing, teda možno chápať ako nájomný vzťah, v ktorom prenajímateľ ponecháva nájomcovi predmet počas vopred dohodnutej doby a ten mu za to uhrádza platby nájomného. Tu je aj základný rozdiel medzi klasickým a operatívnym lízingom.

V súčasnosti sa najviac cez operatívny lízing financujú automobily, ale je možné takto financovať napríklad aj stroje, celý vozový park, počítače a kancelársku techniku, mobilné telefóny a podobne. Zmluva o operatívnom lízingu nie je osobitne upravená ako typ zmluvy, uzatvára sa podľa § 269 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodného zákonníka.

 

Predmet využívate, ale nevlastníte

Otázkou ostáva, prečo je výhodnejší operatívny lízing ako lízing klasický? Počas operatívneho lízingu totiž platíte poplatky ako pri lízingu, ale nakoniec predmet nikdy nevlastníte. Odpoveďou je minimum starostí. Počas operatívneho lízingu preberá zodpovednosť o predmet nájmu jeho vlastník. V prípade automobilu to znamená, že spoločnosť vlastniaca auto sa stará o servis, údržbu, výmenu pneumatík, hradí povinné zmluvné poistenie a havarijné poistenie, zaplatí daň z motorových vozidiel a podobne.

Samozrejme, rozsah konkrétnych služieb v balíčku sa na zmluve zakotvuje individuálne, niekde je možné si zvoliť v rámci plátok aj diaľničné známky, palivové karty, navigáciu GPS sledovanie a pre nájomcu to znamená, že sa stará len o bežnú základnú údržbu majetku, teda dopĺňanie kvapalín, umývanie a podobne. Samozrejme benzín si už hradíte z vlastného.

Podobne ako pri prenájme nehnuteľností je však potrebné počítať s tým, že aj pri operatívnom lízingu vás môžu čakať ďalšie poplatky, napríklad na obnovu majetku, ktorý zničíte nepozornosťou alebo vedome.

Tip: Aké sú druhy leasingu na auto a ako fungujú?

Vždy nový a funkčný majetok

Jednou z veľmi dôležitých predností operatívneho lízingu, hlavne v podnikaní, je zabezpečenie predmetu nájmu aj v prípade nepredvídateľných udalostí. Ide napríklad o nečakaný výpadok vozidiel vo vozovom parku, ale  náhrada je poskytovaná aj v prípade poruchy prenajatého majetku. To znamená, že ak máte prenajatý napríklad poľnohospodársky stroj a príde k jeho poruche, spoločnosť vám zabezpečí stroj nový a vaše podnikanie nie je ohrozené.

Navyše pri operatívnom lízingu je priestor aj na permanentnú inováciu majetku. To znamená, že môžete mať napríklad zariadenie stále najvýkonnejšie a najhospodárnejšie, čo zabezpečí udržanie konkurencieschopnosti. Tak isto môžete v účtovníctve počítať s opakujúcou sa položkou a viete lepšie plánovať náklady spojené s užívaním majetku. Nezastihne vás nepredpokladaný výdavok v podobe napríklad nových zimných gúm alebo aktualizácie softvérov a podobne. Samozrejme operatívny lízing je aj uznateľným daňovým výdavkom.

Má aj svoje muchy

Aj operatívny lízing má svoje negatíva. Niekde to môže byť napríklad obmedzený počet najazdených kilometrov počas dvoch rokov a podobne. Prirodzene aj spoločnosť sa chráni, aby ste po ukončení lízingu neodovzdali úplne znehodnotený tovar. Preto je napríklad pri autách veľmi dôležité sledovať tento údaj,  či je za prekročenie kilometrov sankcia.

Tak isto treba počítať s tým, že operatívny lízing sa využíva len na dobu určitú. To môže byť pre firmy a ľudí, ktorí chcú mať každý rok alebo dva nové auto skôr výhoda, no pre tých, ktorí by auto chceli využívať pokojne aj desať rokov je operatívny lízing podstatne drahší. Pre ľudí, ktorí menia auto každý rok, bude napríklad cenovo výhodný. Záleží od povahy majiteľa.

Od podnikateľov k súkromným osobám

Hoci bol pôvodne operatívny lízing mierený na firemnú klientelu, už sa dostáva do popredia aj ako produkt pre nepodnikateľov. Nástup trendu je pomalý, no viditeľný hlavne pri automobiloch. „Auto je pre  tridsiatnikov stále dôležité, dá sa povedať, že pre niektorých je dokonca statusovou záležitosťou,“ komentuje vlastníctvo auta Zuzana Ďuďáková hovorkyňa UniCredit Bank. Z ich prieskumu vyplynulo, že väčšina tridsiatnikov (60 %) si auto chce kúpiť do osobného vlastníctva.

„Rastie však skupina tých, ktorí auto vnímajú len ako pracovný nástroj alebo dopravný prostriedok. Chcú s ním mať čo najmenšie starosti a volia operatívny leasing ,“ dodáva. Operatívny lízing sa tak pre svoje nemalé výhody a minimálnu starostlivosť stáva zaujímavým prvkom aj pre ľudí, ktorí nepotrebujú veci vlastniť, aby ich využívali a hlavne sa o veci nepotrebujú starať a venovať energiu ich údržbe. Preto si čoraz viac mladých ľudí prenajíma nehnuteľnosti a aj trend operatívneho lízingu má potenciál rastu aj v nefiremnej sfére.

Anketa

Ste vlastníkom vozidla?

1. Aká musí byť minimálna hĺbka dezénu letnej pneumatiky?

2. Výrobcovia neodporúčajú jazdiť s pneumatikou, ktorá je staršia ako:

3. Čo je najčastejšou príčinou nerovnomerne opotrebovaných pneumatík?

4. Aké poškodenie pneumatiky sa už nikdy nesmie opravovať?

5. V akých podmienkach by sa mali skladovať pneumatiky?

Marek Mittaš

Autor článku Marek Mittaš

Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu.  Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+9
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

27. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

Nové clá na dovoz automobilov do USA, zavedené administratívou Donalda Trumpa, môžu výrazne ovplyvniť slovenský automobilový priemysel, ktorý je základným pilierom národnej ekonomiky.... celý článok

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

25. 3. 2025 | Redakcia

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

Umelá inteligencia (AI) sa čoraz viac uplatňuje aj v slovenskom bankovom sektore. Banky ju využívajú nielen na automatizáciu bežných operácií, ale aj na zlepšenie bezpečnosti a zákazníckych... celý článok

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

24. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

Kedy sa mení čas? Už túto nedeľu, 30. marca 2025, sa opäť ocitneme pred tradičnou zmenou času, ktorá nás núti posunúť ručičky hodín o jednu hodinu dopredu.

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

20. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

Minister práce Erik Tomáš chystá prepočítavanie dôchodkov ľudí, ktorí boli na materskej či rodičovskej dovolenke a vychovali deti. Hovorí o dôchodkovej revolúcii, ktorá odstráni nespravodlivosť... celý článok

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

19. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

Slovensko sa nachádza na kritickom rozhraní, kde hrozí, že jeho dlh prerastie do neudržateľných rozmerov. Najvyšší kontrolný úrad varuje, že bez zásadných reforiem sa krajina môže ocitnúť... celý článok