Prieskum realizovaný v priebehu septembra agentúrou STEM / MARK* sa zameral na servisné správanie vodičov pri výmene pneumatík pred blížiacou sa zimnou sezónou.
Takmer 72 % slovenských vodičov má dve kompletné sady kolies. Nie je tajomstvom, že Slováci sú kutilovia. Neprekvapuje preto zistenie, že až 32,5 % opýtaných si pred sezónou mení pneumatiky na svojich vozidlách svojpomocne.
Odpovedalo až päťsto Slovákov
Pred blížiacou sa zimnou sezónou realizovala agentúra STEM / MARK exkluzívny prieskum pre popredného predajcu pneumtík Contintental. Zaoberá sa najmä servisným správaním vodičov pred sezónnou výmenou pneumatík a ukázal zaujímavé poznatky. Prieskum zrealizovali medzi vodičmi, ktorí sa starajú o výmenu plášťov na svojich vlastných vozidlách, a zúčastnilo sa ho celkovo 500 Slovákov.
Pneumatiky pravidelne prezúva 95% vodičov
Najnovší prieskum Continental nadväzuje na Vision Zero Roadshow, počas ktorej zisťoval, ako vodiči prezúvajú pneumatiky s príchodom jari. Teraz sa zameral na prípravu vozidiel pred začiatkom zimy. Výskum ukázal, že takmer všetci vodiči (95%) pravidelne menia pneumatiky pred ďalšou sezónou, najčastejšie vlastnia dve sady diskov. V prieskume ani jeden respondent neuviedol, že by používal letné plášte po celý rok.
„Sme radi, že pre slovenských vodičov je bezpečnosť na prvom mieste a prezúvaním na zimné pneumatiky chránia nielen seba, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky,“ hovorí Juraj Ižvolt, riaditeľ divízie marketing Continental Barum s.r.o.
Pri výmene pneumatík sú Slováci konzervatívni a veľmi si nepotrpia na striedanie rozmerov. 71% účastníkov prieskumu používa rovnaký rozmer pneumatík počas letnej aj zimnej sezóny.
Viac ako tri štvrtiny vodičov skladujú nepoužívané pneumatiky doma
Prieskum ďalej zisťoval, kde vodiči zvyknú prezúvať svoje autá pred sezónou. Zaujímavé je, že takmer 33 % respondentov odpovedalo, že si sady diskov menia sami. To potvrdzuje, že sú Slováci národom kutilov a neboja sa zapojiť do údržby svojho vozidla. Najviac sú to vodiči zo stredného Slovenska (necelých 42%) a najmenej z Bratislavy (10,5%).
„Pri výmene kolies svojpomocne je dôležité poznať základné pravidlá. V prípade, že je minimálny rozdiel v hĺbke dezénu predných a zadných pneumatík, potom je odporúčané pneumatiky na nápravách pravidelne striedať. Predíde sa tak nerovnomernému opotrebeniu pneumatík, a tým sa predĺži aj ich životnosť. Pokiaľ je však rozdiel v hĺbke dezénu medzi prednými a zadnými pneumatikami výraznejší, potom je nutné obúvať vždy pneumatiky s menšou hĺbkou dezénu na prednú nápravu z dôvodu bezpečnosti. K predĺženiu životnosti a aj zvýšeniu bezpečnosti prispieva pravidelná kontrola kolies v servise,“ radí Aleš Langer z oddelenia zákazníckeho servisu Continental Barum s.r.o.
Viac ako tri štvrtiny respondentov skladujú nepoužívané plášte doma. Napriek tomu, že väčšina servisov štandardne ponúka možnosť uskladnenia sezónnych pneumatík u nich, veľká časť Slovákov túto službu nevyužíva. Najčastejšie uskladňujú pneumatiky doma vodiči na východnom (86%) a strednom Slovensku (85,4%).
Vodičom neprekáža práca a nepohodlie spojené s uskladnením pneumatík doma a dokážu si nájsť miesto, kde ich odložia. Najčastejšie je to podľa prieskumu v garáži, pivnici či na povale, alebo ich vozia na chatu, k rodičom a podobne.
„Pri uložení plášťov doma nezabúdajte na správne skladovanie, môžete tak predĺžiť ich životnosť. Plášte poriadne očistite a uložte na chladné, suché miesto, mimo dosahu slnečného žiarenia a chemických látok. Pri odkladaní samostatných pneumatík bez diskov ich odporúčame stavať nastojato a pravidelne ich otáčať. Celé kolesá s ráfikmi skladujte presne naopak – naležato alebo zavesené,“ dodáva Aleš Langer.
Merajú slovenskí vodiči pravidelne tlak v pneumatikách?
Viac ako 64% respondentov priznalo, že tlak v pneumatikách nekontrolujú vôbec, náhodne, prípadne len pri výmene plášťov alebo podozrení na defekt. Pritom tlak ovplyvňuje nielen bezpečnú jazdu, ale aj náklady na prevádzku vozidla, pretože auto s nesprávne nahustenými pneumatikami môže vykazovať vyššiu spotrebu paliva alebo rýchlejšie opotrebovanie plášťov.
"Tlak je rovnako dôležitý ako konštrukcia pneumatiky. Ovplyvňuje brzdnú dráhu, ovládateľnosť vozidla aj životnosť plášťa. Ak nechcete riskovať a zároveň ušetriť na nákladoch, mali by ste tlak skontrolovať aspoň raz mesačne," dopĺňa Aleš Langer.
Z výsledkov prieskumu tiež vyplýva, že nejaký typ monitoringu tlaku má len 26% vozidiel opýtaných.
Pneumatiky nakupujeme online aj v servise, cena už nie je hlavným kritériom
Pre nákup pneumatík používame internet, ale aj samotné pobočky servisov. Internet ako miesto nákupu označilo vyše 51% účastníkov prieskumu a pneuservis 21% z nich. Zaujímavé je, že pre viac ako polovicu opýtaných už nie je pri nákupe pneumatík najdôležitejšie cena, ale vlastná skúsenosť. Cenu, ako najdôležitejší faktor nákupu označilo takmer 43% respondentov. Podľa prieskumu sú na otázku ceny viac citlivé ženy ako muži.
„Dnes si zákazník môže vybrať z množstva možností, kde pneumatiky kúpi. Môže zamieriť do svojho pneuservisu, autoservisu, alebo si plášte zaobstarať z pohodlia domova online. Nech si už vyberie akýkoľvek spôsob nákupu, kvalitný dodávateľ by mu mal vždy poskytnúť všetky potrebné informácie pre výber správnej pneumatiky,“ dodal Juraj Ižvolt.
Poistenie pneumatík
Nákup celej sady pneumatík nepatrí vôbec k zanedbateľným výdajom. Napriek tomu nad špeciálnym poistením pneumatík, na rozdiel od poistenia svojich áut, vodiči príliš nepremýšľajú. 77% respondentov uviedlo, že takéto poistenie nemá. Zvyšných 23% má poistenie pneumatík od automobilky ako súčasť havarijného poistenia, prípadne ho získalo pri nákupe novej sady plášťov.
Zdroj fotografie: Shutterstock.com