Kúpená databáza
Základným kameňom úspešného e-mail marketingu je databáza. Preto tým najhorším, čo môžu obchodníci urobiť je, že ju nadobudnú „z druhej ruky“. V prvom rade je nákup databázy v rozpore s novou platnou legislatívou a nariadením o GDPR Európskej únie. Po druhé nebude mať takáto databáza pre obchodníka veľký význam. S najväčšou pravdepodobnosťou bude plná nefunkčných kontaktov, v horšom prípade aj spamových pascí, ktoré váš e-mail pošlú rovno na „black list“.
Klamlivý predmet
Odosielateľ a predmet e-mailu sú prvé dve veci, ktoré užívateľ uvidí. Zaujímavo napísaný predmet je teda veľmi kľúčovým k upútaniu pozornosti a k tomu, aby príjemca e-mail otvoril. Nikdy sa nesmie stať, že v predmete bude napísané niečo, čo v skutočnosti v správe nie je. Odozvou užívateľa pri klamlivom predmete môže byť okamžité odhlásenie s odberu vašich e-mailov.
Privítanie a potom dlhé ticho
Uvítací e-mail pre nového odberateľa či zákazníka je štandard. Mnoho firiem však posiela automatizované uvítacie e-maily a potom sa na dlhú dobu odmlčia. Dôvodom je strach z toho, že e-maily budú užívatelia vnímať ako otravovanie alebo jednoducho nemajú užitočný obsah. Riešením je zlatá stredná cesta, odmlčanie však môže viesť k tomu, že užívateľ prestane považovať odber vašich e-mailov za potrebný.
Tip: Ako dovolať odoslaný e-mail (Gmail, Outlook)
Príliš málo alebo príliš mnoho e-mailov
E-mail marketingu neprospieva ani jeden z týchto extrémov, čiže ani odosielanie správ na dennej báze, ani príliš malá intenzita. V prvom prípade je veľmi pravdepodobné, že príjemcov začnú každodenné e-maily otravovať a z odberu sa odhlási, prípadne ich bude mazať bez otvorenia. V druhom prípade môže zákazník nadobudnúť dojem, že mu nechodia skoro žiadne alebo žiadne relevantné ponuky, čiže odoberanie noviniek je pre neho zbytočné. Ideálna frekvencia posielania sa dá zistiť vďaka A/B testovaniu, respektíve striedať všetky možnosti a merať najväčšiu odozvu.
Moc obsahu v jednom e-maily
Pre príjemcu nie je nič horšie než e-mail, ktorý obsahuje množstvo rôznorodého obsahu, linkov a obchodných ponúk. Ešte horšie je to vtedy, ak užívateľ číta e-mail v mobile. Takáto správa s najväčšou pravdepodobnosťou skončí v koši. Obsah e-mailu by mal byť prehľadný, jednoduchý a jednoznačný.
Prispôsobenie vzhľadu aj na mobil a tablet
Mobilné telefóny a tablety sa u väčšiny ľudí stali každodenným spoločníkom. To znamená, že si na nich vybavujú aj pracovné záležitosti a e-maily. Aj ten najlepší marketingový e-mail je na pol ceste do koša, ak sa nebude na mobile alebo tablete správne zobrazovať. Prispôsobenie vzhľadu na mobil a tablet by preto mal byť v dnešnej dobe štandardom.
Nudný obsah
V dobe, kedy sa na užívateľov valí rôzny obsah z každej strany, je veľkým prehreškom skĺznuť k priemeru. Užívatelia si totiž starostlivo vyberajú, čo si z veľkej ponuky e-mailových ponúk prečítajú. Kvalitné texty a obrazový materiál je pre úspešnú kampaň kľúčový. Texty by nemali byť suché a nudné, ale je potrebné sa s nimi pohrať a doplniť ich zaujímavým obrazovým obsahom. Nudné e-maily sú vopred odsúdené k zmazaniu, nikto dnes nechce čítať e-mailové romány bez zaujímavého obsahu.
Miroslav Homola
Miroslav Homola písal pre denník Finance.sk od roku 2017 do 2019. Ďalšie články autora.