Slováci síce uprednostňujú nákupy napríklad u českých susedov, celkovo však významne rastie podiel dopravených zásielok z čínskych web stránok. Najmenej nakupujú v zahraničí Nemci, Briti a Poliaci.
Podľa prieskumu E-shopper barometer, ktorý realizovala kuriérska spoločnosť DPD, člen skupiny DPDgroup, 67 % Európanov už nakúpilo zo zahraničnej európskej stránky. Tretinu nákupov zrealizovali vo Veľkej Británii. Najčastejším dôvodom, pre ktorý ľudia volia zahraničie sú lokálne nedostupné produkty a lepšia cena. Medzi produkty, ktoré zákazníci takto kupujú patrí najmä móda, elektronika či kozmetika.
Nižšia cena a široká ponuka
Už dlhodobo je na vzostupe hlavne doručovanie tovaru z Číny hlavne pre nižšie ceny produktov. Nákupom z tejto krajiny kraľujú Španieli, Holanďania a Poliaci. V prípadoch, že zákazník hľadá konkrétnu značku nedostupnú v Európe, smeruje jeho nákup hlavne do USA. Avšak, niektoré krajiny stále uprednostňujú nákup u svojich susedov. Rakúski zákazníci napríklad nakupujú v Nemecku, Belgičania vo Francúzsku a Slováci z českých stránok. Jedným z dôvodov je aj to, že rozumejú jazyku danej krajiny a vedia sa tak orientovať v ponuke eshopov.
"Ako dopravca sa zameriavame hlavne na individualizáciu služieb doručovania, zvyšovanie ich dostupnosti, flexibility a pohodlnosti. To je to, čo zákazníci pri preprave očakávajú. Rovnako sa stáva témou aj faktor bezpečnosti doručenia a informačných či finančných transakcií," uvádza Peter Pavuk, generálny riaditeľ kuriérskej spoločnosti DPD na Slovensku. Čo kupujú Slováci najviac a ako platia za tovar? Pozrite si túto analýzu.
Typický nakupujúci? Nie, nie je to žena
Typickým zákazníkom zahraničných eshopov je muž vo veku 18 až 34 rokov s vyšším príjmom. Títo zákazníci zároveň častejšie nakupujú impulzívne a častejšie tovar vrátia.
V cezhraničných nákupoch dominujú hlavne Lotyši a Portugalci. Aj Chorváti uprednostňujú medzinárodné stránky, je z nich takmer tretina ich online nákupov. Výraznejší rast v počte medzinárodných nákupov vidno v pobaltských krajinách, ale aj v Belgicku, Rakúsku či Maďarsku. Naopak, Nemci, Briti a Poliaci uvádzajú, že všetko potrebné a v dostupnej cene nájdu aj v eshopoch vo svojej krajine.
Čínsky tovar najmenej láka západné krajiny
Medzinárodné nákupy však stále svoj potenciál nevyčerpali. Podľa prieskumu budú noví nakupujúci pribúdať hlavne v Litve, Rusku či Chorvátsku. Objem cezhraničných nákupov bude rásť aj v Rumunsku a Poľsku. Najmenší záujem o prípadné nákupy zo zahraničia vidno u obyvateľov z Veľkej Británie, Holandska alebo Nemecka.
Medzi bariéry, ktoré online zákazníci vnímajú patria napríklad dlhý či komplikovaný proces vrátenia tovaru alebo sklamanie z doručeného tovaru. Takmer 12 % Európanov uvažuje o tom, že prestane nakupovať v zahraničí.
Falošný tovar prichádza najmä z Číny
Každoročne sú to milióny výrobkov zadržaných na hraniciach. Vo väčšine prípadov z dôvodu o podozrenie na porušovanie práva duševného vlastníctva.
"Trestná činnosť, v dôsledku ktorej je náš vnútorný trh zaplavený falošnými a nelegálnymi výrobkami, však ani zďaleka nepoľavuje. Komisia bude naďalej spolupracovať s colnými orgánmi, medzinárodnými partnermi a priemyslom, aby zabezpečila čo najvyššiu úroveň ochrany práv duševného vlastníctva v EÚ,” uviedol komisár pre hospodárske a finančné záležitosti, dane a clá Pierre Moscovici.
Najčastejšie zadržiavanou kategóriou výrobkov naďalej zostávajú cigarety s podielom 27 %. Výrobky každodennej spotreby, ktoré by mohli ohroziť zdravie a bezpečnosť spotrebiteľov, ako sú potraviny a nápoje, toaletné potreby, lieky, hračky, domáce elektrické spotrebiče spolu tvorili 25,8 % celkového množstva zaistených výrobkov. Hlavnou krajinou pôvodu falšovaného tovaru bola opäť Čína s podielom 41 %, za ktorou nasledujú Čierna Hora, Hongkong, Malajzia a Benin.
Kedy colnica zadrží zásielku
Ak dostanete informáciu, že vaša zásielka bola zadržaná v súlade s Colným zákonom č. 199/2004 Z. z. resp. dostanete poštové oznámenie z Medzinárodného výmenného strediska a Colného oddelenia, viete, že vaša zásielka bola zadržaná. Niekedy sa tak udeje náhodne, niekedy colníci idú na istotu.
Popis vychádza z údajov na obálke, ale colníci majú právo nazrieť aj dovnútra a uviesť o aký typ tovaru v zásielke ide. V záujme ochrany známok, autorských práv, ale aj v záujme ochrany trhu sa tieto kontroly dejú v každom štáte. Rozdielna je možno forma a podoba kontrol, či následných dokazovaní. Ako postupovať pri zadržaní tovaru sa dozviete v tomto článku.
Zdroj fotografie: Shutterstock.com
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.