Kontrolujete svoje pneumatiky pravidelne, bez ohľadu na ročné obdobie? Napríklad nevinný hukot letných pneumatík môže signalizovať vážny problém. Odborníci odporúčajú pravidelnú kontrolu tlaku, stavu dezénu pneumatík a aj podvozku automobilu. Ten by sa mal kontrolovať pravidelne pri každom sezónnom prezúvaní
Najčastejšie sa s hlukom pri jazde stretávame po najazdení 10-15 tisíc kilometrov. Hluk zapríčiňuje niekoľko faktorov - zvuky motora, odpor vzduchu, ale aj kontakt pneumatík s vozovkou a interakcie plášťov s podvozkom vozidla. Redukciou hlučnosti pneumatík na svojom vozidle môžete zvýšiť komfort jazdy pre seba aj svoje okolie, a to predovšetkým na dlhých cestách. Avšak, zvýšená hlučnosť môže byť signálom aj nejakého väčšieho problému.
Čo môže spôsobiť zvýšenú hlučnosť pneumatík?
Príčinou zvýšenej hlučnosti pneumatiky však nemusí byť len jej nedostatočná kvalita. Často ju spôsobuje aj nesprávne prezutie. „Na väčšine pneumatík je vyrazená šípka, alebo nápis „rotation“ ktoré naznačujú, ktorým smerom sa má koleso s pneumatikou otáčať. Zistíte tak či je pneumatika nasadená v správnej pozícii,“ dodáva Aleš Langer, z oddelenia Zákazníckeho servisu Continental Barum s.r.o.
Dôvodom môže byť tiež strata pôvodných jazdných vlastností plášťov v súvislosti s nedostatočným tlakom v pneumatike, ako aj ich nepravidelným opotrebovaním, ktoré je obvykle spôsobené interakciou daného vozidla s pneumatikou. Každý model vozidiel má inak nastavený podvozok, zriadenú geometriu a to ovplyvňuje pravidelné alebo nepravidelné opotrebovanie jednotlivých pneumatík a následne aj hlučnosť plášťov.
Hlučnosť a vibrácie môžu indikovať aj zlý stav ložiska, ktoré sa postupom času opotrebuje natoľko, že pri jazde začne vydávať nepríjemné zvuky a vibrácie. Ak teda registrujete pri jazde zvýšenú hlučnosť a ste si istí, že vaše pneumatiky sú v poriadku, ložiská sú prvá vec, ktorú by ste si mali nechať v autoservise skontrolovať.
Mohlo by vás zaujímať:
Čo spôsobuje nezvyčajné zvuky spod auta
Nadmernú hlučnosť spôsobuje aj opotrebenie tlmičov, keďže v takomto prípade sa pneumatiky zvyknú ojazdiť nerovnomerne a na pneumatike sa môžu objaviť takzvané „plošky“.
Netreba zabúdať, že vplyv na hlučnosť jazdy má aj celkové riešenie karosérie a interiéru vozidla.
Pneumatiky, ktoré sú zrazu hlučnejšie než predtým môžu signalizovať aj vážne poškodenie podvozku. Na príčine môže byť opotrebený čap spojovacej tyči stabilizátora. Ten má za úlohu vyrovnávať sily, ktoré pôsobia na kolesá jednej nápravy a zmierňovať tak nežiaduce vertikálne pohyby kolies.
Kedy treba navštíviť servis
Roztrasené riadenie, odskakujúce auto, ale aj neochota zatáčať na jednu, či obidve strany – to môže poukazovať na „rozhasenú“ geometriu, hlavne zbiehavosť kolies. Jedna strana pneumatiky sa nám zoderie skôr ako druhá. Alebo vozidlo môže ťahať do jednej strany aj pri rovnej jazde. Alebo pri brzdení môže odskakovať, dokonca „natriasať zadkom“ a ťahať do jednej strany. Zlá geometria auta spôsobí, že na mokrej vozovke prestane mať auto normálne spôsoby a začne sa správať veľmi nepredvídateľne a stane sa neovládateľným. V ďalšom prípade môže vplyvom nárazu do výtlku utrpieť aj náprava, ktorá sa môže vychýliť. Veru, niekedy až o cca 1-2 cm. Keď potom otočíte volantom do plného „rejdu“, môže sa koleso (pneumatika) začať opierať a šúchať o vnútorný podblatník. Ničí sa guma aj plast. Riešenie je jasné – neodkladať návštevu servisu.
Často ide o problémy s výtlkmi
Najčastejšie sa silným nárazom pretrhne v tlmiči špeciálna membrána a tlmiče jednoducho, ale zato veľmi rýchlo, prestanú fungovať pre takú „banalitu“, ako je vytečený olej. Spoznáte to rýchlo, nárazy kolies zrazu nie sú tlmené a hlavne na nerovnom povrchu počuť pravidelné aj nepravidelné rytmicko-plechové zvuky. Pozor, okrem búchania, teda narušenia komfortu jazdy, nefunkčný tlmič pri brzdení predlžuje brzdnú dráhu auta. Preto si dajte aj pri najmenšom podozrení na poškodenie skontrolovať v servisoch všetky podvozkové časti. Takouto nenáročnou kontrolou za pár peňazí dokážete predísť závažným a nebezpečným poruchám. Vo väčšine prípadov tak viete ušetriť nemalé finančné prostriedky na dodatočné opravy. Sú to stovky až tisíce eur.
Prišli s pneumatikou, ktorá výrazne znižuje hlučnosť
Continental prišiel s pneumatikou ContiSilent, ktorá sľubuje zníženie hluku až o 9 dB. Využíva totiž špeciálnu technológiu na zníženie hluku pneumatík. Pneumatiky sú vybavené vnútorným pohlcovačom, špeciálnou polyuretánovou penou, ktorá je prilepená k vnútornému povrchu pneumatiky. Ďalej pomáhajú znížiť vnútorný hluk vozidla až o 9 dB (A), v závislosti od typu vozidla, jeho rýchlosti a povrchu vozovky. Jazdné vlastnosti nie sú ovplyvnené a neexistuje žiadny negatívny vplyv na dojazd a maximálnu rýchlosť.
Zdroj fotografie: Shutterstock.com
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.