Krajiny V4 môžu vyššie clá na autá poškodiť

Miroslav Homola | rubrika: Článok | 4. 9. 2018
Vyššie clá na dovoz automobilov z EÚ do Spojených štátov amerických predstavuje riziko pre ekonomiky krajín V4. Tento problém sa, samozrejme, týka aj Slovenska.
Krajiny V4 môžu vyššie clá na autá poškodiť

Zdroj: Shutterstock

Kľúčové budú kroky automobiliek

Zvyšovanie ciel na dovoz ohrozuje aj slovenskú ekonomiku. Až 60 % celkového exportu do USA u nás tvorí vývoz vozidiel, čo je najviac spomedzi krajín V4. To, aký bude skutočný vplyv 25-percentného cla na ekonomiku strednej Európy bude závisieť od jednotlivých krokov samotných automobiliek v regióne, tvrdí analytik Coface Grzegorz Sielewicz.

Ak zoberieme do úvahy celkový tovar, ktorý sa vyváža z Európskej únie do Spojených štátov amerických, predstavuje podiel automobilového priemyslu zhruba 13 %. Riziko kvôli zvyšovaniu cla zo strany USA bude tak pre jednotlivé krajiny rôzne. „Najväčší dopad by, samozrejme, pocítilo Nemecko, pretože vývoz automobilov do USA predstavuje až 28 % jeho celkového vývozu do USA, pričom tam smeruje až 15 % celkového vývozu automobilov. Rovnako sú tieto podiely veľké aj v prípade ďalších západoeurópskych výrobcov automobilov, ako Veľkej Británie či Talianska,“ konštatuje Sielewicz.

Tip: Trump uvalil clá na dovoz áut: podarí sa im to prežiť?

Výroba áut sa zvyšuje

Podľa odborníkov by zvýšenie ciel pocítil hlavne stredoeurópsky región, pretože sa tam výroba áut a ich vývoz postupne zvyšuje. „Spomedzi krajín V4 vyváža objemovo do USA najviac Maďarsko, hodnota vyvezených vozidiel presahuje 1 miliardu USD. To je takmer 28 % jeho celkového vývozu do USA a 6 % celkového vývozu vozidiel. Podobnú hodnotu vyváža aj Slovensko, no pre neho to predstavuje až 60 % celkového exportu do USA a takmer 5 % celkového vývozu slovenských vozidiel,“ upozorňuje analytik.

Pre Poľsko a Českú republiku nie je americký trh až taká lákavá a významná destinácia. Česko má celkový podiel na vývoze áut do USA zhruba 5 %, Poľský podiel je len 3 %. Avšak, ak budeme uvažovať nad dopadom zvýšenia ciel na ekonomiku v jednotlivých krajinách, treba vziať do úvahy aj fakt, že krajiny V4 sú integrované do viacerých svetových automobilových reťazcov.

Priama aj nepriama pridaná hodnota, ktorá je vytvorená vďaka vývozu áut do USA predstavuje zhruba 0,3 % HDP v Poľsku, 0,5 % v Českej republike, 0,9 % v Maďarsku a 0,6 % na Slovensku. „Poľsko by bolo najviac nepriamo ovplyvnené, pretože nevyváža veľa automobilov do USA, ale vyrába rôzne diely a komponenty vozidiel, ktoré sa používajú v konečných výrobkoch zostavených v iných krajinách,“ konštatuje Sielewicz.

Stláčenie nákladov

Dopad na Slovensko bude závisieť od toho, aký bude dopad ciel na nemeckú ekonomiku. Mali by sme ho pocítiť v sekundárnom slede. Výrobcovia automobilov by mohli celkový vplyv na krajiny V4 aj znížiť. Do úvahy pripadá aj možnosť, že budú hľadať krajiny s nižšími nákladmi na pracovnú silu.

Podľa odborníkov je pravdepodobné, že automobilky budú akceptovať nižšie marže, keďže trh v USA je po Číne druhý najväčší v predaji nových áut. V roku 2017 sa v USA predalo 17,6 milióna nových áut. To predstavuje zhruba 18 % celosvetového predaja. Výrobcovia však budú musieť stlačiť náklady tak, aby sa zmestili do hrubých marží.

Nevidím geografický priestor smerom na východ, kde by automobilky mohli presunúť prvovýrobu. Skôr očakávam, že sa európski výrobcovia budú orientovať naspäť na západ, a to najmä na Kanadu a Mexiko,“ predpokladá country manažér Coface Slovensko Juraj Janči.

Zdroj: Coface

Miroslav Homola

Autor článku Miroslav Homola

Miroslav Homola písal pre denník Finance.sk od roku 2017 do 2019. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

27. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

Nové clá na dovoz automobilov do USA, zavedené administratívou Donalda Trumpa, môžu výrazne ovplyvniť slovenský automobilový priemysel, ktorý je základným pilierom národnej ekonomiky.... celý článok

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

25. 3. 2025 | Redakcia

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

Umelá inteligencia (AI) sa čoraz viac uplatňuje aj v slovenskom bankovom sektore. Banky ju využívajú nielen na automatizáciu bežných operácií, ale aj na zlepšenie bezpečnosti a zákazníckych... celý článok

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

24. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

Kedy sa mení čas? Už túto nedeľu, 30. marca 2025, sa opäť ocitneme pred tradičnou zmenou času, ktorá nás núti posunúť ručičky hodín o jednu hodinu dopredu.

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

20. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

Minister práce Erik Tomáš chystá prepočítavanie dôchodkov ľudí, ktorí boli na materskej či rodičovskej dovolenke a vychovali deti. Hovorí o dôchodkovej revolúcii, ktorá odstráni nespravodlivosť... celý článok

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

19. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

Slovensko sa nachádza na kritickom rozhraní, kde hrozí, že jeho dlh prerastie do neudržateľných rozmerov. Najvyšší kontrolný úrad varuje, že bez zásadných reforiem sa krajina môže ocitnúť... celý článok