Kľúčové budú kroky automobiliek
Zvyšovanie ciel na dovoz ohrozuje aj slovenskú ekonomiku. Až 60 % celkového exportu do USA u nás tvorí vývoz vozidiel, čo je najviac spomedzi krajín V4. To, aký bude skutočný vplyv 25-percentného cla na ekonomiku strednej Európy bude závisieť od jednotlivých krokov samotných automobiliek v regióne, tvrdí analytik Coface Grzegorz Sielewicz.
Ak zoberieme do úvahy celkový tovar, ktorý sa vyváža z Európskej únie do Spojených štátov amerických, predstavuje podiel automobilového priemyslu zhruba 13 %. Riziko kvôli zvyšovaniu cla zo strany USA bude tak pre jednotlivé krajiny rôzne. „Najväčší dopad by, samozrejme, pocítilo Nemecko, pretože vývoz automobilov do USA predstavuje až 28 % jeho celkového vývozu do USA, pričom tam smeruje až 15 % celkového vývozu automobilov. Rovnako sú tieto podiely veľké aj v prípade ďalších západoeurópskych výrobcov automobilov, ako Veľkej Británie či Talianska,“ konštatuje Sielewicz.
Tip: Trump uvalil clá na dovoz áut: podarí sa im to prežiť?
Výroba áut sa zvyšuje
Podľa odborníkov by zvýšenie ciel pocítil hlavne stredoeurópsky región, pretože sa tam výroba áut a ich vývoz postupne zvyšuje. „Spomedzi krajín V4 vyváža objemovo do USA najviac Maďarsko, hodnota vyvezených vozidiel presahuje 1 miliardu USD. To je takmer 28 % jeho celkového vývozu do USA a 6 % celkového vývozu vozidiel. Podobnú hodnotu vyváža aj Slovensko, no pre neho to predstavuje až 60 % celkového exportu do USA a takmer 5 % celkového vývozu slovenských vozidiel,“ upozorňuje analytik.
Pre Poľsko a Českú republiku nie je americký trh až taká lákavá a významná destinácia. Česko má celkový podiel na vývoze áut do USA zhruba 5 %, Poľský podiel je len 3 %. Avšak, ak budeme uvažovať nad dopadom zvýšenia ciel na ekonomiku v jednotlivých krajinách, treba vziať do úvahy aj fakt, že krajiny V4 sú integrované do viacerých svetových automobilových reťazcov.
Priama aj nepriama pridaná hodnota, ktorá je vytvorená vďaka vývozu áut do USA predstavuje zhruba 0,3 % HDP v Poľsku, 0,5 % v Českej republike, 0,9 % v Maďarsku a 0,6 % na Slovensku. „Poľsko by bolo najviac nepriamo ovplyvnené, pretože nevyváža veľa automobilov do USA, ale vyrába rôzne diely a komponenty vozidiel, ktoré sa používajú v konečných výrobkoch zostavených v iných krajinách,“ konštatuje Sielewicz.
Stláčenie nákladov
Dopad na Slovensko bude závisieť od toho, aký bude dopad ciel na nemeckú ekonomiku. Mali by sme ho pocítiť v sekundárnom slede. Výrobcovia automobilov by mohli celkový vplyv na krajiny V4 aj znížiť. Do úvahy pripadá aj možnosť, že budú hľadať krajiny s nižšími nákladmi na pracovnú silu.
Podľa odborníkov je pravdepodobné, že automobilky budú akceptovať nižšie marže, keďže trh v USA je po Číne druhý najväčší v predaji nových áut. V roku 2017 sa v USA predalo 17,6 milióna nových áut. To predstavuje zhruba 18 % celosvetového predaja. Výrobcovia však budú musieť stlačiť náklady tak, aby sa zmestili do hrubých marží.
Nevidím geografický priestor smerom na východ, kde by automobilky mohli presunúť prvovýrobu. Skôr očakávam, že sa európski výrobcovia budú orientovať naspäť na západ, a to najmä na Kanadu a Mexiko,“ predpokladá country manažér Coface Slovensko Juraj Janči.
Zdroj: Coface
Miroslav Homola
Miroslav Homola písal pre denník Finance.sk od roku 2017 do 2019. Ďalšie články autora.