Do shopping centier už neprúdia čoraz väčšie masy zákazníkov. Ich návštevnosť sa stabilizoval, no ľudia v nich míňali viac, čo potiahlo tiež tržby obchodníkov. Vyplýva to z prieskumu Index nákupných centier, ktorý každoročne pripravuje realitno-poradenská spoločnosť CBRE Slovensko.
Nikdy nebolo tak dobre
Slováci chodia do nákupných centier aj počas sviatkov a míňajú v nich čoraz viac peňazí. „Mám pocit, že nikdy nebolo tak dobre, ako je teraz, aj pokiaľ ide o makroekonomické ukazovatele,“ zhodnotil situáciu z ekonomického hľadiska riaditeľ oddelenia prenájmu maloobchodných priestorov spoločnosti CBRE Peter Pohanka.
V priemere každý kupujúci minul vlani v obchodných centrách 6862 eur.
Trendom sú športové potreby a gastronómia
Z pohľadu jednotlivých kategórií Slováci oveľa viac míňali za športové oblečenie a pomôcky. Podľa CBRE to súvisí so zvýšeným záujmom o zdravý životný štýl.
To potvrdzujú aj ďalšie kategórie, v ktorej predajcovia zaznamenali zvýšený dopyt, a to odvetvia špecializovaných potravín či gastronómie.
Najvýraznejší nárast tržieb teda CBRE namerala v kategórii športových potrieb (+17 percent) a v segmente gastro, v ktorom stúpli o desatinu. Výrazné oživenie rezidenčného realitného trhu prináša ovocie predajcom nábytku a vybavenia domácnosti. Ich tržby poskočili o sedem percent.
Mohlo by vás zaujímať:
Predajne sa zväčšujú
Za uplynulý rok možno badať ešte jeden zaujímavý trend na Slovensku. Veľkí obchodníci, predovšetkým z módy, neustále zväčšujú svoje predajné plochy.
Napríklad poľský obchodník s obuvou začínal s predajňami, ktoré mali výmeru okolo 250 až 300 metrov štvorcových. V súčasnosti otvára prevádzky s plochou väčšou ako tisíc metrov štvorcových. Rovnako postupujú aj svetové odevné spoločnosti.
Riaditeľ oddelenia prenájmu maloobchodných priestorov v CBRE Peter Pohanka tieto kroky vysvetľuje tým, že prenajímatelia si dokážu dohodnúť lepšie ceny. A napriek väčšej predajnej ploche majú rovnaké prevádzkové náklady.
Nájomné v nákupných centrách nešlo rapídne hore
Analytici tvrdia, že nárast nájomného o viac ako pol percenta je výsledkom priemeru dvoch protichodných trendov. Na jednej strane v prémiových obchodných centrách s modernou architektúrou a vysokým zákazníckym komfortom bol zaznamenaný nárast priemerného nájomného vo výške 4 až 6 %.
Naopak, v starších nákupných centrách, v ktorých štandard už nezodpovedá najmodernejším trendom a očakávaniam návštevníkov bola výška nájmov stabilná, alebo dokonca aj výraznejšie klesla.
Bratislava na čele rebríčka
Bratislava má na počet obyvateľov približne dvakrát väčšie množstvo nákupných centier a obchodných domov ako Praha či Viedeň. "V Bratislave je to súčasnosti niekde medzi 1 200 až 1 300 metrov štvorcových na 1 000 obyvateľov," dodáva Pohanka.
Slováci vs. Česi: Slovákom rastie návštevnosť, Čechom obraty
Prieskum tiež porovnáva Slovákov a Čechov. Kým slovenskí obchodníci v centrách si prilepšili takmer o päť, českí až o 8,6 percenta. Nájomné však za nákupnú plochu na Slovensku vzrástlo len o 0,6 percenta a v Česku až o viac ako 5 percent.
Z hľadisku rastu návštevnosti na tom boli Slováci lepšie. „V roku 2017 bola priemerná návštevnosť na Slovensku 260 zákazníkov na m²;, zatiaľ čo v Čechách tento indikátor dosiahol úroveň 167 návštevníkov na m²;," zhodnotil Pohanka.
S nákupmi nezahýbali ani zatvorené prevádzky počas sviatkov
Pribúdajú menšie retailové formáty, retail parky a nie je žiadnou výnimkou, že sú aj v mestách do 5 000 obyvateľov. Napriek tomu si skúmané obchodné centrá udržali svoju návštevnosť. Dokonca aj napriek tomu, že od júna 2017 sú obchodné centrá zatvorené počas štátnych sviatkov, čo by prirodzene malo ovplyvniť celkovú návštevnosť.
Najviac sa ponúka móda
Najvýznamnejšie zastúpenie, až 35 percent, čo je viac ako tretina všetkých maloobchodných predajní, tvorí v dnešných nákupných centrách sortiment oblečenia a bielizne. Rozloha predajní v tomto segmente narástla niekoľkonásobne. Niektoré predajne dokonca strojnásobili veľkosť svojich prevádzok.
Zdroj fotografii: Shutterstock.com
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.