Kto je zodpovedný
V roku 2004 vydal Európsky parlament nariadenie, ktoré ustanovuje pravidlá odškodnenia cestujúcich, ktorým zrušili let alebo má dlhšie meškanie. Nariadenie definuje aj systém pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla. V prvom rade je potrebné uviesť, že zmeškaný alebo zrušený let musíte reklamovať výhradne u leteckej spoločnosti, ktorá za daný let zodpovedá. Aj v prípade dovoleniek cez cestovné kancelárie platí, že s reklamáciou letu sa musíte obrátiť na leteckú spoločnosť.
Väčšina leteckých dopravcov sa však vyplácaniu odškodného bráni. Musíte preto disponovať veľkou dávkou trpezlivosti. Ak vás dlhé vybavovanie unavuje, môžete sa obrátiť na firmy, ktoré sa špecializujú na vymáhanie odškodného od leteckých spoločností. Zadarmo to však nebude. Pokiaľ si dopravca nesplnil povinnosti, neposkytol vám pomoc, prípadne vám bolo odmietnuté odškodné, na ktoré máte nárok, môžete sa obrátiť aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu s podnetom na prešetrenie.
TIP: Chcete si požičať auto na dovolenku? Výber vozidla nepodceňujte
Zrušený let
Zrušenie letu nie je nič príjemné ani pre jednu zo zúčastnených strán. Pod týmto pojmom sa rozumie zrušenie pôvodného letu, presunutie cestujúceho na iný let, prípadne lietadlo z rôznych dôvodov pristálo na letisku, ktoré nebolo cieľom vášho letu. Ak jedna z týchto situácií nastane, máte právo na odškodnenie, pomoc, náhradu výdavkov, presmerovanie, prípadne spiatočný let. Nárok na tieto náhrady máte v tom prípade, ak vás letecká spoločnosť o zrušení neinformovala minimálne 14 dní pred odletom.
V prípade zrušenia letu by vám daná spoločnosť mala dať na výber z viacerých možností. Môžete požiadať o náhradu výdavkov na letenku aj v prípade, že máte prípojný let, dokonca aj let späť na miesto odletu. Druhou možnosťou je presmerovanie do cieľovej destinácie letu v čo najkratšom čase. A treťou možnosťou je presmerovanie na neskorší termín v rovnakých podmienkach, ak sú v tomto termíne voľné miesta. Okrem náhrady výdavkov máte stále právo aj na odškodnenie.
Pomoc a odškodnenie
Ďalej máte právo na pomoc počas prípadného čakania. Letecká spoločnosť by vám mala v prípade potreby zabezpečiť občerstvenie, stravu, dva telefonáty, faxové správy, prípadne e-maily. Samozrejmosťou je aj ubytovanie s dopravou tam aj späť, ale iba v prípade, že bol let presunutý na ďalší deň.
Ak ste sa takejto starostlivosti nedočkali, môžete si nevyhnutnú pomoc zabezpečiť na vlastné náklady s tým, že vám ich letecká spoločnosť neskôr preplatí. Musí však ísť o potrebné, rozumné a nevyhnutné výdavky. Takže mastný účet z letiskového baru vám pravdepodobne akceptovaný nebude.
Finančné odškodnenie za zrušený let:
Vzdialenosť letu | Suma odškodného |
do 1 500 km | 250 € |
od 1 500 km do 3 500 km | 400 € |
viac ako 3 500 km | 600 € |
Nárok na odškodnenie zaniká, ak:
- ste boli na zrušenie upozornený 14 a viac dní vopred,
- ste boli informovaný 2 až 7 dní pred pôvodným odletom s ponukou presmerovania, ktoré by znamenalo odlet do 2 hodín pred pôvodným časom odletu a príletom do cieľa do 4 hodín po pôvodne plánovanom čase príletu,
- ste boli informovaný do 7 dní pred plánom odletu s ponukou na presmerovanie, ktoré by znamenalo odlet do 1 hodiny pred pôvodným časom odletu s príletom do cieľa do 2 hodín po pôvodne plánovanom čase príletu,
- bol let zrušený, kvôli mimoriadnym okolnostiam (bezpečnostné riziko, rozhodnutie leteckej prevádzky, nestabilná politická situácia alebo nepriaznivé poveternostné podmienky).
Ak ste dostali možnosť na presmerovanie zrušeného letu, ktorý bude mať následne meškanie 2, 3 alebo 4 hodiny, máte právo na 50 % z odškodného. To isté platí aj v prípade presmerovania z dôvodu meškania letu.
Meškanie letu
Aj v prípade meškania letu preberá zodpovednosť letecká spoločnosť. Tiež vám vzniká nárok na pomoc, náhradu výdavkov a aj finančné odškodnenie. V prípade pomoci by ste mali dostať stravu, občerstvenie, ubytovanie, prepravu na hotel, 2 telefonické hovory, faxové správy, prípadne e-maily. Takže rovnaké podmienky ako pri zrušenom lete.
Nárok na náhradu výdavkov máte len v tom prípade, ak váš let mešká 5 a viac hodín. Vtedy vám dopravca musí preplatiť letenku aj v prípade, že máte prípojný let, prípadne aj ponúknuť spiatočný let na miesto odletu. Tak isto máte právo na finančné odškodnenie, ale iba ak má váš let meškanie 3 a viac hodín. Jedinou výnimkou, kedy strácate právo na odškodné sú mimoriadne okolnosti. Vo všeobecnosti sú to prípady, kedy je to kvôli zlej leteckej prevádzke, nestabilnej politickej situácii, bezpečnostnému riziku alebo zlým poveternostným podmienkam.
Finančné odškodnenie, ak má let meškanie pri prílete 3 a viac hodín:
Vzdialenosť letu | Suma odškodného |
do 1 500 km | 250 € |
od 1 500 km do 3 500 km | 400 € |
viac ako 3 500 km | 600 € |
Nepustili vás do lietadla?
Okrem iných nepríjemných vecí, ktoré vás pri cestovaní lietadlom môžu postretnúť, vám môže byť odmietnutý nástup do lietadla. Táto situácia nastáva hneď kvôli niekoľkým dôvodom. Môže to byť zdravotný stav, bezpečnosť, protiprávne konanie, alebo ak nemáte potrebné cestovné doklady.
Váš nástup môže byť odmietnutý aj v prípade, že ste v rámci spiatočnej letenky necestovali tam, ale chcete cestovať späť, nevyužili ste prípojné lety z rezervácie, prípadne, ak nemáte cestovné doklady pre zviera, ktoré s vami cestuje. V takých situáciách však nemáte nárok na žiadnu kompenzáciu. Ten vám vzniká len vtedy, ak bol nástup do lietadla znemožnený kvôli prekročeniu kapacity alebo z prevádzkových dôvodov. Vtedy máte právo na odškodné a možnosť vybrať si buď pomoc, alebo náhradu výdavkov.
Pozor na protiprávne konanie
Ak ste na palube lietadla, je dôležité si uvedomiť, že musíte dodržiavať aj isté písané a nepísané pravidlá. Vždy a za každých okolností dodržiavajte pokyny letiskového a palubného personálu. V opačnom prípade sa vám môže stať, že už na letisku alebo po pristátí lietadla skončíte v rukách polície.
Zdroj: europa.eu