Európania nakupujú online najčastejšie módu, elektroniku a knihy. Slováci okrem módy preferujú hlavne kozmetiku či knihy a tovar vracajú zriedka. Čoraz častejšie pritom zákazníci objednávajú tovar cez smartfóny, čomu sa prispôsobujú aj technologické inovácie dopravcov pri doručovaní. Ukazuje to najnovší prieskum E-shopper barometer, ktorý nedávno realizovala kuriérska a doručovacia spoločnosť DPD.
Najviac nakupujú cez internet Briti, až 11-krát ročne
Rebríček najaktívnejších online zákazníkov vedú Briti s takmer 11 nákupmi ročne, nasledujú Poliaci a Taliani. Naopak, Estónci absolvujú ročne necelé dva online nákupy napriek tomu, že majú tretie najvyššie pokrytie internetom v Európe.
Módu, ktorá je najčastejšou online kupovanou komoditou, vyhľadávajú najčastejšie zákazníci v Holandsku, Nemecku a Rakúsku. Elektronika kraľuje online nákupom v Rumunsku a Estónsku.
Slováci: móda, kozmetika a knihy
Slováci najčastejšie nakupujú cez internet módu, kozmetiku a knihy. Priemerne minú na módu 56 eur, na kozmetiku 59 eur a na knihy 35 eur. Tovar pritom nevracajú často, posledný nákup vrátili 4 % zákazníkov. Aj nákupy zo zahraničia sa stávajú populárnejšie.
Slovenskí zákazníci preferujú obchody z Číny, Českej republiky a z Veľkej Británie. Dôvodom sú hlavne lepšia ponuka alebo výber z produktov nedostupných na Slovensku. Pri českých zákazníkoch rovnako vedie móda, na ktorú minuli pri poslednom nákupe priemerne 37 eur. Preferované spôsoby platby sú u nich bankový prevod a platba kartou.
Najradšej platíme v hotovosti
"Na Slovensku stále vedie platba v hotovosti pri doručení tovaru. Podľa prieskumu preferujú zákazníci aj platbu kartou, čo môžu u kuriéra absolvovať i bezkontaktne. Rovnako je u nás možné platiť cez Viamo, kedy príjemca do mobilného telefónu naskenuje QR kód poskytnutý kuriérom, zadá sumu a svoj pin kód. Je to jeden z krokov k vyššiemu zákazníckemu komfortu v oblasti doručovania," uviedol Peter Pavuk, generálny riaditeľ DPD na Slovensku.
Čoraz viac nakupujeme cez mobily
Technologické inovácie umožňujú aj to, že čoraz viac zákazníkov objednáva a platí prostredníctvom smartfónu. Takmer 40 % Európanov nakupuje online cez telefón, rebríček vedie Rumunsko. Vďaka tomu majú zelenú aj aplikácie ako live tracking, s ktorou je možné sledovať poslednú hodinu doručovania balíka online na mape. Príjemca tak presne vie, kde sa kuriér nachádza a koľko má ešte zastávok, kým príde na jeho adresu. Tomu môže flexibilne prispôsobiť svoj program.
Podľa prieskumu si zákazníci väčšinou online nákupy plánujú vopred. Impulzívne nákupy robia najčastejšie Slovinci, Briti a Slováci. Naopak, najrozvážnejší sú Holanďania.
Aj napriek rastúcemu trendu online nákupov, tretina Európanov plánuje obmedziť nákupy pretože chcú šetriť. Okrem toho ich odrádza ak netrafia nákup v oblasti módy a topánok či komplikovaný proces vrátenia pri elektronike alebo domácom vybavení.
Prieskum E-shopper barometer 2017 bol realizovaný od 1. júna do 3. júla 2017 na vzorke 24 871 respondentov z 21 európskych krajín a Ruska starších ako 18 rokov.
Zdroj foto: Shutterstock.com
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.