Na slovenských cestách jazdia vodiči s viac opotrebovanými pneumatikami ako v Česku

Roland Regely | rubrika: Článok | 4. 7. 2018
V apríli sa podarilo zmerať hĺbku dezénu na pneumatikách až 1 635 vozidiel, z toho 723 v SR a 912 v ČR. Výsledky sú viac než zaujímavé.
Na slovenských cestách jazdia vodiči s viac opotrebovanými pneumatikami ako v Česku

Zdroj: Shutterstock

Počas prieskumu, ktorý bol súčasťou kampane Continental Vision Zero Roadshow, s dlhodobým cieľom znížiť nehodovosť na cestách na nulu, boli zozbierané dáta z 1 635 vozidiel v 15 mestách na Slovensku a v Českej republike

Na Slovensku jazdí, nelichotivo, päťkrát viac vodičov s hĺbkou dezénu pod 1,6 mm, ako v susednej Českej republike. Jazda na pneumatikách s takýmto dezénom môže byť riskantná

Po zime mali najviac ojazdené pneumatiky vodiči v Banskobystrickom kraji, najmenej vodiči Bratislavského kraja. Dezén s hĺbkou 3 mm a menej malo v Banskej Bystrici necelých 10 % vozidiel, v Bratislave to bolo len niečo vyše 1 %.

Vyše 1600 vozidiel ukázalo zaujímavé zistenie

V apríli bol na Slovensku a v Českej republike realizovaný jedinečný prieskum. Uskutočnil sa v rámci kampane Continental Vision Zero Roadshow, ktorej úlohou je znížiť nehodovosť na cestách až na nulu. Celkovo sa podarilo zmerať hĺbku dezénu na pneumatikách až 1 635 vozidiel, z toho 723 v SR a 912 v ČR.

Cieľom terénneho prieskumu kampane Continental Vision Zero Roadshow bolo zistiť, v akom stave sú pneumatiky vozidiel na slovenských a českých cestách. Prieskum prebiehal počas apríla v piatich mestách na Slovensku (Považská Bystrica, Bratislava, Banská Bystrica, Košice, Prešov), kde bol jeho odborným garantom BECEP (Oddelenie bezpečnosti cestnej premávky Ministerstva dopravy a výstavby SR).

V Českej republike bol realizovaný v desiatich mestách (Hradec Králové, Pardubice, Praha, Liberec, Ústí nad Labem, Plzeň, České Budějovice, Brno, Olomouc a Ostrava), tu pod odborným dohľadom BESIP-u (Oddelenia Ministerstva dopravy ČR koordinujúceho bezpečnosť cestnej premávky).

Mohlo by vás zaujímať:

Pneumatiky s 1,6 mm dezénom

Nelichotivé prvenstvo dosiahlo Slovensko v počte vozidiel s pneumatikami, na ktorých bola nameraná hĺbka dezénu, pre letné pneumatiky zákonom stanovených, 1,6 mm alebo menej. Prieskum na Slovensku odhalil desať takýchto vozidiel. V Českej republike boli zaznamenané len dve. „Dostatočná hĺbka dezénu je základom bezpečnej jazdy.  Na pneumatikách s dezénom opotrebovaným na alebo pod 1,6 mm sa v mnohých faktoroch stáva riskantnejšou a preto vodičom neodporúčame čakať, kým sa priblíži až k minimálnemu zákonom povolenému limitu 1,6 mm, alebo dokonca ešte menej,“ uvádza Juraj Ižvolt, šéf divízie marketing Continental Barum s.r.o.

Kde majú vodiči najviac ojazdené pneumatiky

Počas tohtoročnej zimy najviac ojazdili pneumatiky na svojich vozidlách vodiči v Banskobystrickom kraji. Takmer 10 % z nich tu jazdí na zimných pneumatikách s dezénom pod 3 mm, čo predstavuje minimálnu zákonom stanovenú hĺbku dezénu pre zimné pneumatiky v SR. Najmenej takýchto vozidiel bolo nameraných v Bratislavskom kraji, a to len niečo vyše 1 %. Celkovo bolo na Slovensku zaznamenaných 25 vozidiel s hĺbkou dezénu pod 3 mm, čo predstavuje 11 % zo všetkých slovenských zmeraných vozidiel so zimnými pneumatikami.

V susednej Českej republike je situácia podobná. Hodnotu 4 mm a menej (čo je minimálna zákonom stanovená hĺbka dezénu pre zimné pneumatiky v ČR), malo 15 % z meraných vozidiel so zimnými pneumatikami.

Dojazdiť zimné gumy cez leto? Vodiči často riskujú

Prieskum ukázal, že vodiči často zvyknú zimné pneumatiky s dezénom pod 3 mm dojazdiť počas leta, avšak ich vlastnosti sa výrazne líšia od nových letných pneumatík.

„Priemerná brzdná dráha zimnej pneumatiky s dezénom 3 mm na suchej vozovke je 39,3 m a na mokrej až 87,9 m. Pri brzdení na mokrej vozovke je brzdná dráha ojazdených zimných pneumatík v porovnaní s novými letnými dlhšia až o 20 metrov a oproti opotrebovaným letným pneumatikám dlhšia o cca 10 m.“ hovorí Juraj Ižvolt.

Okrem toho je takéto riešenie spojené aj s horším bočným vedením, zvýšenou spotrebou a hlučnosťou. Vodiči by ho preto mali dôkladne zvážiť.

Opotrebovanie pneumatík na prednej a zadnej náprave

Prieskum skúmal aj mieru opotrebovania pneumatík prednej a zadnej nápravy. Výsledky ukázali, že dezén sa zvykne ojazdiť približne rovnako, zaznamenaný bol len veľmi malý rozdiel. Rovnako v SR aj ČR bol podiel ojazdenejšej vzorky na prednej náprave 48 %, na zadnej 52 %. Najväčší nameraný rozdiel v hĺbke dezénu medzi prednými a zadnými pneumatikami bol na Slovensku 9 mm. V Čechách o niečo menej, a to necelých 6 mm.

Foto: Shutterstock.com

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Najvýhodnejšie cestovné poistenie

Chcem sa poistiť

Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Vláda schválila ceny energií na rok 2025

20. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Vláda schválila ceny energií na rok 2025

Slovenská vláda prijala významné opatrenie, ktoré má zabezpečiť stabilitu cien elektriny pre domácnosti v roku 2025. Schválením všeobecného hospodárskeho záujmu sa cena elektriny udrží... celý článok

Ministerstvo vnútra chce za priestupky vyberať viac. Zmena má nastať čoskoro

20. 11. 2024 | Barbora Magočová

Ministerstvo vnútra chce za priestupky vyberať viac. Zmena má nastať čoskoro

Rezort ministra Matúša Šutaja Eštoka prichádza s návrhom zvýšenia paušálnej sumy trov priestupkového konania. Trovy by sa mali do budúcna bezmála zdvojnásobiť. Ich plateniu sa však... celý článok

Najväčšia finančná lúpež v dejinách Slovenska: Vláda okradla ľudí, do poslednej chvíle zatĺkala

15. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Najväčšia finančná lúpež v dejinách Slovenska: Vláda okradla ľudí, do poslednej chvíle zatĺkala

Menová reforma v Československu v roku 1953 sa stala jednou z najdramatickejších udalostí povojnovej histórie krajiny, známa aj ako „veľká peňažná lúpež“. Štát, pod rúškom riešenia... celý článok

Skupina Slovákov sa musí pripraviť na drastické zvýšenie odvodov až o tisícky eur mesačne

14. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Skupina Slovákov sa musí pripraviť na drastické zvýšenie odvodov až o tisícky eur mesačne

Sociálna poisťovňa informuje o zmene od 1. januára 2025. Do platnosti vstupuje významná zmena v oblasti sociálneho poistenia, ktorá ovplyvní tisíce poistencov. Novela zákona zvyšuje... celý článok

5 zmien, ktoré plánuje štát: Chystá sa revolučná výhoda pre rodiny

12. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

5 zmien, ktoré plánuje štát: Chystá sa revolučná výhoda pre rodiny

Ministerstvo práce pripravuje významné zmeny v dôchodkovom systéme, ktoré by mali zlepšiť postavenie žien, ktoré boli na materskej dovolenke, a odstrániť ich znevýhodnenie pri výpočte... celý článok