1. Jazdite úsporne
Cena benzínu je pri ceste autom na dovolenku dosť významným výdavkom. Zníženie spotreby sa preto najviac odrazí pri dlhých cestách. Základom je správne preraďovať. Na vyšší stupeň sa oplatí radiť už od 2500 otáčok. Po preradení však pridajte plyn razantnejšie. Ak to spravíte len kozmeticky, vo valcoch ostane mnoho energie z paliva nevyužitej.
Úsporná je plynulú jazda a brzdenie motorom. Pri vyradení rýchlosti totiž auto stále spotrebúva benzín. Naopak, ak necháte zaradený stupeň a stiahnete nohu z plynu, spotreba je nulová. Systém stopne prívod paliva do motora.
2. Nakupujte správne
Na diaľniciach netankujte. Benzín tu vždy býva podstatne drahší, ako keď tankujete na pumpách mimo diaľnice. Pritom nejde o nejaký regionálny fenomén, ale fakt, ktorý sa prejavuje aj na Slovensku aj v zahraničí. Výrazné rozdiely medzi diaľnicou a mestom majú aj čerpacie stanice rovnakej značky.
3. Šetrite na klimatizácii
Čistenie klimatizácie a výmena zatuchnutého peľového filtra vyjde bezmála na 50 eur. Ak sa nenaučíte klimatizáciu správne používať, čistiť budete často. Zásadou je klimatizáciu vypnúť približne 5 kilometrov pred cieľovom. Aby ste mali zhuba 20 minút jazdy pred sebou. Po vypnutí klimatizácie zvýšte výkon ventilátora.
Vďaka tomu sa presuší celý systém a tak ani po dovolenke nebudete musieť čistiť klimatizáciu. Ak sa budete riadiť princípom, že teplota v aute by mala byť maximálne o 5 - 7 stupňov Celzia nižšia ako vonku, ani chladenie neodkrojí tak veľa z nádrže, ako keď ju necháte bežať na maximum.
TIP: Zbytočné výdavky v domácnosti, na ktorých sa dá ušetriť
![9 tipov, ako jazdiť autom na dovolenku úspornejšie 9 tipov, ako jazdiť autom na dovolenku úspornejšie]()
Zdroj: shutterstock
4. Drahé kolóny
Žerú benzín podstatne viac ako plynulá jazda. Bežné auto s benzínovým motorom 1,2 pri státí v kolóne zožerie za hodinu takmer liter paliva. Ak máte pustenú klimatizáciu, tak sa spotreba ešte o tretinu zvýši. Ak budete stáť v kolóne niekoľko hodín, vyjedáte nádrž bez toho, aby ste sa pohli. Nehovoriac o tom, že jazda v kolóne je na spotrebu náročnejšia ako jazda po meste. Preto je lepšie voliť si jazdu na dovolenku v strede týždňa, kedy je štatisticky na hlavných dovolenkových trasách menej automobilov. Niekedy nie je na škodu vyhnúť sa aj hlavnému ťahu.
5. Využite možnosti navigácie
Málokto sa dnes na dovolenku do zahraničia vydá bez GPS navigácie. Mapa a navigovanie sú jej hlavnými funkciami, ale takmer každá navigácia umožňuje aj možnosť voľby medzi najkratšou, najrýchlejšou a najúspornejšou cestou. Obvykle nie sú totožné. Na vzdialenosť do sto kilometrov pravdepodobne vždy riešite najrýchlejšie cesty.
No pri dovolenkových vzdialenostiach, keď cesta tam aj späť môže byť pokojne 2000 kilometrov, je najúspornejšia cesta finančnou výhodou. Veď už len rozdiel medzi diaľnicou a bežnou cestou predstavuje v spotrebe rozdiel 2 – 5 litrov na sto kilometrov. Pri 2000 kilometroch je tak rozdiel môže byť aj 150 eur. Moderné navigácie dokonca umožňujú aj voľbu trasy nespoplatnenými úsekmi všade tam, kde to je možné. Aj to môže znamenať značnú úsporu. Napríklad pri krátkych výletoch v okolitých krajinách.
6. Bicykle dovolenku poriadne predražia
Bicykel na streche zdvihne spotrebu o niekoľko litrov. Pri rýchlosti na diaľnici stúpne spotreba o celú polovicu. Ak máte na vozidle ťažné zariadenie, tak je možné investovať do držiaka na zadnú časť automobilu. Manipulácia je horšia a je potrebné premontovať často aj ŠPZ vozidla. Pri tomto type sa spotreba priemerne zvyšuje približne o štvrtinu, čo nie je až tak hrozné. Najlacnejšie je však požičať si bicykel priamo na dovolenke.
7. Rezerva je základom
Enormne draho vyjde dovolenka, pri ktorej podceníte možnosť defektu. V súčasnosti je obvykle súčasťou výbavy namiesto rezervného kolesa len sada na opravu defektu. Tá však nedokáže opraviť akýkoľvek defekt a tak sa môže stať, že na dovolenku ani nedorazíte, navyše budete potrebovať služby odťahovky. Je ideálne mať v aute na dlhých dovolenkových cestách aj rezervné koleso. Avšak správne nahustené, teda na najvyššiu hustotu kolies vo vašom vozidle. Pretože s prázdnou pneumatikou je to rovnaké, akoby ste rezervu vôbec nemali.
8. Nezabudnite na asistenciu
Čím viac kilometrov, tým viac sa zvyšuje aj riziko nehody alebo poruchy automobilu. Základné prehliadka pred dlhou cestou by mala byť samozrejmosť. No aj v najlepšie pripravenom aute môže niečo povoliť, prasknúť a pokaziť sa. Vtedy je možné len odtiahnutie z diaľnice alebo hlavnej cesty pomocou odťahovej služby. Pred cestou si skontrolujte aj povinnú výbavu auta, ktorú vyžadujú v zahraničí.
A tu začínajú výdavky. Pár kilometrov s odťahovkou môže vyjsť na stovky aur. Často majú niektoré zahraničné odťahovky už základný paušál v desiatkach aur a cena za kilometer jazdy málokedy klesne pod euro. Príplatky sú aj za použitie hydraulického zdviháka, či prevoz osôb. Aj pár kilometrov do najbližšieho servisu môže stáť viac ako dovolenka.
Preto je výhodné mať asistenciu z poisťovne. „Súčasťou PZP aj havarijného poistenia sú asistenčné služby, ktoré dovolenkárovi s pokazeným autom pomôžu vyriešiť jeho problém. Môžu mu pomôcť nájsť najbližší autoservis, uhradiť náklady spojené s odťahom vozidla, zabezpečiť náhradné vozidlo či ubytovanie,“ hovorí Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB Poisťovne. Mnoho vodičov ani nevie, že má asistenčné služby, nepozná ich rozsah ani kontaktné čísla. Pritom vám to môže ušetriť stovky eur.
9. Využite tempomat
Ak máte v aute tempomat, na dlhších trasách sa ho oplatí zapnúť. Priemerná úspora pol litra na sto kilometrov nie je razantná, ale aj to sa počíta. Navyše si oddýchne vaša pravá noha, ktorou nemusíte neustále zatláčať plynový pedál. To je pri dlhých cestách tiež výrazná pomoc.