Taxislužby na Slovensku prešli v poslednom období významnejšími zmenami. Taxikári organizovali protesty, Uber dostal zákaz na území Slovenska za súčasných podmienok používania, no stále je tu služba Taxify, ktorá môže naďalej pokračovať v podnikaní, aj keď robí v podstate to isté, čo robil Uber.
Za férových taxikárov
Spoločnosť Liftago vytvorila po diskusii kompetentných osôb hnutie Za férových taxikárov. Zúčastnili sa ho rôzne osobnosti z brandže. Napríklad riaditeľ sekcie cestnej dopravy ministerstva dopravy SR, bývalý taxikár a dlhoročný vodič Uberu, manažér spoločnosti Taxify zodpovedný za expanziu či šéf marketing spoločnosti Hopin. Cieľom hnutia upozorňovať na to, že na vybraných lokalitách (hlavná stanica, letisko) sú taxikári, ktorí operujú síce legálne, ale nie eticky.
Novela môže umožniť návratu Uberu, ale…
Zdá sa, že spor by mohla elegantne vyriešiť novela zákona o cestnej doprave, ktorú ministerstvo dopravy už dlhšie pripravuje. Zatiaľ ju čaká pripomienkové konanie a mnoho vecí sa ešte môže zmeniť, no základom novely je zjednodušenie podmienok pre každého, kto chce voziť ľudí za odplatu. Napríklad tak, ako je to už nejaký čas v Estónsku.
Zmeny by sa dotkli platforiem ako je Uber či Taxify, po novom by museli byť ich vodiči špeciálne označení. Zatiaľ nebolo špecifikované ako, ale častejšie sa skloňuje menšie označenie ako klasickým taxi „majákom“. Primárne z dôvodu, aby sa dali tieto autá kontrolovať a na to musia byť rozoznateľné od civilných áut.
Ďalšou navrhovanou legislatívnou zmenou, že kontrolovať taxikárov a „uberistov“ by už nemali len mestá, ale aj ďalšie orgány. Uvažuje sa aj o tom, že štandardné taxametre nebudú povinnosťou. Taxikári budú môcť stanoviť prepravné aj pomocou digitálnych technológií, ako je GPS.
V hre je aj zrušenie testov odbornej spôsobilosti či dodatočného havarijného poistenia.
Mohlo by vás zaujímať:
Novela by začala platiť až budúci rok
Novelu zákona ešte čaká medzirezortné pripomienkové konanie, pravdepodobne v priebehu mája. Po ňom musí prejsť vládou a parlamentom. Očakáva sa, že nový zákon nadobudne platnosť niekedy začiatkom budúceho roka.
Okresný súd Bratislava I pochybil
Uber má šancu sa do Bratislavy vrátiť aj vďaka chybe súdu. Môže sa totiž odvolať proti rozhodnutiu súdu o zastavení činnosti v Bratislave, vrátane využívania vodičov a vozidiel v rozpore so zákonom o cestnej doprave. Okresný súd Bratislava I jej totiž nedávne rozhodnutie o neodkladnom opatrení doručil nesprávne.
„Súd nás informoval, že nám rozhodnutie nebolo doručené správne, preto máme teraz možnosť sa proti nemu odvolať. V tejto chvíli analyzujeme rozhodnutie súdu a odvoláme sa, akonáhle to bude možné, pretože sme presvedčení, že služby ako Uber by mali byť štandardnou súčasťou možností mobility v každom modernom meste,“ potvrdila hovorkyňa Uberu pre SR a ČR Miroslava Jozová.
Najpopulárnejšia aplikácia v oblasti mobility
Podľa odborníkov Uber urobí všetko pre to, aby sa mohol do Bratislavy čo najskôr vrátiť. „Pred dočasným pozastavením služby bol Uber najpopulárnejšou aplikáciou v oblasti mestskej mobility v Bratislave a podľa prieskumu si viac ako 80 percent ľudí v Bratislave praje, aby tu naša aplikácia aj naďalej ostala a fungovala,“ uviedla Jozová. Spoločnosť pozastavila prevádzku služby v Bratislave 27. marca dve hodiny pred polnocou.
Mnohí využívali Uber ako zdroj dodatočného príjmu
Aplikáciu Uber podľa spoločnosti používali v hlavnom meste denne stovky vodičov ako možnosť na dodatočný príjem. „Hoci väčšina z nich má aj iný zdroj príjmu, mnohí na aplikácii závisia, pretože Uber je skvelou príležitosťou uplatniť sa na trhu práce napríklad aj pre znevýhodnené skupiny ľudí. Ide o sluchovo postihnutých vodičov, ženy na materskej alebo rodičovskej dovolenke, alebo dôchodcov,“ upozornila Jozová. Aplikáciu podľa nej denne využívali tisíce ľudí a ich počet v medziročnom porovnaní vzrástol o 80 percent.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.