Zmeny sa budú týkať povinných STK, emisií, ale aj najazdených km zaznamenaných na odometroch. Zákon by mal minimalizovať nelegálne praktiky „stáčania kilometrov." Poďme si v skratke zrekapitulovať, čo čaká vodičov po zmenách v zákone.
Technická kontrola 2018 – STK
Upravené budú aj podmienky technickej kontroly. Niektorým kategóriám vozidiel sa upravia, predĺžia intervaly povinných STK. Určitým skupinám motorových vozidiel povinnosť vykonávať povinné STK zanikne. Vydýchnu si majitelia malých motorových vozidiel. Pre malé motorky, motocykle a trojkolky kategórií L1e a L2 povinnosť STK zanikne úplne.
Ak ste doposiaľ nemali platnú STK, dostali ste pokutu vo výške 165 eur, ak chýba aj emisná kontrola, spolu to bolo 330 eur. Ten, kto zaplatil pokutu do 15 dní, mal doposiaľ tretinovú zľavu.
Od mája 2018 však bude platiť pre vodičov, ktorí okrem rýchlej platby dodatočne a včas prejdú kontrolami, dvojtretinová zľava. Zaplatia tak 55 eur, aj s pokutou za emisnú kontrolu 110 eur.
Od legislatívy, ktorá platí len niekoľko dní štát očakáva aj zlacnenie a zrýchlenie technických kontrol. Má to zaručiť väčšia konkurencia medzi kontrolórmi.
Motocykle kategórií L3e až L7e, traktory a prívesy podľa súčasnej legislatívy chodili na povinné kontroly technického stavukaždé 2 roky. Prvú STK mali povinnosť absolvovať po 4 rokoch. Zmena! Po novom absolvujú prvú STK po 6 rokoch! Po prvej STK budú kontrolované každé 4 roky. Úprava sa dotkne len traktorov s najvyššou rýchlosťou do 40 km/h.
Mohlo by vás zaujímať:
Novinka: dočasne spôsobilé vozidlo
Na základe vykonaných STK sa vozidlo označí za spôsobilé alebo nespôsobilé. Po novom pribudne pojem „dočasne spôsobilé.“ Čo to znamená? Ak vozidlo bolo označené ako nespôsobilé, majiteľ má 60 dňovú lehotu. Ak počas nej odstráni chybu vozidla, môže v tejto lehote STK zopakovať.
Kilometre na tachometri: nové povinnosti s odometrom
Ďalšou zmenou je vznik Registra prevádzkových záznamov vozidla. Staniciam technickej, emisnej kontroly, kontroly originality, servisom, autobazárom, poisťovniam a leasingovým spoločnostiam pribudne nová povinnosť. Po novom budú posielať namerané hodnoty o stave odometra a viesť register o celkovom počte prejdených kilometrov. Záznam o nájazde bude prístupný pre celé územie krajín EU!
Mali byť tak minimalizovať nelegálne praktiky a pokusy podvodníkov o manipuláciu s najazdom km. Aký dopad bude mať nový zákon o podmienkach prevádzky vozidiel na bezpečnosť pri kúpe a na cestách? Podarí sa vďaka zmene predísť neoprávnenému manipulovaniu s hodnotami odometra?
Nízkoemisné zóny aj na Slovensku
Veľa sa hovorí o novele zákona o ovzduší. Na Slovensku by mali vzniknúť, po vzore iných krajín, „nízkoemisné zóny.“ Vjazd do týchto zón budú regulovať emisné plakety s označením emisnej triedy vozidla a druhu pohonu.
Emisná plaketa bude povoľovať alebo naopak zakazovať vjazd do príslušnej zóny. Táto zmena najviac zasiahne staršie vozidlá, ktoré na udelenie emisnej plakety nebudú mať nárok.
Plakety budú umiestnené na viditeľnom mieste, prednom skle, elektromobily, vozidlá s vodíkovými článkami a vozidlá s emisnou triedou od Euro 3. Ich použitie bude podobné ako v prípade bežných nálepiek. Vodiči ich budú lepiť na čelné sklo vpravo dole, vedľa nálepiek emisnej a TK.
Kúpa auta má byť po novom bezpečnejšia
V každej cenovej ponuke, propagačných materiáloch a samozrejme aj v zmluve či preberacom protokole musí byť uvedené VIN číslo vozidla a údaje z odometra. Inak hrozí pokuta od 500 € do 3 000 €. Platí to pre právnické a fyzické osoby – podnikateľov. Na teraz nový zákon fyzické osoby obchádza.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.