Informácie o spotrebe tepla či vody začnú správcovia priestorov posielať zvyčajne začiatkom mája, najneskôr ich však musíte dostať do 31. mája.
Do tohto dátumu majú povinnosť podať aj správu o svojej činnosti za predchádzajúci rok. Ako má vyzerať tlačivo a ktoré položky na ňom nesmú chýbať? Na koho sa obrátiť v prípade nespokojnosti?
Zálohy verzus skutočná spotreba
Základnou informáciou pre vlastníka je porovnanie stanovených záloh so skutočnou spotrebou. Z tohto údaja pomerne ľahko vyčíta, ako hospodáril nielen celý dom, napríklad so spoločným osvetlením, ale aj ako hospodáril on sám s komoditami, ako sú voda a teplo.
Medzi najväčšie položky tradične patrí fond opráv, ústredné kúrenie, teplo na ohrev vody, vodné a stočné, či likvidácia odpadu.
Mohlo by vás zaujímať:
Čo treba preveriť v ročnom vyúčtovaní za byt
- porovnanie zálohových platieb a skutočných nákladov za každú službu pre bytový dom
- vysvetlenie k spôsobu rozúčtovania jednotlivých energií a služieb
- osobomesiace evidované v zúčtovacom období
- prehľad celkových nákladov meraných energií a služieb za celý bytový dom (počet merných jednotiek energií, cena za mernú jednotku energií, celkové náklady za jednotlivé služby, ktoré vstupovali do vyúčtovania)
- rozpis stavov meračov a ich prehľad za uplynulé roky
- všetky platby vlastníka, ktoré boli prijaté na bankový účet domu
- výsledok vyúčtovania – celkový preplatok alebo celkový nedoplatok
Čo robiť, ak máte preplatok v ročnom vyúčtovaní za byt
1. Preplatky vám vráti správca domu najneskôr do 30 dní odo dňa doručenia vyúčtovania.
2. Peniaze dostanete na účet, z ktorého platíte platby, prípadne môžete požiadať správcu, aby si preplatok započítal do ďalšej zálohovej platby.
3. V prípade veľkého množstva nedoplatkov sa môže vyplácanie preplatkov omeškať - správca vás o tom bude informovať.
Čo robiť, ak máte nedoplatok v ročnom vyúčtovaní za byt
1. Nedoplatky musíte uhradiť do 15 dní od doručenia vyúčtovania.
2. V prípade omeškania zvyčajne dostanete pripomienku o neuhradení emailom alebo sms.
3. Peniaze uhradíte pomocou príkazu na úhradu, prípadne QR kódu, ktorý býva súčasťou vyúčtovania.
4. Ak dlžnú sumu nezaplatíte, správca ju môže vymáhať súdnou cestou.
Čo môže byť príčinou vyššieho nedoplatku vo vyúčtovaní za byt
- nízke zálohové platby
- výpočet náhradnej spotreby (pri neumožnení odpočtu, inštalácie meračov...)
- zmeny v legislatíve alebo odsúhlasené vlastníkmi (zmena pomeru ZZ a SZ, zmena koeficientov nepriaznivej polohy miestnosti)
- chyby pri manuálnych odpočtoch, prípadne pri spracovaní vyúčtovania
- plytvanie teplom a vodou
- dĺžka vykurovacej sezóny, studená zima
- zvýšený koeficient spotreby vody, ktorého príčinou môže byť únik vody alebo neoprávnený odber
Ako reklamovať výučtovanie za byt
Ako sme už v úvode spomenuli, v prípade nezrovnalostí môžete vyúčtovanie reklamovať. Reklamáciu môžete podať svojmu správcovi do tridsiatich dní od doručenia faktúry. V nej požiadajte o vysvetlenie prípadných nezrovnalostí vo vyúčtovaní. Správca má potom na odpoveď ďalších tridsať dní. Napísanie reklamácie neznamená automatický odklad zaplatenia nedoplatku. Treba ho zaplatiť (zvyčajne do 30 dní) bez ohľadu na prebiehajúcu reklamáciu. Reklamáciu si totiž môžete uplatniť aj neskôr, najneskôr však do troch rokov.
Najčastejšie chyby vo vyučtovaní
Ak ako vlastník zistíte napríklad po nejakom čase od doručenia vyúčtovania, že počet osôb uvádzaný vo vyúčtovaní za upratovanie je nižší len preto, že sused nenahlásil užívanie bytu aj s priateľkou, upozornite na túto skutočnosť správcu. Ten to musí riešiť dodatočným prepočtom nákladova naviac poplatok od vlastníka vymáhať v ďalšom období a zabezpečiť zníženie poplatku ostatným vlastníkom.
Môže sa vám tiež stať, že až po reklamačnej dobe zistíte, že spotreba vody vám nebola účtovaná podľa vyhlášky v pomere 10 ku 90. V takomto prípade požiadajte správcu o vysvetlenie a nápravu.
Správca reklamáciu nerešpektuje? Obráťte sa na SOI
Inštitúciou, ktorá vám môže pomôcť pri kontrole vyúčtovania, je Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Tá však nemôže kontrolovať všetko, iné môže preveriť u správcov bytov a iné u spoločenstiev.
U spoločenstiev vlastníkov bytov a nebytových priestorov môže kontrolovať vyúčtovanie tepla a teplej úžitkovej vody. SOI nemôže správcovi skontrolovať účtovníctvo, hospodárenie s fondom prevádzky, údržby a opráv, ani určovať a kontrolovať zálohové platby. Tie sa tvoria dohodou medzi správcom a vlastníkom bytu.
SOI môže preveriť u správcov úhrady za spotrebu studenej vody, spotrebu studenej vody na prípravu teplej úžitkovej vody, tepla na prípravu teplej vody a tepla na vykurovanie, elektrinu v spoločných priestoroch, náklady za upratovanie domu, užívanie výťahov, náklady za odvoz smetí. Pri kontrole preveruje správnosť započítaných údajov z faktúr, použitých údajov z bytových meradiel, fakturovaných cien a dodržiavanie dohodnutého spôsobu rozúčtovania.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.