S prezutím pneumatík na letné sa ponáhľať netreba, najmä ak ešte chodíte na lyžovačky do zahraničia. Avšak, aj na Slovensku môže byť počasie v apríli ešte stále nevyspytateľné. Napokon, zrejme sa vyhnete aj húfom motoristov v autoservisoch, ktorí prezúvajú ihneď, ako po zime prvýkrát ortuť teplomera ukáže viac ako 10 stupňov.
Zimné gumy zvládnu aj vyššie jarné teploty
Netreba mať obavy, že jazda v teplotách nad 10 stupňov zimným pneumatikám extra ubližuje. Nie je to tak. O zvýšenej miere opotrebenia zimných plášťov sa dá hovoriť až pri teplotách nad 20 – 25 stupňov Celzia. Aj to len vtedy, keď sa často jazdia veľké vzdialenosti, pri viac zaťaženom aute alebo pri ostrejšej jazde.
Ani priemernú spotrebu neovplyvnia zimné plášte tak, ako by ste si mysleli. Najväčší rozdiel vždy robí vodič a spôsob jazdy. No a, samozrejme, správne hustenie pneumatík. Tieto faktory sú schopné urobiť rozdiel väčší ako pol litra na sto kilometrov. Samotné použitie zimných pneumatík neovplyvní spotrebu viac než o pár desatín litra na 100 km.
Prečo sú zimné pneumatiky "lepšie"
Málokto si to uvedomuje, no pri porovnávaní letných a zimných pneumatík platí pravidlo 80 % vs. 20 %. Čo to znamená v praxi? Zimná pneumatika má v lete až 80 % schopností letnej pneumatiky (schopnosť brzdiť, držať v zákrute, zrýchľovať).
Naopak letná má v zime len 20 % schopností zimných plášťov. Ak riešite dilemu, čo urobiť v prípade, keď vaše zimné pneumatiky majú štyri roky a práve ste ich dezén zodrali na 4 milimetre – zároveň si myslíte, že na ďalšiu zimnú sezónu sa už nehodia, ale radi by ste ich dojazdili ešte v lete?
Ak sa (hoci aj z dôvodov šetrenia) rozhodnete používať po celý rok len jeden druh pneumatík, platí ďalšie pravidlo: Lepšie zimné v lete, ako letné v zime.
Pri prezúvaní nezabudnite vyvážiť
Vibrácie nevyváženého kolesa sa negatívne prejavujú nielen na komforte jazdy, ale aj na opotrebení pneumatiky, podvozku vozidla a predovšetkým na ovládateľnosti. Lenže koľko bude stáť výmena zimných a letných pneumatík v pneuservise?
Pozreli sme sa na aktuálne ceny pneumatík. Výška sumy za prezutie sa líši predovšetkým podľa lokality a tiež v závislosti na veľkosti alebo type použitých pneumatík. Tradične bývajú drahšie servisy priamo v Bratislave a najbližšom okolí.
Cena práce za bežné prezutie, teda výmenu dvoch sád kolies začína v tých lacnejších pneuservisoch zhruba na hranici 10 až 15 eur. Zvyčajne si pneuservisy účtujú 3-4 eurá za zvesenie a opätovnú montáž jedného disku na vozidlo. Cena sa zvyšuje, ak chcete koleso napríklad aj vyvážiť.
Dvadsať až tridsaťpäť eur za celú sadu
Väčšina pneuservisov potom ponúka balíky kompletného prezutia, teda nielen montáže diskov, ale aj výmeny pneumatík, vyváženie kolies a kontrolu stavu diskov a pneu. Niekto totiž používa jednu sadu diskov kolies, ale dve sady pneumatík. Ceny prezutia menších pneumatík s rozmermi do 16" sa obvykle pohybujú v rozmedzí 20 až 35 eur za celú sadu.
Pripláca sa za väčšie kolesá i tzv. runflaty
Väčšina servisov si za väčšie kolesá účtuje zvláštny príplatok. Niektoré pneuservisy rozdeľujú ceny na veľkosti "do a od", iné majú pre každý rozmer zvláštny cenník. Priplatiť si musia aj motoristi, ktorí používajú runflat pneumatiky. Teda pneu so zosilnenými bočnicami pre možnosť núdzového dojazdu po defekte.
Horšie vybavené pneuservisy si s takou pneumatikou ani neporadia, pretože je potrebný špeciálny prístroj. Takže zatiaľ čo bežnú sadu prezujete za 30 eur, za runflaty si často budete musieť priplatiť pokojne aj 8 eur za jedno koleso.
Príplatok sa pohybuje v závislosti na servise od 2 do 10 eur za prezutie jedného disku s takouto pneumatikou. Niektoré pneuservisy majú tiež samostatný cenník runflatov. Pomerne obvyklý je aj príplatok za prezutie terénneho auta alebo SUV.
Redakcia
Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.