Čo sú preklepové domény?
Stalo sa to už každému. Zadávate do internetového prehliadača názov stránky a zrazu zistíte, že ste niekedy úplne inde, ako ste chceli byť. V tom lepšom prípade vás zahltia reklamy, v tom horšom napríklad nelichotivý obsah. Práve o tom sú preklepové domény. Využívajú buď pochybenie v samotnom názve domény, alebo sa pohrajú s koncovkou a namiesto .com majú .eu, prípadne ďalšiu z množstva iných možností.
V celosvetovom meradle miliardy ľudí robia miliardy preklepov a preto tým najlepších doménam tečú milióny dolárov prakticky z ničoho. Harvardský inžinier Benjamin Edelman pripravil štúdiu o preklepových doménach a z jeho analýz vyplynulo, že približne 4,4 preklepových domén je v rukách majiteľov originálnych stránok a až 95% patrí šikovným podnikateľom parazitujúcim na úspechu iných značiek. Odhaduje sa, že najnavštevovanejších 100 000 zarába takmer pol milióna dolárov ročne.
Na čom zarábajú preklepové domény?
Podľa Benjamin Edelman 80% preklepových domén podporuje reklamy typu pay-per-click. Často sa na preklepových doménach zobrazujú reklamy, ktoré propagujú správne napísanú lokalitu spolu s konkurentmi stránok. Ďalších 20% takýchto domén zahŕňa statické presmerovania na iné stránky. Mizivé percento pritom ponúka reálne služby.
Príkladom je napríklad predaj leteniek, kde si cez preklepovú doménu nakúpite skutočne letenky, ale provízia ide sprostredkovateľovi preklepovej domény. Ďalšou možnosťou je napríklad nákup domény svetovej korporácie s národnou doménou, z ktorej následne idú provízie majiteľovi za predaj originálnych produktov, alebo služieb.
Typosquatting je v kurze
Nákup a podnikanie preklepových domén sa v internetovom prostredí sa oficiálne nazýva typosquatting. O tom, že ide vcelku o výhodný biznis hovorí fakt, že podľa odhadov je 10 – 20% domén napísaných zle. Pri objeme stoviek miliárd adries, ktoré sú denne zadané do internetových prehliadačov, môže mať aj nezaujímavá preklepov doména vyššiu návštevnosť, ako kvalitná spravodajská stránka.
V princípe každá piata zadaná adresa obsahuje preklep. Najčastejšie sa registrujú domény so zámenou z a y, s vynechanými písmenami, zdvojenými písmenami, alebo vynechanými samohláskami. Skvelou príležitosťou sú aj variácie koncoviek domén.
Odpredaj domén
K podnikaniu s preklepovými doménami môžeme zaradiť aj špekulatívne nakupovanie domén s národnými koncovkami. Napríklad výrobcov nápojov, aerolínií, alebo aj zaujímavých nových produktov, ktoré sa rozmáhajú po svete. Majiteľ takto kúpenej domény predpokladá, že spoločnosť skôr či neskôr bude chcieť mať svoju národnú doménu aj v inom štáte.
Bežne takáto doména môže stáť 10 eur, no ak si ju firma už bude chcieť kúpiť od držiteľa a nie registrovať u národného registrátora, ten im ju predraží o stovky aj tisíce percent. Zrazu tak zarobí iba na tom, že bol rýchlejší. Nie vždy sa takýto trik však vyplatí. Niekedy jednoducho spoločnosť o danú koncovku nemá záujem, alebo v prípade vysokej ceny, vymyslí svoju vlastnú alternatívu.
No aj tak typosquattingerovi ostáva doméne, z ktorej môže ťažiť provízie, alebo reklamu. Preto sa na tento druh podnikania seriózni obchodníci pozerajú ako na parazitovanie.
Príležitosť v podobe IDN domén
Kto chce zarobiť na preklepových doménach, nemusí plakať, že ešte žiadnu nemá a už mu ušiel vlak. V najbližších rokoch sa totiž typosquatterom otvorí skvelá príležitosť v podobe IDN domén, hoci tento fenomén zatiaľ stále patrí budúcnosti. IDN domény sú internetové domény, ktoré na rozdiel od pôvodných pravidiel pre tvorbu doménových mien môžu obsahovať aj znaky národných abecied. Pre preklepy to bude doslova zlatá baňa.
Ako nájsť preklepové domény?
Ak si chcete skúsiť podnikanie s preklepovými doménami, budete potrebovať dve veci. Keyword Typo Generator, ktorých na internete množstvo a overovač domén. Generátory vám na základe originálnej adresy vygenerujú možnosti preklepu, ktoré sa stávajú najčastejšie podľa zvolených parametrov a potom už si len overíte, či je doména voľná a môžete začať.
Niekedy sa to nemusí oplatiť
Nie vždy však končia podnikatelia s preklepovými doménami v luxusných domoch a vozia sa na drahých autách. Často sa firmy s majiteľmi preklepových domén snažia dohodnúť, no existujú prípady, kedy firma žaluje majiteľa za poškodzovanie mena, parazitovanie na značke, ušlý zisk. Mnoho firiem sa snaží získať národné domény aj prostredníctvom ochrany duševného vlastníctva. To sa týka najviac domén s národnými koncovkami. Pre internetového špekulanta sa boj s nadnárodnou spoločnosťou stane obvykle veľmi nepríjemnou životnou skúsenosťou.
Marek Mittaš
Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu. Ďalšie články autora.