Štartovné
Ako to už býva na väčšine súťažných pretekov, tak aj na Dakare musíte zaplatiť štartovné. Pre ročník 2018 to bola čiastka vo výške 68 000 eur. To už sa aj lepšie zarábajúcemu človeku zakrúti hlava. V sume je zahrnutý prevoz všetkých strojov z Európy do Južnej Ameriky a späť, satelitný systém, záchranná asistencia, jedlo počas celých pretekov, palivo a samozrejme aj poistenie.
Motocykel
Budeme pracovať s predpokladom, že pretekať chcete na motocykli. Keďže sa jedná o profesionálne preteky, musíte mať aj profesionálny a výkonnejší stroj. Aj v tomto prípade sa ceny pohybujú v nedýchateľnej finančnej atmosfére. Dokonca sa jedná o tú najlacnejšiu možnú variantu dopravných prostriedkov, ktoré na pretekoch môžete vidieť. Takže cena lepšieho motocyklu, ktorý je aj na takúto súťaž prispôsobený je 30 000 eur.
Náhradné diely
Ako na aute, tak aj na motorke sa súčiastky opotrebujú alebo jednoducho pokazia. Na púštnom a nerovnom teréne, na ktorom Dakar prebieha je to ešte pravdepodobnejšie. Základné a najdôležitejšie diely sú najmä predné a zadné tlmiče, motor, brzdy a iné drobné súčiastky. Ak chcete byť pripravený na rôzne druhy porúch, pripravte si aspoň 40 000 eur.
Sprievodné vozidlo
Na takýto druh pretekov je potrebné mať aj sprievodné vozidlo. Ľudia, ktorí tvoria tím musia čakať na konci každej etapy. Avšak, určite nepôjdu pešo a práve na to potrebuje pretekár zabezpečiť aj sprievodné vozidlo. Cena sa pohybuje okolo sumy 35 000 eur a jeho výbava v priemere 7000 eur. Ak by ste sa rozhodli prenajať si karavan, jeho cena bude zhruba 33 000 eur.
Opravy
Mať náhradné súčiastky pri nejakej poruche ešte nie je výhra. Niekto vám ich musí vymeniť, skontrolovať a robiť pravidelnú údržbu. Prihlásenie mechanika v stanovenom termíne stojí 9000 eur. Ak to nestihnete v riadnom termíne, suma sa môže vyšplhať až na 12 000 eur.
Pneumatiky a brzdy
Rozhodujúcou položkou, ktorá môže rozhodnúť o konečnom výsledku pretekov sú aj pneumatiky. Na motocykli sa v nich nachádza aj takzvaná penová duša (mousse) a ani tá nie je lacná. Ak budete gumy prezúvať každú etapu, suma sa vyšplhá na 5 600 eur len za prezutie. Vymeniť by sa mali aj brzdové kotúče, ktoré sa tiež vo veľkej miere opotrebúvajú. V tomto prípade je to suma 640 eur.
Výbava jazdca
Na motocykli musíte mať aj dobrú výbavu, ktorá vás chráni nie len pred zranením, ale aj pred vrtochmi počasia. Za bundu, nohavice, prilbu, rukavice, dres a chrániče sa účet môže vyšplhať až na 10 000 eur.
Doprava, strava a hotel
Stroj a jeho vybavenie sa do dejiska pretekov dostane z nákladov v štartovnom, ale pretekár a jeho tím sa tam musí dostať na svoje náklady. Čo sa týka stravy, tú si tiež musí celý tím hradiť vo vlastnej réžií a to pred a aj po pretekoch. Takže doprava, hotel a strava vás môže stáť bezmála 8 000 eur.
Zdroj: shutterstock
Príprava
Samozrejmosťou je aj príprava a tréning, nakoľko to bez toho ani nejde. Ak si chcete prispôsobiť podmienky tak, aby boli čo najviac autentické, musíte opustiť slovenské podnebie. Náklady na cestovanie, údržbu, stravu a iné veci počas prípravy sa pohybujú okolo 20 000 eur. Avšak, aj to je len hrubý odhad, nakoľko je príprava oveľa dlhšia a určite aj nákladnejšia.
Ostatné výdavky
V zahraničí budete chcieť použiť aj mobil a v dnešnej dobe už aj internet. Bohužiaľ, v Južnej Amerike nie sú tarify ako v Európe. Sumy za volania a internet sa môžu dostať na sumu 2 000 eur. Ak budete po každej etape volať celej svojej 20 – člennej rodine, môže byť faktúra od vášho operátora aj mastnejšia.
Všetky sumy sú len v hrubom odhade, nakoľko sa jednotlivé veci dajú zaopatriť aj v lacnejšej variante. Každopádne by ste si za celkové náklady na Dakar, mohli kúpiť veľký dom v lukratívnej časti Slovenska. Niečo by vám ostalo aj na bazén a nový gril. Takéto obrovské náklady sa dnes už riešia sponzoringom, ale nie každý pretekár získa plné financovanie takýchto drahých súťaží. Často si jazdci berú aj úvery, ktoré im účasť finančne pokryjú.
Štefan Svitko
Slovenský pretekár Štefan Svitko, skončil po 10. etape. Dôvodom boli bolesti hornej časti tela, ktoré si spôsobil pádom počas pretekov. Bol na priebežnom 8. mieste čo svedčí o tom, že aj napriek odstúpeniu zo súťaže podal výborný výkon. Jeho najväčším doterajším úspechom ostáva 2. miesto z edície Dakar 2016.
Zdroj: redbull.com