Spôsoby nahlásenia škody
Dnes už všetky poisťovne na Slovensku ponúkajú klientom štyri možnosti nahlásenia poistnej udalosti. Môžete si vybrať, či škodu nahlásite telefonicky, osobne, poštou, alebo online. Pri nahlasovaní škodovej udalosti je v prvom rade potrebné oznámiť škodu na príslušnom formulári, ktorý sa vzťahuje ku konkrétnej poistnej udalosti.
Tlačivá majú poisťovne na svojich web stránkach obvykle v sekcii Nahlasovanie poistnej škody. Dokument vypíšete a následne odošlete do poisťovne, alebo ho prinesiete priamo na pobočku. Ak nemáte pripojenie na internet, tlačivo k škodovej udalosti vám na pobočke aj priamo vydajú. Môžete ho vypísať a rovno aj odovzdať.
Ako je to s dokladmi?
Spolu s formulárom o nahlásení škody si poisťovňa vyžiada aj niektoré doklady. Ich zoznam vám povedia telefonicky, alebo ich nájdete na stránkach poisťovne, prípadne sa dozviete na pobočke. Vo všeobecnosti sú to však doklady potvrdzujúce škodu a jej priebeh.
To znamená, že pri hlásení poistnej udalosti na vozidle bude potrebné pridať kópie dokladov od vozidla, vypísané hlásenie o nehode, v prípade cestovného poistenia sú to poplatky za ošetrenie, či cena zájazdu, dôvody storna a rovnako pri majetku napríklad obstarávacie ceny zničenej veci, fotodokumentácia, pri životnom poistený lekárske správy a podobne.
Telefonicky škodu nahlásite len čiastočne
Telefonické nahlásenie škody je najpraktickejšie, ale najmenej komplexné, pretože nie je možné odovzdať všetky hlavné a sprievodné dokumenty. Telefonické nahlasovanie je tak väčšinou možné využiť ako asistenčnú službu, ktorá vám presne povie postup pri likvidácii škody. To platí napríklad pri životnom poistení, alebo cestovnom poistení.
Pri škode na autách, či v domácnosti je situácia iná, poisťovňa často po telefonickom nahlásení vyšle na miesto technika, ktorí si dohodne obhliadku, škodu zdokumentuje doklady si priamo od vás vypýta, alebo zabezpečí vlastné.
Nahlasovanie škody online narastá
Poisťovne pri nahlasovaní škôd čoraz viac preferujú nahlasovanie prostredníctvom internetu. Dôvodov je niekoľko. Je to výhodný spôsob ako pre klienta, tak aj pre samotnú poisťovňu. K dispozícii má tlačivá a formuláre na nahlásenie škody a rovnako aj možnosť pripojiť potrebné dokumenty. Poistnú udalosť je možné nahlásiť cez počítať, tablet, alebo aj mobilný telefón. Výhodou je aj rýchlosť, keďže udalosť sa okamžite po zaradení do databázy začne riešiť.
„Klienti si na online hlásenia postupne zvykajú a dnes nám už každá piata poistná udalosť prichádza v online podobe,“ konštatuje viceprezident rezortu prevádzky a informačných technológií Allianz - SP Viktor Cingel a dodáva: „Online hlásenie klienti najviac uprednostňujú pri škodách v rámci povinného zmluvného poistenia vozidiel. Poistné udalosti v životnom poistení, ako úrazy či choroby, zas klienti najradšej hlásia papierovo, buď v pobočke alebo cez svojho obchodného agenta. Cez telefón zas prichádza najviac hlásení v rámci havarijného a cestovného poistenia,“ vysvetľuje V. Cingel.
Po nahlásení škody je klientovi pridelené číslo registrovanej škody, vďaka ktorému môže kedykoľvek zistiť stav vybavovania svojej poistnej udalosti či informáciu o chýbajúcich dokladoch tak isto prostredníctvom internetu. Akékoľvek dokumenty, či naskenované faktúry a lekárske správy, fotografie môže zaslať prostredníctvom web formulára priamo k digitálnemu spisu škodovej udalosti, čím sa urýchľuje jej riešenie. Je to omnoho jednoduchšie a rýchlejšie, ako dopĺňanie prostredníctvom pobočky, alebo poštou.
Využite služby finančného agenta
Jednou z veľmi dobrých možností, na ktoré mnoho ľudí zabúda a pritom má na ne právo, je riešenie škody cez finančného agenta, ktorý s vami poistenie uzatváral. Radi na to však zabudnú často aj sprostredkovatelia, pre ktorých je to práca navyše a z ich pohľadu nezaplatená. Ide však aj o lakmusový spoľahlivosti sprostredkovateľa.
Realizáciu poistnej udalosti môže zabezpečiť priamo on. Výhodou je, že vás navštívi doma a v problematike vás zorientuje. To znamená, že vypíše správne tlačivá, požiada vás o kópie, alebo originály potrebných dokumentov a o celý priebeh nahlásenia aj vyplatenie poistky sa postará. Ak ste uzatvárali poistenie práve prostredníctvom finančného agenta, nebojte sa na neho obrátiť aj v čase, ak nepotrebujete uzatvárať nový produkt, ale vyplatiť plnenie.
Zdroj foto: shutterstock
Marek Mittaš
Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu. Ďalšie články autora.