Predajcom môžete darčeky vrátiť, no ten si ich od vás vezme späť len vtedy, ak to vopred sľúbil. Žiadne predpisy mu totiž prevzatie predaného tovaru a vrátenie peňazí neprikazujú.
Ideálne všetko spísať
Službu či chybný tovar je obchodník povinný vyreklamovať o čom musí vydať písomné potvrdenie – reklamačný protokol. V ňom je potrebné navrhnúť spôsob vybavenia reklamácie teda, aby si spotrebiteľ uplatnil nárok, čo reklamáciou chce dosiahnuť. V reklamačnom konaní je možné uplatniť iba jeden nárok preto si dobre premyslite čo chcete od obchodníka.
Opraviť alebo vymeniť za nové?
Uspokojíte sa so zľavou z kúpnej ceny alebo vás tovar tak odradil, že chcete vrátenie celej kúpnej ceny? Nezabudnite, že si môžete uplatniť iba jeden nárok a ten je nutné jednoznačne definovať pri uplatňovaní reklamácie. Podľa zákona je predajca reklamáciu povinný vybaviť čo najskôr, najneskôr do 30 dní odo dňa jej uplatnenia.
Chyby alebo vady veci podrobne spíšte a opíšte aj situácie kedy sa prejavujú. Mnoho obchodníkov zanedbáva túto možnosť a napíše do protokolu iba slovom „chyba“. Napríklad pri mobilných telefónoch odporúčame popísať aj stav telefónu (nie je poškriabaný, nemá prasknutý displej), zapísať do protokolu tzv. EMEI číslo telefónu alebo si spraviť jeho fotografiu pred tým, než mobil na reklamáciu zanesiete. Pri reklamáciách mobilov a podobných zariadení totiž často dochádza k zámene zariadenia či jeho poškodeniu pri preprave.
Bol tovar v zľave? Záruka môže byť kratšia
Reklamácia väčších tovarov ako je nábytok a bielej techniky prebieha zvyčajne tak, že po uplatnení písomnej reklamácie príde servisný technik priamo k vám domov. A ak je tovar poškodený, no môžete ho používať, obchodník vám môže uplatniť primeranú zľavu z ceny tovaru. Pozor však pri zľavnenom tovare. Ak tovar reklamujete pre chybu, za ktorú ste zľavu dostali, reklamáciu obchodník zamietne.
Na zľavnený tovar, ktorý už bol predtým používaný zvyknú dávať obchodníci kratšiu záručnú lehotu, minimálne však 12 mesiacov.
Tovar nemusíte vrátiť v originálnom obale
Pri reklamácii netreba výrobok vrátiť v originálnom obale. Niektorý, napríklad sklenený tovar, však treba vrátiť v obale alebo ho vhodne obaliť, keďže bez obalu by sa mohol poškodiť. O tom vás však musí predajca informovať napríklad v záručnom liste či kúpnej zmluve.
Rovnako sa nenechajte odbiť, ak obchodník od vás odmieta prevziať tovar, pretože nie je zabalený v originálnom balení, aj keď to bolo uvedené v podmienkach. Predávajúci je povinný za každých okolností reklamáciu prijať pričom nesmie spotrebiteľovi ukladať povinnosti bez právneho dôvodu.
Kedy možno vrátiť tovar z e-shopu
Ak ste si kúpili tovar alebo službu online alebo mimo obchodu (prostredníctvom telefónu, zásielkového predaja, podomového predajcu), takisto máte právo zrušiť svoju objednávku a tovar vrátiť do 14 dní z akéhokoľvek dôvodu alebo bez udania dôvodu.
Zákazník má možnosť odstúpenia od zmluvy na základe zákona č. 102/2014 o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku.
Kedy začne platiť lehota 14 dní
Lehota 14 dní sa počíta od dátumu prevzatia tovaru zákazníkom. Tovar sa považuje za prevzatý okamihom, keď spotrebiteľ (alebo ním určená tretia osoba s výnimkou dopravcu) prevezme všetky časti objednaného tovaru. To znamená, že odovzdanie tovaru dopravcovi (na pošte alebo kuriérovi) zo strany e-shopu nie je možné považovať za prevzatie tovaru.
Ak si zákazník objednal viacero produktov v jednej objednávke a tieto produkty mu e-shop doručí po častiach, potom sa tovar považuje za prevzatý až v okamihu, keď zákazník prevezme posledný dodaný tovar.
Internetový predajca musí zákazníkoví poskytnúť informáciu o možnosti odstúpenia od zmluvy ešte pred nákupom. Zaujímavosť je, že ak si túto povinnosť e-shop splní až dodatočne (najneskôr však do 12 mesiacov od doručenia tovaru), tak zákazníkovi sa lehota na odstúpenie od zmluvy predlžuje, resp. začne plynúť až po splnení si tejto povinnosti.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.